• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56787
+
-

عارف در آستانه برگزاری اجلاسیه چهارم مجلس دهم

باید از هویت امید پاسداری کنیم


رئیس فراکسیون امید  در نشستی با خبرنگاران باید‌ها و شایدهای فراکسیون امید را در سال چهارم اعلام موجودیتش شرح داد. «لزوم دفاع از هویت فراکسیون امید»، «ضرورت حفظ استقلال فراکسیون به‌دلیل مهیا نبودن فضای ائتلاف در بهارستان» و «چشم‌انداز امید برای حضور یکپارچه در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس» مهم‌ترین فاکتورهای سخنان عارف در دفاع از امید و لزوم استمرار آن در فضای سیاسی کشور بود.هرچند مباحث و موضوعات روز کشور از مشکلات معیشتی مردم و اقدامات خصمانه اخیر ترامپ گرفته تا دغدغه اصلاحات برای چگونگی حضور در انتخابات اسفندماه98 و شرایط دشوار خبرنگاران در هفته‌های اخیر محورهای پربحث نشست خبرنگاران با محمدرضا عارف را تشکیل می‌دادند اما سایه برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس دهم چنان پررنگ بود که عارف را به شرح و بسط چرایی حضور مستقل امید در نشست پنجم خردادماه بهارستان واداشت.

امید؛ اکثریت بهارستان نیست
به گزارش همشهری، در همین راستا رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد فراکسیون امید و رقابت او با علی لاریجانی برای کرسی ریاست در انتخابات هیأت‌رئیسه گفت: مجلس دهم ویژگی‌های خاص خود را دارد و روند شکل‌گیری آن به سمت 3فراکسیون حرکت کرد، پس نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد؛ به‌خصوص اینکه فراکسیون میانی عملا تصمیم‌گیرنده است. گاهی از لیست امید گلایه می‌کنند، لیستی بود که برای آن هزینه دادیم. همه آن لیست عضو فراکسیون امید نشدند ولی به هر حال ما در فراکسیون امید انسجام قابل‌قبولی را داریم و همواره دغدغه‌مان پیگیری مشکلات مردم بوده است. ما فراکسیون اکثریت نیستیم که بگوییم جمع‌بندی فراکسیون می‌تواند در صحن رأی آورد به همین دلیل سعی می‌کنیم طرح‌ها را با تفاهم پیش ببریم. عارف در مورد موضوع رقابت هم تأکید کرد: یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند. رقابت امری بدیهی در پارلمان است و در رقابت همیشه برای پیروزی شرکت نمی‌کنند. ما حضور جدی و معنادار را در رقابت معتقدیم. در سال دوم انتخابات هیأت‌رئیسه ائتلاف کرد و کاندیدای ریاست نداشتیم. راهبرد فراکسیون آن است که در رویدادهای مهم مجلس حضور جدی داشته باشد. البته که رقابت در مجلس بلافاصله به رفاقت تبدیل می‌شود. در عین حال برای ائتلاف اعلام آمادگی کردیم. ما به آنهایی که با لگوی لیست امید وارد مجلس شدند کاری نداریم که در بزنگاه‌ها خود را تحت عنوان لیست امید می‌نامند ولی به‌طور کلی راهبردمان آن است که اهل رقابت و ائتلاف هستیم و اصل رفاقت بعد از رقابت را می‌پذیریم و به آن معتقدیم. عارف در ادامه افزود: برای هیچ پست انتخابات هیأت‌رئیسه تصمیم‌گیری نشده است.

 ما همواره در فراکسیون امید تلاش کرده‌ایم که با روش‌های دمکراتیک برخورد کنیم. کسانی با لیست امید به مجلس آمدند و ما کوچک‌ترین کم‌توجهی به آنها نداشته‌ایم.

قرار است امیدی‌ها صبح امروز در نشست مجمع عمومی فراکسیون فهرست مستقل امید برای 12جایگاه هیأت‌رئیسه را نهایی کنند. براساس گفته نمایندگان عضو فراکسیون امید محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید گزینه مطلوب و مورد وفاق حداکثری امیدی‌هاست و تقریبا اجماع بر سر حمایت از آن نهایی شده است.

مکث

فضای سیاسی کشور خاص است
عارف در پاسخ به سؤالی درباره روند پیگیری وضعیت خبرنگاران و بازداشت اخیر یکی از خبرنگاران گفت: فضای کشور ما فضای خاص سیاسی است که اگر پیگیری‌ها بوی منافع جریانی داشته باشد به بن‌بست می‌رسد. ما هر کاری بتوانیم برای خبرنگاران انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم با فضای جدید قوه قضاییه و ریاست آقای رئیسی خیلی از مشکلات سامان یابد. برای ما امنیت و آرامش خبرنگاران یک اصل است که اگر آنها بتوانند حضور جدی‌تر داشته باشند در تلطیف شدن فضا تأثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید