• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56927
+
-

139روستای مرکزی متولی آب ندارد

مدیر گروه سلامت مرکز بهداشت استان: اکنون امور مربوط به آب برخی روستاها در استان به صورت کدخدامنشی اداره می‌شوند

روستا
139روستای مرکزی متولی آب ندارد

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:


تأمین آب شرب در شهرها و روستاهای استان یکی از موارد ضروری و مهم است که باید توسط دستگاه‌های متولی این بخش با جدیت دنبال شود. علاوه بر این کیفیت آب و نداشتن آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی از دیگر مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

شاخص بهره‌مندی روستاهای استان مرکزی از آب آشامیدنی 82 درصد اعلام شده که این رقم از بهره‌مندی در کل کشور بالاتر است، زیرا شاخص این رقم در سطح کشوری 72 درصد اعلام شده است. بنابراین در این زمینه می‌توان گفت روستاهای استان از وضعیت به نسبت خوبی برخوردار هستند.با این‌حال، هنوز هم در استان تعدادی از روستاها در بخش آب زیر پوشش هیچ دستگاهی نیستند که تعداد این روستاها 139 روستاست و همین مسأله می‌تواند سبب به مخاطره انداختن سلامت روستاییان در این روستاها شود.البته مسأله مهم دیگر در این بخش شبکه‌های فرسوده آب‌رسانی در روستاهاست که هم موجب هدررفت آب می‌شود و هم امکان تهدید سلامت وجود دارد.


مدیریت آب روستاها به صورت کدخدامنشی 

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی در این مورد می‌گوید: توجه به تأمین و سلامت آب شرب در روستاها یک مسأله مهم و ضروری است که با جدیت در روستاهای زیر پوشش استان رصد می‌شود تا سلامت روستاییان دچار تهدید و مخاطره نشود.

«حسن مهرعلی‌نیا» با اشاره به این‌که استان مرکزی دارای روستاهای زیادی است بیان می‌کند: در بحث بهداشت و سلامت آب تعدادی از روستاها زیر پوشش علوم پزشکی و آبفار استان هستند، اما برخی از روستاها در زمینه تأمین آب شرب به دلیل این‌که زیر پوشش هیچ دستگاهی نیستند به صورت کدخدامنشی اداره می‌شوند.وی ادامه می‌دهد: همین مسأله امکان آلودگی آب در روستاها را به همراه خواهد داشت و سلامت روستاییان را با تهدید جدی مواجه می‌کند، زیرا در این روستاها اقداماتی از جمله لایروبی و کلرزنی آب انجام نمی‌شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی می‌افزاید: دهیاران و شوراهای اسلامی بیش از 100 روستا عوامل بازدارنده و تشدیدکننده این مسأله هستند که اجازه نمی‌دهند این روستاها به دلیل پرداخت آب‌بها زیر پوشش هیچ دستگاهی قرار گیرند.

مهرعلی‌نیا اظهار می‌کند: تعدادی از روستاها دارای جمعیت بالای 100 نفر هستند که با توجه به این میزان از جمعیت، خطرات جدی سلامت روستاییان را تهدید می‌کند و باید ساز و کارهای لازم برای بهداشت آب در این روستاها با زیر پوشش قرار گرفتن توسط دستگاه‌های متولی انجام شود.وی می‌گوید: البته در برخی از این روستاها کیفیت آب مطلوب است، اما بیشتر این روستاها کیفیت آب مطلوب و مناسبی ندارند. علاوه بر این، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در مناطق روستایی از نظر سنجش کلر وضعیت مطلوب نیست.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی بیان می‌کند: در بحث آلودگی شیمیایی آب در 38 روستا آنالیز انجام شده که در برخی مناطق مشکلات رفع شده و در برخی از مناطق آب‌شیرین‌کن نصب شده است.
مهرعلی‌نیا ادامه می‌دهد: نبود متولی کلرزنی، انتقال بیماری از آب دارای میکروب، مشکلاتی که آلودگی شیمیایی آب برای مادران باردار و کودکان زیر 5 سال ایجاد می‌کند، فرسودگی شبکه، نبود ایمنی منابع و مخازن آب و کمبود و قطعی آب در برخی از مناطق روستایی نیاز به متولی دارد که باید با جدیت در این روستاها به دلیل اهمیت سلامت شهروندان دنبال شود.وی می‌افزاید: در مورد آب شرب شهری هیچ نوع آلودگی میکروبی و شیمیایی وجود ندارد و آب مناطق شهری استان سالم است.


روستاهای زیر پوشش آبفار آلودگی ندارند

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی نیز می‌گوید: 128 روستا از روستاهای استان زیر پوشش این شرکت نیستند و دارای جمعیتی کمتر از 20 خانوار هستند. «صدرالدین حسینی» بیان می‌کند: همچنین 40 درصد از شبکه آب‌رسانی روستاهای این استان فرسوده است و نیاز به اصلاح و نوسازی دارد، البته اصلاح شبکه آب‌رسانی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد و پس از آن تأمین آب وانتقال بهداشتی آن در دستورکار است.

وی ادامه می‌دهد: در این زمینه مکاتبات بسیار زیادی را با دهیاران و شوراهای اسلامی روستا برای این‌که روستاهای خود را زیر پوشش این شرکت قرار دهند انجام داده‌ایم که نتیجه‌ای نداشته است.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی بیان می‌کند: 840 روستا از حدود ‌هزار و 112 روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی است. 9 آزمایشگاه نیز در این بخش وجود دارد که از این تعداد 4 آزمایشگاه در همه بخش‌ها از جمله آنالیز میکروبی و شیمیایی، آب شرب روستایی را مورد سنجش قرار می‌دهند.

حسینی با اشاره به این‌که آب آشامیدنی روستاییان استان از طریق527 حلقه چاه‌دستی، 136 دهنه چشمه و 27 رشته قنات تأمین می‌شود می‌افزاید: مطلوبیت آب روستایی از نظر میکروبی 99 درصد و کلرسنجی 8/97 درصد است. همچنین در مورد بیماری‌های واگیردار از طریق آب در روستاهای زیر پوشش هیچ مشکلی وجود نداشته است.وی اظهار می‌کند: در روستاهایی که زیر پوشش نیستند کلر را در اختیار دهیاران قرار داده‌ایم که با همکاری خانه بهداشت روستا این اقدام را انجام دهند که باز هم همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و ما نگران سلامت روستاییانی که در این روستاها سکونت دارند هستیم.


نبود متولی منطقی نیست

معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی نیز در این مورد می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی ساوه و خمین باید روستاهای بالای 100 خانوار را شناسایی کنند و به تفکیک شهرستان در اختیار فرمانداران قرار دهند. زیرا بحث سلامت و بهداشت مردم یک مسأله جدی و مهم است که در این بخش هیچ کوتاهی نباید انجام شود.

«بهروز اکرمی» بیان می‌کند: فرمانداران باید روستاهای زیر پوشش را مدیریت کنند. این‌که تعدادی از روستاها بدون متولی است یک مسأله غیرقابل قبول است و چنین چیزی منطقی و پذیرفته نیست.وی ادامه می‌دهد: اگر برای افراد ساکن در روستاهایی که زیر پوشش هیچ دستگاهی نیستند مشکلی پیش بیاید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ قطعاً باید برای این روستاها تدبیری اتخاذ و هر ماه گزارشی از این روستاها در بخش آب شرب تهیه شود.معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی می‌افزاید: تأمین آب شرب سالم برای شهروندان چه در شهر و چه در روستا ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام شود و در این بخش از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های متولی استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید