• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56939
+
-

پای درد دل رانندگان تاکسی که از گرانی قطعات خودرو و نداشتن توقفگاه گلایه دارند

صدای ما به جایی نمی‌رسد

صدای ما به جایی نمی‌رسد

شهره کیانوش راد‌|خبرنگار

منطقه 1


رانندگی به‌ویژه در خیابان‌های کم‌عرض و پرترافیک منطقه یک سختی‌های خاص خودش را دارد. برای انتخاب این شغل آن هم در خیابان‌هایی که تقریباً هیچ ساعتی از شبانه‌روز خالی از خودرو نیست باید صبر و حوصله زیادی به خرج داد. رانندگان تاکسی به دلیل شغل خود مجبور به تحمل ترافیک هستند اما آنها در حوزه کار خود مشکلات بزرگ‌تری دارند و معتقدند در شرایطی که قیمت انواع قطعات خودرو افزایش چند برابری داشته، اداره تاکسیرانی به‌عنوان متولی این حرفه، باید تسهیلاتی به تاکسیران‌ها ارائه دهد. اگرچه اردیبهشت امسال کرایه‌ها افزایش داشت، تاکسیران‌ها می‌گویند دخلمان با خرجمان نمی‌خواند! پای صحبت چند نفر از تاکسیران‌ها نشستیم و آنها برایمان از مشکلات خود گفتند. 

بر اساس مصوبه شورای شهر، نرخ کرایه‌های جدید هر سال اعلام می‌شود و نرخ کرایه‌ها به‌طور معمول بین ۱۲ تا ۱۵‌درصد هر ساله افزایش می‌یابد. اگرچه افزایش کرایه‌های امسال براساس نرخ رسمی تورم در انتهای سال ۹۷ محاسبه شد، افزایش تورم و افزایش قیمت لوازم و قطعات خودرو در سال 98 تاکسیران‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است تا جایی که بسیاری از آنها معتقدند علاوه بر سختی شغل رانندگی، دخل و خرجشان با هم جور در نمی‌آید. «عباس ساعدی» یکی از رانندگان خط مینی‌سیتی‌ـ رسالت درباره افزایش 700 تومانی کرایه این مسیر به نسبت سال گذشته می‌گوید: «تاکسی‌هایی که ما استفاده می‌کنیم فرسوده است و استهلاک زیادی دارد. وقتی قیمت خودرو افزایش می‌یابد قیمت قطعات آن هم با افزایش چندبرابری روبه‌رو می‌شود و با توجه به فرسوده بودن تاکسی‌ها مجبوریم هزینه بالایی برای تعمیر وسیله خود بپردازیم.»


وقتی از او می‌خواهم درباره مشکلات کارش صحبت کند با نگاهی مأیوسانه می‌گوید: «مشکلات آنقد زیاد است که نمی‌دانم به گوش مسئولان رسیده یا نه!‌»
 «حمید بصیر» که 15 سال است در خط شهرک شهید محلاتی فعالیت می‌کند در ادامه می‌گوید: «اتحادیه تاکسیرانی خبر داده که تعویض روغن برای تاکسیران‌ها حدود 30 هزار تومان ارزان‌تر انجام می‌شود اما نزدیک‌ترین مرکزی که تاکسیرانان منطقه یک می‌توانند به آن مراجعه کنند در خیابان دماوند قرار دارد. برای اینکه 30 هزار تومان ارزان‌تر هزینه کنیم باید نصف روز از کارمان بزنیم و در صف معطل شویم برای همین قید این تخفیف را می‌زنیم.» بصیر خیابان‌های پرشیب شمال شهر را یکی از دلایل افزایش استهلاک تاکسی‌ها می‌داند و معتقد است اگر سایر تاکسی‌ها 2 ماه یکبار لنت خودرو را تعویض می‌کنند در منطقه یک و محله‌هایی که در ارتفاع قرار دارند هر 20 روز یکبار باید لنت خودرو عوض شود و این یعنی افزایش هزینه‌ها برای تاکسیران‌هایی که به‌ویژه در شهرک‌های اطراف منطقه یک فعالیت می‌کنند. 

 70 راننده در یک خط

در خط تاکسی شهرک شهید محلاتی حدود 70تاکسی مشغول سرویسدهی هستند. رانندگان تاکسی این خط به دلیل نبود جایگاه برای توقف تاکسی‌ها و برای نظم‌بخشی به ارائه خدمات به شهروندان ساعت کار را شیفت‌بندی 4 ساعته کرده‌اند. یکی از رانندگان می‌گوید: «با این تقسیم‌بندی حداکثر روزانه به‌طور متوسط 120 یا 130 هزار تومان درآمد داریم. هر تاکسی در ماه حدود یک میلیون و 500 تا 2میلیون تومان هزینه دارد و اگر راننده‌ای بخواهد اجاره خانه هم بپردازد، دیگر درآمد چندانی ندارد. مشکل پول خرد هم یکی دیگر از مشکلاتی است که رانندگان خطوط مختلف از آن گلایه دارند و می‌گویند بسیاری اوقات مسافران از 50 تومان گرفته تا 200 تومان پول خرد ندارند و پرداخت نمی‌کنند. چون محاسبه افزایش قیمت کرایه‌ها‌ درصدی است، هر سال این نوع افزایش کرایه‌ها دردسر‌ساز می‌شود.» 

 در حق راننده تاکسی‌ها اجحاف شده

«محسن غیاثوند» که 5 سال است شغل رانندگی را انتخاب کرده می‌گوید در حق راننده تاکسی‌ها اجحاف شده است چراکه رانندگان حتی در پرداخت حق بیمه خود مشکل دارند. پرداخت حق بیمه، خرج و مخارج خرید و تعویض قطعات خودرو و نداشتن درآمدکافی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان تاکسی است. متأسفانه اغلب مسافران پول خرد ندارند و برای نصب اپلیکیشن پرداخت آنلاین کرایه تاکسی وقت نمی‌گذارند. در خطوط اصلی تاکسی‌ها، رانندگان احتمال دارد مسافر دربستی هم سوار کنند، اما در شرق منطقه یک که شهرک‌های زیادی دارد، ورود و خروج مسافران 7 تا 8 صبح و 4 تا 5 بعدازظهر است و بین روز کمتر مسافر پیدا می‌شود. برخی رانندگان مجبورند 12 تا 13 ساعت در شبانه‌روز کار کنند تا زندگی‌شان بچرخد. حداقل‌کاری که اداره تاکسیرانی منطقه می‌تواند انجام بدهد رسیدگی به رفاه رانندگان است که آن هم از ما دریغ شده است. ما مانده‌ایم و صدایی که به هیچ جا نمی‌رسد.»

 استراحت زیر آفتاب داغ
«این زمین تبدیل به آشغالدانی و محل تجمع سگ‌ها شده است.» «حسین نمازی‌نسب» با اشاره به زمین متروکه شهربازی می‌گوید: «بعد از تعطیلی شهربازی و تا چند سال پیش اینجا پایانه تاکسی‌ها بود اما یکی دو سال است که در آهنی آن قفل شده است و ما مجبوریم در کنار میدان توقف کنیم. البته پایانه اصلی تاکسی‌ها در بزرگراه ارتش جنب ایستگاه مترو است اما بعد از راه‌اندازی مترو، مسافرها به سمت میدان می‌روند. چند روز کنار خروجی ایستگاه مترو شهید محلاتی می‌رفتم و از مسافران می‌خواستم که به سمت پایانه بیایند اما آنها ترجیح می‌دادند به سمت میدان بروند و سوار ماشین‌های شخصی بشوند. مجبور شدیم کنار میدان توقف کنیم بدون حتی یک سایه‌بان. بالاخره سایه‌بانی با خرج خودمان نصب کردیم اما شهرداری مخالفت کرد و گفت نمای زیبا‌سازی شهر را به‌هم می‌زند. الان که دور میدان توقف می‌کنیم اگر به هر دلیل به خودرویی بزنیم، ما مقصر هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید