• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56608
+
-

گفت‌وگو با سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راهبرد ایران در مواجهه با آمریکا

ایران تن به اصلاح برجام نخواهد داد

دیپلماسی
ایران تن به اصلاح برجام نخواهد داد


اصغر صوفی/ خبر‌نگار
روابط ایران و آمریکا وارد فاز تهدید شده است اما ترامپ همچنان می‌گوید برای تماس ایرانی‌ها و مذاکره با ایران منتظر است. با این حال دیپلمات‌ها و مقامات کشورمان متفق‌القول می‌گویند مذاکره با شخص یا کشوری که قواعد مذاکره را نمی‌فهمد و به قراردادهای بین‌المللی پایبند نیست نه به صلاح است و نه دستاوردی خواهد داشت. با محمد صدر، دیپلمات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راهبرد ایران در مواجهه با ترامپ و آمریکا گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم.

با توجه به مواضع متناقض آمریکا در ارتباط با ایران به‌نظر شما رویکرد و پاسخ ایران در مقابل این مواضع متناقض چگونه باید باشد؟
طرفی که می‌خواهد مورد مذاکره قرار بگیرد باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مهم‌ترین آن اراده برای حل مسائل است. ما در قضیه برجام دو سال با آمریکا مذاکره کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. در واقع می‌توان گفت که برجام نتیجه 12سال مذاکره بود. اما این طرف آمریکایی بود که از میز مذاکره و گفت‌وگوها خارج شد، توافقات و تفاهمات را به هم زد و همه تعهدات خود را زیر پا گذاشت. حال سؤال این است که چگونه می‌شود با کسی که این اقدامات را انجام داده وارد مذاکره شد؟ با این حال اگر آقای ترامپ درباره پیشنهاداتش پیرامون مذاکره با ایران صادق است، در گام اول می‌تواند به برجام بازگردد و نتایج و توافقات مذاکرات قبلی را بپذیرد. در این صورت مذاکرات احتمالی می‌تواند همانند گذشته در چارچوب برجام ادامه پیدا کند.

گروهی معتقدند که فشارهای حداکثری آمریکا، هزینه یکطرفه برای ایران دارد و در عین حال آمریکا هزینه‌ای برای اعمال فشار بر تهران متحمل نمی‌شود؛ در چنین شرایطی ایران برای کاهش هزینه چه رویکردی باید در پیش بگیرد؟
در راستای کاهش فشارهای آمریکا، ایران هم‌اکنون در حال انجام برخی اقدامات است؛ سفرهای اخیر آقای ظریف به روسیه، چین، هند و ژاپن در همین زمینه قابل ارزیابی است. تلاش برای تقویت روابط با اروپایی‌ها و کشورهای همسایه همینطور است. بسیاری از کشورهای جهان مواضع ایران را پذیرفته‌اند و تأیید می‌کنند که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و این آمریکا بوده است که از تعهدات خود خارج شده است. بنابراین تا زمانی که ترامپ ثابت نکند که طرف قابل اطمینانی برای مذاکره است، مذاکره با آمریکا کار صحیحی نخواهد بود.

خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران و آمریکا می‌توانند درباره یک الحاقیه و متمم به برجام به توافق برسند. گفته شد که دولت عراق در این‌باره آماده میانجیگری است. آیا مذاکره پیرامون چنین موضوعی امکان‌پذیر است؟
به‌نظر من هرگونه دست بردن در توافقی که برای دستیابی به آن 12سال طول کشیده است، کار درستی نخواهد بود. اصلاح برجام یا الحاقیه به آن در واقع اصل توافقنامه را بی‌اعتبار خواهد کرد. بنابراین ایران تن به چنین مذاکراتی نخواهد داد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام اجرای برخی تعهدات برجامی خود را تعلیق کرد؛ آیا فکر می‌کنید که ایران در این مسیر نهایتا از برجام خارج شود؟
تصمیمات آینده ایران به عملکرد کشورهای باقی مانده در برجام بستگی دارد؛ همه این کشورها در مباحثات و بیانیه‌های خود پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید می‌کنند. بنابراین ایران منتظر است که طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود عمل کنند و خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. اگر این کشورها بتوانند روابط تجاری و بانکی خود با ایران را برقرار کنند طبیعی است که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند خواهد ماند.

توضیحات صدر درباره خبر خروج CFT از دستور کار مجمع
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز درباره خبر همشهری مبنی بر خروج CFT از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی داد و گفت: آنچه بنده بیان کردم این بود که این لوایح مدتی است در دستور کار مجمع نیست همچنین از بنده سئوال شد  آیا این هفته در دستور کار مجمع قرار دارد که گفتم خیر این هفته نیز در دستور کار قرار ندارد اما این بدان معنا نبوده که به صورت کلی این لوایح از دستور کار خارج شده باشند. صدر در عین حال یادآور شد که قرار بوده این لوایح در کمیسیون های مجمع مطرح شوند که اینگونه نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید