• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56687
+
-

کوچ البرزی‌ها به خانه‌های کوچک‌تر

البرز
کوچ البرزی‌ها به خانه‌های کوچک‌تر

افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها تهرانی‎ها را روانه شهرهای حاشیه پایتخت به‌ویژه کرج کرده است و کارشناسان همین موضوع را دلیل اصلی گرانی‌ اجاره در مناطق مختلف کرج می‌دانند؛ اتفاقی که به گفته مشاوران املاک، موجب شده است اهالی کرج در هفته‌های اخیر به خانه‌های کوچک‌تر، قدیمی‌تر و محله‌های ضعیف‌تر روی بیاورند. به گفته کارشناسان، محله‌های حسن‌آباد، باغستان، گرمدره، فردیس، شهر جدید هشتگرد، گوهردشت، حصارک و طالقانی مهم‌ترین مقصد مهاجرت تهرانی‌ها به استان البرز محسوب می‌شوند.  یک کارشناس اقتصاد مسکن در این باره به همشهری می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه روزانه در حال افزایش است. قاعدتا با افزایش نرخ تورم قیمت اجاره‌بها نیز براساس این شاخص افزایش خواهد یافت. هر چند نمی‌توان آمار دقیقی از افزایش میزان اجاره‌بها ارائه داد.
عطا آیت‌اللهی می‌افزاید: واحدهای مسکونی ریزمتراژ و ۳۰ تا ۶۰ متر‌ مربع در میان سایر واحدهای اجاره‌ای به‌طور متوسط بیشترین میزان افزایش را داشته‌اند. در واقع رصد بازار مسکن نشان می‌دهد به‌طور کلی بیشترین میزان افزایش در اجاره‌بهای پیشنهادی آپارتمان‌ها در مقطع زمانی فعلی مربوط به این گروه از واحدهای مسکونی است.وی با بیان این‌که این افزایش نرخ اجاره در کرج نسبت به شهرستان‌های دیگر محسوس‌تر است، توضیح می‌دهد: افزایش قیمت اجاره در کوچ تهران‌نشینان به شهرهایی همچون کرج بی‌تاثیر نیست. البته عوامل دیگری چون بیکاری و دسترسی به دیگر امکانات رفاهی در مهاجرت افراد دخیل است که ترجیح می‌دهند به مناطق دیگر کوچ کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرج هم درباره واکنش ساکنان البرز به گرانی اجاره به همشهری می‌گوید: در اغلب مناطق کرج قیمت‌ها متری یک میلیون تومان به بالاست و مستأجران سعی دارند به مناطقی بروند که توان پرداخت اجاره خانه را در آن نقاط داشته باشند. محمد قمی می‌افزاید: توصیه ما این است که مستأجران تا حد امکان ضمن توافق با موجر بر سر تعیین نرخ معقول اجاره‌بها، برای سال جدید اقدام به تمدید قراردادهای سال گذشته خود کنند تا از این طریق علاوه بر متحمل نشدن هزینه‌های جابه‌جایی از هیجان قیمتی بازار اجاره ۹۸ نیز در امان بمانند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاورین املاک کرج البته توضیحات بیشتری در این باره می‌دهد و می‌گوید: مهرشهر گران‌ترین منطقه کرج به شمار می‌رود و قیمت مسکن در این منطقه از حدود متری 13 تا 14 میلیون تومان شروع می‌شود. در عظیمیه هم تقریباً شروع قیمت همین است، اما در برخی نقاط، خانه‌ها حدود متری 5/8 تا 10 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده است. شهرهای اقماری و حیدرآباد ارزان‌ترین مناطق کرج هستند. در این مناطق قیمت یک آپارتمان قولنامه‌ای از متری 2 تا 5/2 میلیون تومان شروع می‌شود.
فریدون کردلو هم یکی از عوامل بالا رفتن تقاضا برای مسکن در کرج را سرریز جمعیت تهران عنوان و تصریح می‌کند: اگر در تهران هزینه اجاره و خرید مسکن  به طور غیرعادی و غیرمنطقی افزایش پیدا کند،  فرد به‌جای اجاره خانه در تهران برای خرید خانه به کرج می‌آید و این وضعیت به همراه مهاجرپذیری کرج، تقاضا را بالا برده و به آشفتگی بازار مسکن دامن زده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید