• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56925
+
-

شکوفایی اقتصادی فارس در گرو رونق تولید

انتظار بخش خصوصی از صدا و سیما، به عنوان رسانه ملی برای کمک به رونق تولید، معرفی فعالان اقتصادی جوان و اقتصاد دانش‌بنیان است

تولید
شکوفایی اقتصادی فارس در گرو رونق تولید

فاطمه هاشمی نیک|  شیراز- خبرنگار:

استان پهناور فارس که روزگاری به عنوان قطب تولید و صنعت کشور شناخته می‌شد، برای دستیابی به جایگاه گذشته نیاز به توجه بیشتری دارد. مشکلات بانکی و نظام مالیاتی بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران را خانه‌نشین کرده و مسئولان آن‌گونه که باید و شاید مسیر تولید و به دنبال آن اشتغال‌زایی و توسعه صنعت را مدنظر قرار نداده‌اند. در این بین صدا و سیمای فارس نیز باید اهتمام بیشتری داشته باشد و برای امور تبلیغاتی شرایط بهتر و مناسب‌تری تعیین کند تا تحقق شعار «رونق تولید» ملموس‌تر شود؛ چراکه رونق تولید زمینه‌‌ساز شکوفایی اقتصادی داخل، تقویت تولید کالای ملی و تثبیت اقتصاد غیرنفتی است.


توجه به رونق تولید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس که اعتقاد دارد شعار رونق تولید، موضوع اساسی و نیاز امروز اقتصاد کشور است، می‌گوید: اگر همه بخش‌ها در راستای تحقق آن حرکت کنند می‌تواند بحران‌های اقتصادی را تا حدودی رفع کرد. «جمال رازقی» اضافه می‌کند: انتخاب شعار سال با عنوان رونق تولید بسیار کارشناسی شده و مناسب شرایط فعلی بود و هر کس خلاف آن عمل کند به کشور خیانت کرده است.

وی به مشکلات پیش رو در زمینه تولید استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: نظام بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و بسیاری دیگر از مولفه‌هایی که بر تولید تاثیر گذارند باید نقش خود را در اجرای عملی شعار سال ایفا کنند در غیر این صورت مانعی برای تحقق شعار سال است.رازقی با بیان این‌که رونق تولید رشد اقتصادی را به همراه دارد، ادامه می‌دهد: رونق تولید زمینه‌‌ساز شکوفایی اقتصاد کشور، تقویت تولید کالای ملی و تثبیت اقتصاد غیرنفتی است.

وی که اعتقاد دارد تحریم‌کنندگان، تولید را هدف قرار داده و فعالیت‌های خود را بر این اساس برنامه‌‌ریزی کرده‌اند، می‌گوید: متاسفانه ما در داخل کشور برای مقابله با تحریم‌ها برنامه‌‌ریزی نداشته‌ایم.رازقی با بیان این‌که تولید، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است، می‌افزاید: بدون توجه به این موضوع، اشتغال پایدار نیز محقق نمی‌شود که بر اساس آمار مستند سالانه شاهد ریزش اشتغال در بخش صنعت استان هستیم.


مشکلات تولید و توقع از رسانه ملی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس نیز با اشاره به این‌که رونق تولید اصلی‌ترین راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی است، می‌گوید: تحقق این مهم نیاز به عزم ملی و جدی دارد و در چاپ بنر، شعار و سربرگ خلاصه نمی‌شود.«نادر طیبی» ادامه می‌دهد: خطاب این نام‌گذاری تنها بخش خصوصی در ایجاد رونق تولید نبوده و انتظار است که سیستم دولتی نیز با تسهیل‌گری و ایجاد ظرفیت در این زمینه گام‌هایی بردارد.

وی با اشاره به این‌که امروز مشکلات متعددی بر سر راه تولید استان وجود دارد، اضافه می‌کند: با وجود موانعی از جمله بی‌ثباتی در قوانین و مقررات، سود بانکی بالا، عدم وجود قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی، نابسامانی دستمزد، مالیات، تامین اجتماعی و صدور بخشنامه‌های روزانه صادرات ممنوع، شاهد تحقق عملی رونق تولید نخواهیم بود. طیبی با تاکید بر کمبود قوانین حمایت از سرمایه‌گذاران، اضافه می‌کند: در همه کشورها منابع بانکی در خدمت توسعه و تولید است، اما در کشور ما منابع بانکی در خدمت خرید سکه، دلار و مسکن است که خود این موضوع موجب ایجاد تورم می‌شود.

وی به نقش صدا و سیمای فارس در رونق تولید و اقتصاد استان اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار بخش خصوصی از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی برای کمک به رونق تولید معرفی فعالان اقتصادی جوان و اقتصاد دانش‌بنیان، کاهش تعرفه‌های تبلیغات برای کالاهای تولیدی استان و استفاده از کارشناسان باتجربه و از بدنه بخش خصوصی است.


نقش رسانه و تبلیغات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس خانه صنعت و معدن فارس به چالش‌های تولید و مشکلات اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: تجربه و تاریخ نشان داده که هنجار و ناهنجار از مسئله اقتصاد عبور می‌کند، بنابراین باید در حوزه اقتصاد با دقت و درایت بیشتری گام برداشته شود.«سهراب شرفی» بر نقش رسانه و تبلیغات در رفع موانع تولید استان تاکید می‌کند و می‌افزاید: نقش رسانه در پویایی تولید، فرهنگی است و وظیفه رسانه فرهنگ‌سازی.  رسانه می‌تواند در زمینه معرفی کالای تولیدی داخلی، معرفی کارآفرینان، نخبگان و ثروت آفرینان به جامعه اقدامات شایسته‌ای انجام دهد.

وی می‌افزاید: متاسفانه در سالیان گذشته رسانه فضاسازی مناسبی برای فعالان اقتصادی و مباحث اقتصادی نداشته در حالی که نخبگان، ثروت‌آفرینان و کارآفرینان اقتصادی نجات‌دهنده اقتصاد و کشور ما هستند و صدا و سیما باید از ظرفیت در اختیار در جهت ارائه الگوهای برتر اقتصادی به جامعه استفاده کند.
شرفی با بیان این‌که مشکلات حوزه قانون گذاری از موانع مهم رونق تولید است، اضافه می‌کند: قوانین و بخشنامه‌ها ایجاد‌کننده موانع و مشکلات در راه رشد تولید هستند.وی ادامه می‌دهد: در حوزه اجرایی نیز نگاه‌ها باید به سمت راهگشایی باشد که در این زمینه نیاز است و باید مدیران شجاعت و ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید