• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56624
+
-

علی اعطا اعلام کرد

مغایرت لایحه مالیات بر ارزش افزوده با قانون اساسی

شورا
مغایرت لایحه مالیات بر ارزش افزوده با قانون اساسی


سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در نشست خبری با خبرنگاران نسبت به باقی ماندن لایحه مالیات بر ارزش افزوده به شکل فعلی هشدار داد و خواستار اصلاح آن از سوی نمایندگان مجلس شد. اینطور که علی اعطا گفت: درصورت تصویب این لایحه به شکل کنونی بسیاری از اختیارات شوراها محدود خواهد شد و شوراها به مجموعه‌ای بدون اختیار و کوچک تبدیل می‌شوند.

به گزارش همشهری، لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته گذشته در صحن مجلس به‌صورت مشروط به تصویب رسید؛ مشروط بر آنکه بندهایی از لایحه که مشکلاتی را برای شهرداری‌ها و شوراهای کشور به‌وجود می‌آورد مجدد در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و اصلاح شود. 9ماده از این لایحه به‌گونه‌ای تنظیم شده که نه‌تنها با روح قانون اساسی و اصل هفتمش مغایرت دارد بلکه در تصویب نهایی باعث کاهش 60درصدی درآمدی شهرداری‌ها می‌شود. اعطا نیز روز گذشته به این موارد اشاره کرد و گفت: «چرا عوارض می‌بایست در مالیات تجمیع شود؟ این با دیگر قوانین هم مغایرت دارد؛ چرا که درآمد شهرداری‌ها توسط شوراها تعیین می‌شود و محل تأمین آن نیز عوارض هستند و نهاد شوراها با تصویب این لایحه تضعیف می‌شود و لازم است همه اعضای شوراهای شهر با جدیت این موضوع را دنبال کنند؛ چرا که این اتفاق ناخوشایند است که نتیجه و تبعات آن موجب تضعیف پارلمان محلی می‌شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به بحث انتخابات شورایاری‌ها پرداخت؛ زیرا فعالیت شورایاری‌های فعلی تا پایان خرداد‌ماه قانونی است. اعطا به همین منظور اعلام کرد به‌زودی موضوع اصلاح آیین‌نامه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در صحن علنی بررسی خواهد شد. او گفت: «پیش از این، اصلاح مواد اساسنامه مورد بحث قرار گرفته بود و این نشان می‌دهد با وجود تنگناهای موجود درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، این موضوع یعنی برگزاری انتخابات در دستور کار شورای شهر پنجم است.»

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران سپس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود لغو مصوبه برج-باغ، تخلفاتی رخ می‌دهد هم گفت: « در این حوزه با وجود لغو مصوبه تخلفاتی بوده اما تعداد آن زیاد نیست. اما به‌طور کلی در اینگونه موارد شورا باید نظارت جدی‌تری را اعمال کند و علاوه بر آن نظارت همگانی نیز باید تقویت شود. اگر مردم پای کار بیایند، نظارت ۲۱ نفره به نظارت ۹ میلیونی تبدیل می‌شود و برای جلب مشارکت مردم نیز باید مجموعه اطلاعات در هر حوزه در معرض دید عموم قرار گیرد تا مردم بتوانند در امر نظارت به ما کمک کنند.» اعطا همچنین در ادامه در پاسخ خبرنگاری که پرسید چرا انتصابات در شهرداری تهران سرعت گرفته؟ پاسخ داد: «تعداد انتصابات نامتعارف نیست، اما هفته پیش جلسه‌ای با آقای حناچی داشتیم و در آن جلسه عنوان کردیم که تعداد افرادی که با حکم سرپرستی در شهرداری فعالیت می‌کنند، زیاد است و از آنجایی که دوره سرپرستی محدود بوده و یک بلاتکلیفی در سطح مدیران ایجاد می‌کند، از او خواستیم که در مورد این سرپرست‌ها موضوع را تعیین تکلیف کنند.»

   از ماجرای برج‌باغ‌ها  تا بافت فرسوده
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین به بیان موارد دیگری پرداخت و پاسخگوی سؤالات تعدادی از حاضران شد که خلاصه‌ای از آنها را در زیر می‌خوانید.

      مالکان ۶۲ پرونده مربوط به برج‌باغ‌ها در راهروهای بین شورا و هیأت تطبیق فرمانداری بلاتکلیف مانده‌اند و به‌نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر درخصوص آنها تصمیم‌گیری کنیم.

      در مورد تخلفات یکی از معاونین در شهرداری منطقه، گزارش‌هایی به ما رسیده و قطعا آنها را بررسی می‌کنیم.

      در ماده ۹۴ برنامه ۵ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است اقدامات و برنامه اجرایی و نحوه تأمین منابع را تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۸ برای تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند.

      تفاهمنامه مشترکی اخیراً بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در راستای تحقق سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست کلی نظام با استفاده از تمام ظرفیت‌ها به امضا رسیده است. رأی احیا و نوسازی بافت فرسوده محله سیروس در منطقه۱۲ به‌عنوان محله هدف تعیین شده است که نزدیک به ۴ و نیم هکتار مساحت این احیا و نوسازی است. در بحث نوسازی، توسعه‌گر و بخش خصوصی هم انتخاب شده و ورود بخش خصوصی برای نوسازی قطعی است و طرفین متعهد شدند ۷۰ درصد اعتبارات رو بنا و زیر بنا و سرانه مورد نیاز را فراهم کنند و شهرداری تهران هم برای صدور پرونده خارج از نوبت و تأمین ۳۰ درصد دیگر منابع اقدام کند. ایجاد هماهنگی لازم برای اجرای نوسازی بر عهده شهرداری است و این تفاهمنامه در بازه زمانی ۵ساله در ۲۸اردیبهشت به امضا رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید