• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56564
+
-

قانونی که هست و آیین‌نامه‌ای که نیست!

قانونی که هست و آیین‌نامه‌ای که نیست!

50-50؛ این رمز عملیات جدیدی است که پرسپولیس و سپاهان را دوباره روبه‌روی هم قرار داده است. چند‌ماه است سپاهانی‌ها بابت اینکه در نیمه‌نهایی جام‌حذفی میزبان هستند، خوشحالند و با امیدواری بیشتری به فینال فکر می‌کنند. اما ناگهان در فاصله 2هفته تا این بازی بسیار حساس، اعلام می‌شود ترکیب سکوها در این بازی نه به قاعده
 90-10 همیشگی بلکه به‌شکل 50-50 خواهد بود. همین نکته برای اعتراض همه‌جانبه اصفهانی‌ها کافی بود. تا‌به‌حال هیچ‌کس اجرای قانون 50-50 را در جام‌حذفی ندیده و از نظر سپاهانی‌ها همین دلیل محکمه‌پسندی است که بپرسند این قانون ناگهان از کدام گنجه بیرون آمده است. مهم‌تر اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ طی دو سه روز اخیر با وجود تماس‌ها و پرسش‌های فراوان، حاضر نشده‌اند از آیین‌نامه‌‌ای که به آن استناد می‌شود، رونمایی کنند و همین موضوع تنش‌ها را چندبرابر کرده است. البته مسئول برگزاری مسابقات می‌گوید این آیین‌نامه در ابتدای فصل به تمامی باشگاه‌ها ابلاغ شده است.
  ادعای فدراسیون: قانونش بود، تماشاگرش نبود
سپاهان برای رسیدن به نیمه‌نهایی در زمین مس کرمان پیروز شد و در آن بازی خبری از 50-50 بودن ورزشگاه نبود. این مهم‌ترین سؤال اصفهانی‌ها‌ست و البته جدال استقلال و نفت آبادان در نیمه‌نهایی سال گذشته هم محل سؤال است؛ جایی که تمام ورزشگاه در تصرف پرچم‌های زرد بود و استقلال هیچ سهمی از سکوها نداشت. سعید فتاحی در پاسخ به این دو شبهه می‌گوید:« در کرمان تمام طرفداران سپاهان به ورزشگاه رفتند اما چون تعداد آنها کم بود و به 50درصد نمی‌رسید، بقیه سکوها هم به تیم میزبان داده شد». او برای بازی آبادان هم توجیه مشابهی دارد و می‌گوید:« برای آن بازی فقط 20، 30نفر استقلالی به ورزشگاه آمده بودند.» فتاحی تأکید می‌کند:« این قانون از سال96 در حال اجراست، منتها چون هیچ تیم مهمانی نتوانسته تماشاگران زیادی به ورزشگاه بکشاند و نصف سکوها را تسخیر کند، بنابراین هیچ ورزشگاهی در شرایط 50-50 دیده نشده است». او حتی بازی سپیدرود-پرسپولیس در همین فصل را برای تأیید صحبت‌هایش مثال می‌آورد: «پرسپولیس در رشت خیلی بیشتر از 10درصد سکوها را پر کرد. همین نکته نشان می‌دهد ترکیب تماشاگران 90-10 نبوده است.» یکی از وکلا و حقوقدانان مطلع حوزه فوتبال هم دیروز در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را تأیید کرد. عبدالصمد ابراهیمی گفت: «این بند، دو فصل است به آیین‌نامه اضافه شده است. میزبانی در لیگ‌برتر 90 به 10 و میزبانی در جام‌حذفی 50-50 است اما همه درآمد بلیت‌فروشی به میزبان می‌رسد.»
 سیاستی برای کنترل سکوها؟
اما در همین حال جست‌وجو و پیگیری رسانه‌ها در روز گذشته برای پیدا‌کردن ردی از آیین‌نامه مورد‌نظر به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. سایت فدراسیون فوتبال کلا هیچ‌یک از آیین‌نامه‌های مسابقات را در دسترس علاقه‌مندان قرار نداده است. سایت سازمان لیگ در کنار آیین‌نامه‌های نقل‌وانتقالات و انضباطی، بخشی هم برای آیین‌نامه مسابقات دارد اما در این بخش فقط آیین‌نامه مسابقات رده پایه (از نونهالان تا امید) موجود است که تازه آن هم از سال 1395-1394 دیگر به‌روز نشده است! این نکته‌ای است که شک و شبهه درباره تصمیم فدراسیون و ادعای برگزارکنندگان را بیشتر کرده و توضیحات مسئولان هم کمکی به برطرف‌شدن شائبه‌ها نکرده است. حتی برخی از اهالی فوتبال معتقدند که چنین آیین‌نامه‌ای اصلا وجود خارجی ندارد و فدراسیون در شرایط فعلی ترجیح داده بحث تقسیم سکوها و 50-50 بودن سهمیه‌ها را مطرح کند. شاید هم این تصمیم برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی گرفته شده است. به هر حال در شرایط 90-10 احتمال درگیری و حمله اکثریت به اقلیت خیلی بیشتر بود. اما در شرایط 50-50 شاید هیچ‌یک از طرفین جرأت حمله نداشته باشند و تا پایان بازی فقط دندان خشم‌شان را به همدیگر نشان بدهند و بس!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید