• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56990
+
-

دوئل سوم لاریجانی و عارف

30تن از اعضای فراکسیون ولایی اعلام کرده‌اند در مصاف دوقطبی لاریجانی و عارف، با رأی سفید و یا نوشتن نام عارف رأیشان را به سبد گزینه امید خواهند ریخت

فرزانه آیینی _ خبر‌نگار

 با اعلام رسمی کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس، حواشی برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس در سال چهارم که قرار است صبح امروز برگزار شود، حال و هوای نشست دیروز بهارستان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده بود. لابی نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی بهارستان در قالب گعده‌های 3 تا 8نفره، رایزنی‌های چهره به چهره و ترافیک رفت‌وآمد نمایندگان بر سر میزهای عارف و لاریجانی وحاجی‌بابایی ژنرال‌های 3 طیف سیاسی بهارستان، آنچنان در نشست دیروز مجلس پررنگ بود که گویا تغییر جدی درانتظار بهارستان است.
مستقلین مجلس عزم‌شان ابقای علی لاریجانی درصدر مجلس است و ولایی‌ها در پی عیان کردن مخالفت و نارضایتی‌شان از لاریجانی هستند. در این میان اما امیدی‌ها در نقطه مقابل این دو طیف با معرفی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید کمر به تغییر ریاست مجلس بسته‌اند. البته تغییر ریاست بهارستان در سال چهارم تنها برای امیدی‌ها جدی نیست و جمعی از اعضای فراکسیون ولایی- قریب به 30تن - نیز در این میدان با امیدی‌ها هم‌عقیده‌اند و حتی اعلام کرده‌اند در مصاف دوقطبی لاریجانی و عارف، با رأی سفید یا حتی نوشتن نام عارف رأیشان را به سبد رئیس فراکسیون امید خواهند ریخت.

عارف در سال اول و سوم مجلس دهم کاندیدای تصدی ریاست مجلس بود و امسال سومین سالی است که عزم رقابت با لاریجانی می‌کند. او در سال اول مجلس با 103رأی در برابر 173رأی لاریجانی انتخابات را واگذار کرد. در سال سوم اما رقابت وی با علی لاریجانی نفسگیر شد و تنها با 13 رأی اختلاف، کرسی ریاست را به لاریجانی واگذار کرد.(114رأی دربرابر 101رای)

امید: فقط عارف 
اگرچه بزرگ شدن دایره منتقدان لاریجانی در مجلس برگ برنده امیدی‌ها برای وزن‌کشی در انتخابات پنجم خرداد‌ماه است و تأکید فراکسیون ولایی مجلس بر حضور مستقل در انتخابات چهارمین اجلاسیه مجلس، این شانس امیدی‌ها را تقویت می‌کند، اما خطر ائتلاف دقیقه نودی ولایی‌ها و مستقلین همچون سال گذشته موضوعی است که برنامه امیدی‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند و حتی برخی از چهره‌های محافظه‌کار، این فراکسیون را نگران کاهش آرای عارف نسبت به سال گذشته می‌کند. نگرانی‌ای که خیلی در تغییر استراتژی امیدی‌ها جایی ندارد چرا که به باور آنها دفاع از هویت امید وظیفه اصلی آنهاست.

مستقلین: فقط لاریجانی 
در سوی دیگر میدان مستقلین که خط قرمزشان افتادن علی لاریجانی از ریاست مجلس است، در جلسات فشرده‌ای ابقای او برای کرسی ریاست مجلس را به جد دنبال می‌کنند. مهم‌ترین فاکتور آنها همچون 2سال گذشته جذب برخی چهره‌های امید است که به ریاست عارف بر مجلس معتقد نیستند اما امسال که عزم امیدی‌ها برای گرفتن کرسی ریاست مجلس جدی شده درصددند با پیشکش کردن صندلی نواب رئیس به ولایی‌ها توافق نانوشته‌شان با امیدی‌ها در 3سال اخیر را بر هم بزنند و ریاست لاریجانی را در سال چهارم مجلس دهم تضمین کنند. علی لاریجانی از مجلس هشتم تا‌کنون ریاست مجلس را در اختیار دارد.

انشقاق در ولایی‌ها، 30رأی به سود عارف 
هرچند استراتژی امید و مستقلین برای انتخابات امروز بهارستان عیان شده است و پیش‌بینی نتیجه انتخابات به تعداد حضار و آرای سرگردان فراکسیون ولایی‌ها بستگی دارد؛ اما آرای سرگردانی که بحث‌شان حول عدم‌حمایت از لاریجانی می‌چرخد و چون گزینه‌شان توان رأی‌آوری در قبال لاریجانی را ندارد می‌خواهند از عارف حمایت کنند. بنا به گفته یکی از اعضای فراکسیون ولایی شمار این آرای منتقد لاریجانی 30نفر است. این 30نفر در نشست ظهر ولایی‌ها بدون تعارف از لزوم تغییر استراتژی برای تغییر ریاست مجلس سخن گفته‌اند. موضعی که هفته گذشته سبب درگیری لفظی نصرالله پژمانفر و مجتبی ذوالنوری به‌عنوان موافقان و مخالفان این ایده شده بود. در حاشیه نشست دیروز مجلس حسین نقوی‌حسینی، عضو فراکسیون ولایی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس به همشهری گفت: «خیلی از اعضای فراکسیون ولایی از ریاست لاریجانی بر مجلس راضی نیستند و درصورت عدم‌کاندیداتوری حاجی‌بابایی یا انصراف او در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس به نفع عارف رأی سفید به صندوق خواهند ریخت و حتی برخی عنوان کرده‌اند که شاید رأیشان را به نام عارف بنویسند.»
هرچند در نشست عصر دیروز این فراکسیون معرفی گزینه‌ای برای ریاست مجلس منتفی شد و این فراکسیون بحث مــعــرفی کاندیدا در سمت‌های نایب‌رئیسی- عبدالرضا مصری و محمدحسین فرهنگی - را مورد تأکید قرار داده است، عزم جدی ولایی‌ها در تغییر نواب مجلس به جد صندلی نایب‌رئیسی مطهری را مورد تهدید قرار می‌دهد و درصورت ائتلاف دقیقه نودی آنها با مستقلین افتادن مطهری و رسیدن مصری به نایب‌رئیسی مجلس امر دور از ذهنی نخواهد بود.

 وساطت ائمه جمعه میان نمایندگان و لاریجانی 

یارگیری پنهان امیدی‌ها از میان منتقدان لاریجانی چنان بالا گرفته است که رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس را به جنگ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تعبیر می‌کنند. به گزارش همشهری، در همین راستا هم در گعده اصولگرایان در اردوگاه شهید باهنر که به‌جز اصولگرایان مجلس، فعالان حزبی این جریان هم حضور داشتند، تصمیم بر آن شده تا از وساطت ائمه جمعه به نفع جریان اصولگرا بهره بگیرند و از ائمه جمعه شهرهایی که نمایندگان‌شان مخالف لاریجانی هستند بخواهند با نماینده تماس بگیرند و او را به حمایت از لاریجانی اقناع کنند. البته ائمه جمعه تنها حامیان لاریجانی نیستند و در داخل مجلس هم رایزنی‌هایی در جریان است و در نمونه‌ای کارهای معطل مانده نمایندگان در هیأت رئیسه با شتاب بیشتری مورد رسیدگی قرار گرفته است. هرچند لابی اصولگرایان برای ممانعت از ریاست عارف جدی است اما نزدیکان عارف در بهارستان پیروزی او را ٧٠ به ٣٠ می‌دانند و همین خوش بینی سبب خواندن سرودهای حماسی در وصف پیروزی او شده است. 

                   

 

این خبر را به اشتراک بگذارید