• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56965
+
-

ساخت سانتریفیوژهای انتقال خون در دستور کار

۵۰ دستگاه سانتریفیوژ بانک خون برای سازمان انتقال خون ساخته می‌شود. اصغر زارعان، دستیار ویژه معاون رئیس‌جمهور به ایرنا گفت: در راستای خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ‌ها ۵۰عدد سانتریفیوژ بانک خون قرار است توسط سازمان انرژی اتمی ایران به‌منظور تامین نیازهای بانک خون ساخته شود. وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و در اختیار قرار ندادن سانتریفیوژهای مورد نیاز توسط شرکت‌های خارجی به سازمان انتقال خون ایران، سازمان انرژی اتمی ایران سانتریفیوژهای بانک خون را طراحی و ساخت آن را به‌عهده گرفته است. زارعان تأکید کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های مقرر تا ظرف مدت یک سال تمام سانتریفیوژهای سازمان انتقال خون را به این سازمان تحویل خواهیم داد. دستیار ویژه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همزمان با میلاد با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و بنابر نامگذاری شعار سال به نام رونق تولید در سایه تلاش و همت فرزندان متخصصان جوان و خودباوری ایران اسلامی و در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از دانش و ظرفیت بومی داخلی کشور تفاهمنامه‌ای بین سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان انتقال خون ایران برای طراحی و ساخته ۵۰ عدد سانتریفیوژ بانک خون منعقد شد.
زارعان ادامه داد: براساس این تفاهمنامه طراحی و ساخت ۵۰سانتریفیوژ در مدت یک سال برای سازمان انتقال خون ایران با استفاده از فناوری و دانش مهندسان و متخصصان جوان کشورمان در سازمان انرژی اتمی ایران در راستای رفع همیشگی وابستگی کشور در طراحی و ساخت تجهیزات استراتژیک با تکنولوژی روزآمد و طبق آخرین استانداردهای فنی تولید و ساخته می‌شود.
وی تأکید کرد: این تفاهمنامه بر حسب توانمندی سازمان انرژی اتمی ایران در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژها بوده و تاکنون این تجهیزات توسط شرکت‌های خارجی تامین می‌شد. زارعان گفت: این نوع سانتریفیوژ‌ها در بانک خون سازمان انتقال خون ایران به‌منظور جداسازی اجزای خون‌های اهدایی داوطلبان اهدای خون مانند پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز استفاده می‌شود. دستیار ویژه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: سانتریفیوژها نقش بسیار مهم و مؤثری در صنعت سلامت کشور ایفا می‌کنند. پیچیدگی‌های فنی در ساخت سانتریفیوژهای خاص باعث شده که حتی در بین کشورهای پیشرفته تنها شرکت‌های محدودی اقدام به ساخت و عرضه این تجهیزات کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید