• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 56924
+
-

تولید ابریشم در همدان گل می‌کند

معاون جهاد کشاورزی استان: میزان سرمایه ‌مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر و سود آن بیشتر است

تولید
تولید ابریشم در همدان گل می‌کند

فاطمه کاظمی|  ملایر ـ خبرنگار:


توزیع تخم نوغان یارانه‌ای برای افزایش اشتغال و تولید کرم ابریشم در همدان آغاز شده و فعالان این عرصه می‌توانند برای تهیه جعبه‌های تخم نوغان به سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند. در سال‌های اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان سعی کرده است با گسترش مشاغلی مانند تولید و پرورش کرم ابریشم که با هزینه پایین و به صورت خانگی انجام می‌شود، ضمن اشتغال‌زایی برای روستاییان به خصوص زنان روستایی از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری کند. با توجه به این‌که فقط یک‌سوم مواد اولیه صنعت فرش شامل نخ در کشور تولید می‌شود، با احیای پرورش کرم ابریشم در استان‌های مختلف، میزان وابستگی صنایع فرش و نساجی به وارادت به کمترین میزان ممکن خواهد رسید. استان همدان نیز به عنوان یکی از استان‌های اصلی در تولید و پرورش کرم ابریشم مورد توجه مرکز نوغانداری کشور است. چندی پیش نیز دوره آموزشی پرورش کرم ابریشم برای نخستین‌ بار در همدان برگزار شد. 


توزیع 500 جعبه تخم نوغان

معاون طیور و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان به همشهری می‌گوید: کرم ابریشم سابقه 4500 ساله در جهان دارد و آغاز فعالیت ما در زمینه پرورش آن از سال 1394 بوده است. استان همدان یکی از استان‌های مستعد در پرورش کرم ابریشم است. در این استان در طول سال‌های گذشته حدود 150 جعبه و امسال حدود 500 جعبه تخم نوغان درخواست شده است که در حال توزیع میان متقاضیان هستیم و تاکنون 400 جعبه آن توزیع شده است. علی‌اصغر خرازی تصریح می‌کند: حدود 15 هزار اصله درخت توت که برای پرورش کرم ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بین متقاضیان توزیع شده است که بعد از باردهی 3 ساله می‌تواند کل استان را تحت پوشش قرار دهد و به گستردگی پرورش کرم ابریشم در استان کمک کند. وی توضیح می‌دهد: هدف ما از این کار ارتقای جایگاه بهداشتی پرورش کرم ابریشم، تامین تغذیه آن و شناسایی و ساماندهی بهره‌برداران نوغانداری و ساماندهی پرورش کرم ابریشم در استان است. 


پرداخت یارانه 

معاون طیور و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان به مزایای این کار اشاره می‌کند و می‌گوید: پرداخت یارانه به هر جعبه تخم نوغان از مزایای این کار است. هر جعبه چیزی حدود 60 تا 70 هزار تومان هزینه دارد اما طبق یارانه دولتی فقط 7500 تومان از متقاضی دریافت می‌شود. مزیت دیگر، توزیع رایگان نهال درخت توت است که زمینه اشتغال زنان روستایی را فراهم می‌کند. وی می‌افزاید: اکنون نیاز ما به تولید کرم ابریشم سالانه بین 700 تا 750 تن است که این حجم اهمیت تولید در استان و کشور را نمایان می‌کند. 


خرید تضمینی

خرازی با اشاره به اهمیت پرورش کرم ابریشم اظهار می‌کند: یکی از موارد مهم در تولید و پرورش کرم ابریشم تولید پیله و نخ ریسندگی در صنایع عظیمی مانند بافت فرش‌های ابریشمی است که نفیس و گرانبها محسوب می‌شوند. درباره اهمیت اجتماعی و اقتصادی آن نیز همین بس که سرمایه‌گذاری در این بخش در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر است. طول دوره پرورش 45 روزه است و خرید تضمینی آن نیز توسط دولت انجام می‌شود. از طرفی این کار یکی از فعالیت‌های مستمر سالانه محسوب می‌شود. ضمن این‌که توسعه این کار مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود. 

معاون طیور و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می‌دهد: چنانچه شرایط محیطی اعم از رطوبت و حرارت و ضوابط دیگر پرورش رعایت شود از هر جعبه که حاوی 27 هزار تخم نوغان است چیزی حدود 20 تا 30 کیلوگرم پیله تولید می‌شود. بدین‌ترتیب این فعالیت درآمدزایی خوبی دارد چون هر پیله ‌تر به قیمت 45 هزار تومان از پرورش‌دهنده خریداری می‌شود. اگر نوغاندار شرایط بهداشتی و پرورشی لازم را در پرورش کرم ابریشم رعایت کند در هر جعبه یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد خواهد داشت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید