• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56595
+
-

حاشیه‌های یک افتتاح

افتتاحیه موزه کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر ورزش و جوانان، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و قهرمانان و پیشکسوتان ورزش برگزار شد. این موزه در 3 طبقه به مساحت 2500مترمربع شامل فضای ورودی در طبقه همکف، 2 طبقه برای نمایش اشیا و معرفی ادوار المپیک و پاراالمپیک تابستانی و زمستانی و معرفی تاریخ ورزش ایران است. اجرای برنامه را محمدرضا احمدی گزارشگر فوتبال برعهده داشت که به‌عنوان درخواست ورزشکاران در همان ابتدا در حضور معاون رئیس‌جمهور پشت تریبون پاداش ورزشکاران را طلب کرد. در ادامه سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک پشت تریبون رفت و درباره افتتاح موزه گفت: «از تمام کسانی که در راه‌اندازی این موزه به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. موزه ورزش را می‌توان موزه ارزش‌های ملی هم نامید. این موضوع سرمایه اجتماعی است و در یک کلام این موزه نمایشگر ملت بزرگی است که نزدیک به یک قرن در المپیک و بازی‌های آسیایی مدال گرفتند و افتخار آفریدند. مالک این موزه ملت ایران هستند. بیشترین نقش را در احداث این موزه ورزشکاران داشتند. در این موزه پاتوق قهرمانان و پاتوق پیشکسوتان را پیش‌بینی کردیم».
  سلطانی‌فر: افتتاح موزه مطالبه چهل‌ساله بود
پس از صحبت‌های رئیس کمیته ملی المپیک مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پشت تریبون رفت و در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «افتتاح موزه ورزش مطالبه چهل‌ ساله اهالی ورزش و یکی از آرزوهای دیرینه ورزشکاران بود تا بتوانیم در چنین فضایی یادبودها، مدال‌ها و افتخارات را کنار هم داشته باشیم». وی با اشاره به سال مهم برای کسب سهمیه المپیک و پاراالمپیک ٢٠٢٠ گفت: «کسب سهمیه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. شرایط اقتصادی کشور هم به‌خاطر تحریم‌های ناعادلانه کمی پیچیده شده است». سپس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت و پس از قدردانی از کسانی که در افتتاح موزه نقش داشتند تأکید داشت که در موزه باید به روی مردم عادی باز باشد.
  سلیمی: بدن من، صورت سهراب!
از اتفاقات ناخوشایند افتتاح موزه می‌توان به جایگاه ورزشکاران اشاره کرد که همگی در ردیف سوم و بعد از مدیران سیاسی و ورزشی قرار گرفته بودند. ساعی، رضازاده، سلیمی، میراسماعیلی و بسیاری از پیشکسوتان ورزش در این مراسم حاضر بودند. از دیگر نکاتی که در افتتاح موزه بازتاب خبری همراه با شوخی را به‌دنبال داشت عدم‌تشابه مجسمه‌های قهرمانان با آنها بود. بهداد سلیمی در مواجهه با تندیس خود به شوخی گفت:« بدن من است، صورت سهراب مرادی!» علی‌اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک در رشته کشتی آزاد در مواجهه با تندیس عبدالله موحد گفت: «موحد را اندازه محمد نصیری ساختند». البته عدم‌ساخت بعضی از تندیس‌ها سؤالاتی را در ذهن‌ها تداعی می‌کرد. مثلا چرا تندیس هادی ساعی و حمید سوریان که جزو پر افتخارترین ورزشکاران ایران هستند در این موزه نیست؟

این خبر را به اشتراک بگذارید