• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56784
+
-

همنشینی رنگ‌ها درپایتخت

2/5 ماه بعد از ابلاغ استفاده از رنگ توسط شهردار تهران پایتخت این روزها رنگی تر شده‌است

گزارش
همنشینی رنگ‌ها درپایتخت


مجید جباری/ خبر‌نگار
با گذشت بیش از 2‌ماه از ابلاغ دستورالعمل رنگی شهر تهران توسط پیروز حناچی، پایتخت رنگ و روی تازه‌ای به‌خود گرفته و همنشینی رنگ‌ها در کنار یکدیگر به کالبد خاکستری تهران روح تازه‌ای بخشیده است. پس از ابلاغ این شیوه‌نامه، مدیران مناطق دست به‌کار شدند و با بهره‌گیری از ظرفیت شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان هنرهای تجسمی، رنگ‌آمیزی سازه‌ها، دیوار‌ها، پل‌ها و... را آغاز کردند. تا حالا بیش از 12منطقه از مناطق 22گانه تهران این دستورالعمل را اجرا کرده‌اند.آن‌طور که از صحبت‌های شهروندان در محافل عمومی شهر مانند مترو، اتوبوس و تاکسی پیداست، اجرای الگوی یکسان اما متنوع رنگ‌آمیزی سیمای شهر برای آنان کاملا مشهود بوده و رضایت آنان را درپی داشته است. اما با اجرای این شیوه نامه در سایر مناطق شهر به قول پیروز حناچی شهردار، امیدواریم که سیمای کلی تهران به کاربرد درستی از رنگ برسد.



سازمان زیباسازی شهر تهران برای مشارکت شهروندان در رنگ‌آمیزی دیواره‌های شهر، با برگزاری فراخوانی با عنوان «‌گستره هنرمندانه رنگ بر دیوارهای شهر تهران» آثار برگزیده را پس از داوری انتخاب کرد.دیروز با اتمام جلسه داوری آثار رسیده،  هیأت داوران پس از بررسی 301طرح ارسالی از 133نفر شرکت‌کننده و با درنظر گرفتن ویژگی‌های هنری، نوآورانه و خلاقانه‌بودن، 22طرح از 22هنرمند را به‌عنوان آثار برگزیده برای اجرا در محل معرفی شده، انتخاب کردند.



      الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران:
 طرح پالت رنگی در آستانه‌ نوروز با هدف بهبود فضای شهری توسط شهرداری تهران انجام و این طرح با ابلاغ به مناطق ۲۲‌گانه با فوریت اجرا شد. اجرای فوری طرح در برخی موارد با کاستی‌ها و مسئله‌هایی همراه بود که از آن جمله می‌توان به سری‌کاری مشابه بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی برخی مناطق اشاره کرد. در جاهایی هم پروتکل‌های جهانی شهری برای نمونه در مورد پست‌های برق، شیرهای آتش‌نشانی‌ و برخی مانع‌های شهری برجسته‌تر هستند. از سوی دیگر، از نکات مثبت این اقدام شهرداری باید گفت که اجرای طرح موجب شد در برخی محله‌ها کار رنگ‌آمیزی با مشارکت مردم محله صورت پذیرد. همچنین تجربه کار دانشجویان هنر، موجب آفرینش‌های نوروزی شد. اما آنچه باید در ادامه مورد توجه قرار گیرد، رعایت پروتکل‌های شهری تیپ‌ و نیز تدارک مشارکت مدنی مؤثر محله‌ای است.


      سولماز حسینیون، کارشناس شهری:
اجرای دستورالعمل اجرایی رنگ در پایتخت از دو وجه قابل بررسی است. نخست از این جهت که تا به حال چنین اقداماتی وجود نداشته و کمبود رنگ در شهر بسیار مشهود بوده، به باور من کلیت این کار مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما اجرای شیوه‌نامه استفاده از رنگ در تهران دارای نواقص و نقاط ضعفی هم بوده است. بنابراین جا دارد شهرداری از ظرفیت‌های کارشناسان زبده‌تری در این زمینه استفاده کند. با توجه به اینکه خیلی از طرح‌ها، ضوابط و مقررات شهری باید در بلندمدت تحقق پیدا کنند، از این‌رو جای خالی دستورالعمل جامع رنگ در شهر محسوس بود. اما اکنون که این شیوه‌نامه ابلاغ شده می‌توان با ملاک عمل قرار دادن آن در بخش‌ها و مناطق مختلف شهر، بسته به هویت و کاراکتر خود از رنگ در شهر استفاده کرد. همچنین لازم است کمیته‌های نما درباره رنگ به یک الگوی یکسان دست یابند که متأسفانه هنوز رد پای برخورد سلیقه‌ای در برخی از این کمیته‌ها به چشم می‌خورد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که هنوز فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی در طرح‌های شهری آنچنان که باید نمود پیدا نکرده است که جا دارد مدیریت شهری در این راستا برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید