• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56632
+
-

دردسر 400میلیون تومانی سیم‌کارت مجانی

داخلی
دردسر 400میلیون تومانی سیم‌کارت مجانی


زن جوان سیم‌کارتی را که در جشنواره هدیه گرفته بود به مادرش هدیه داد غافل از اینکه دست به‌دست شدن همین سیم کارت مجانی او را به دردسری بزرگ خواهد انداخت.
به گزارش همشهری، مدتی قبل مأموران پلیس فتای خراسان رضوی با شکایت‌های مشابهی روبه‌رو شدند که از کلاهبرداری‌های اینترنتی حکایت داشت. ماجرا از این قرار بود که مردی با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بود که می‌تواند لوازم خانگی خارجی را با قیمتی ارزان از شهرهای بانه یا مریوان به تهران منتقل کرده و در اختیار مشتریانش قرار دهد. او از این طریق افراد زیادی را فریب داده و آنها مبالغ مختلفی را به‌حساب این فرد واریز کرده بودند به این امید که به‌زودی لوازم خریداری شده را دریافت خواهند کرد اما پس از آن، مرد کلاهبردار دیگر پاسخ هیچ یک از آنها را نداده بود.
به‌دنبال این شکایت‌ها، تیمی از مأموران برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار وارد عمل شدند. تحقیقات نشان می‌داد که مرد کلاهبردار با این شگرد افراد زیادی را فریب داده و بیش از 400میلیون تومان کلاهبرداری کرده است. مأموران در ادامه به ردگیری سیم‌کارتی پرداختند که مرد کلاهبردار برای فریب طعمه‌هایش از آن استفاده کرده بود و در بررسی‌های خود به زن جوانی به نام مینا رسیدند. این زن به اداره پلیس احضار شد و وقتی مقابل مأموران قرار گرفت و فهمید که با اتهام کلاهبرداری 400میلیون تومانی روبه‌روست، از حال رفت و غش کرد. او وقتی به‌هوش آمد گفت که سیم‌کارت را مدتی قبل در جشنواره یکی از اپراتورهای تلفن همراه برنده شده و چون نیازی به آن نداشته، به‌عنوان هدیه به مادرش داده است.
با اظهارات این زن، مأموران سراغ مادر وی رفتند و او که از ماجرای کلاهبرداری 400میلیون تومانی شوکه شده بود، مدعی شد که سیم‌کارت را در اختیار پسرش به نام فرشید قرار داده است. تحقیقات مأموران پلیس از این حکایت داشت که فرشید مجرمی سابقه‌دار است که پیش از این نیز به جرم کلاهبرداری دستگیر شده و به زندان افتاده بود و حالا احتمال داشت که پشت‌پرده کلاهبرداری 400میلیون تومانی نیز او باشد.
ماموران در ادامه تحقیقات مخفیگاه فرشید را شناسایی و او را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند. با کشف سیم‌کارت و شواهد دیگر در مخفیگاه این مرد، وی چاره‌ای جز بیان حقیقت ندید و پس از انتقال به پلیس فتا به کلاهبرداری از شاکیان اعتراف کرد. او گفت: چند سال پیش، به‌خاطر بیکاری و بی‌پولی تصمیم به کلاهبرداری گرفتم. آن زمان سراغ افراد معتمد و روحانیون در محله‌های مختلف مشهد می‌رفتم و به آنها می‌گفتم که با توجه به مجوزی که دارم می‌توانم افراد را با نصف قیمت به زیارت عتبات عالیات ببرم. آنها هم فریب حرف‌هایم را می‌خوردند و عده‌ای را به من معرفی می‌کردند و من از آنها پول می‌گرفتم و وعده می‌دادم که در روز سفر و در فرودگاه، مدارک مورد نیاز و بلیت‌هایشان را تحویل می‌دهم اما در روز قرار، وقتی برای سفر به عراق راهی فرودگاه می‌شدند، اثری از من پیدا نمی‌کردند.
متهم ادامه داد: با این شگرد از افراد زیادی کلاهبرداری کردم تا اینکه دستگیر شده و به زندان افتادم. در آنجا با چند زندانی آشنا شدم که کارشان کلاهبرداری اینترنتی بود. از آنها شگرد این نوع کلاهبرداری را یاد گرفتم و وقتی آزاد شدم، کارم را شروع کردم. برای انجام این کار نیاز به سیم‌کارت‌های تلفن همراه داشتم و وقتی مادرم سیم‌کارتی را به من داد و گفت که آن را هدیه گرفته است، تصور کردم که هرگز ردیابی نخواهد شد و با آن شروع به انتشار آگهی در شبکه‌های اجتماعی و فریب افرادی کردم که قصد داشتند لوازم خانگی بخرند. من به آنها وعده می‌دادم که 24ساعت بعد از پرداخت پول، سفارش‌شان را مقابل خانه‌شان تحویل خواهند گرفت اما بعد از دریافت پول، دیگر جوابشان را نمی‌دادم. با اعترافات متهم، برای او قرار قانونی صادر شد و پرونده وی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.


خطر سیم‌کارت‌های رها‌شده

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: گاهی وقت‌ها شهروندان به صرف اینکه سیم‌کارت‌های اعتباری که در اختیار دارند، ارزش چندانی ندارد، بی‌خیال آنها می‌شوند و ممکن است این سیم‌کارت‌ها را به راحتی در اختیار افراد دیگر قرار داده یا اینکه درصورت گم کردن‌شان، اقدامی برای سوزندان آنها نکنند.  حال آنکه همین سیم‌کارت‌های به‌ظاهر بی‌ارزش، مهم‌ترین وسیله کلاهبرداران اینترنتی برای اجرای نقشه‌هایشان به‌شمار می‌رود. شاید همین حالا، درحالی‌که شما از چیزی خبر ندارید، عده‌ای با استفاده از سیم‌کارتی که روزی به اسم شما بوده و آن را گم‌ کرده‌اید در حال کلاهبرداری از طعمه‌هایشان هستند و این مسئله ممکن است پای شما را هم به این پرونده‌ها باز کرده و برایتان دردسرساز شود. سرهنگ جهانشیری به شهروندان توصیه کرد: برای اینکه دچار چنین دردسری نشوید، حتما درصورت گم کردن سیم‌کارت، آن را بسوزانید و همین حالا کد ملی خود را به شماره 3000150پیامک کنید تا مطمئن شوید که چند سیم‌کارت به نام شما فعال است و درصورتی که آنها را در اختیار ندارید، حتما نسبت به سوزاندن‌شان اقدام کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید