• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56550
+
-

نجات روزنامه‌ها؛ توجه به ذائقه مردم

نقد و نظر
نجات روزنامه‌ها؛ توجه به ذائقه مردم

بهروز بهزادی ـ  روزنامه‌نگار پیشکسوت

اوضاع کاغذ، گرانی و نابسامانی بازار آن و تبعاتی که این وضع دارد از جمله پایین‌آمدن تیراژ و کاهش صفحات مطبوعات و به‌خطرافتادن امنیت شغلی افرادی که در این عرصه اشتغال دارند، موضوعی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد.
البته در تمام مدت بحران کاغذ، از سوی مسئولان اجرایی حرف‌هایی عنوان و وعده‌‌هایی داده شده که به بخش اعظم آنها عمل نشده است.
در چنین وضعیتی کاری که از دست اصحاب مطبوعات برمی‌آید استفاده بهینه از همین مقدار اندک کاغذی است که در دست دارند و همچنین بالابردن جذابیت مطالب. دیدن مردمی که به روزنامه‌ها نگاه سرسری می‌اندازند و چون مطلب باب میلشان را در آنها نمی‌بینند، خریدار آنها هم نیستند، برای همه‌ما ناگوار است.
به یاد دارم آقای مسعودی در روزنامه اطلاعات سفارش می‌کرد عکس جمعی از مردم کوچه و بازار در روزنامه چاپ شود تا آنها این نشریه را متعلق به خودشان بدانند.
بهترین راهکاری که برای موقعیت کنونی مطبوعات به ذهنم می‌رسد این است که مطالب روزنامه را منطبق و همخوان با ذائقه و سلیقه مردم تهیه و تنظیم کنیم. قطعا این روند، حمایت آنها را در پی خواهد داشت و حمایت مردمی می‌تواند هر بحرانی را برطرف کند، حتی بحران کاغذ و مشکلات فعلی مطبوعات را.
بنابراین این روزها نمی‌توان و نباید هر مطلبی را فقط برای اینکه شکل و ظاهر مطبوعاتی دارد و صفحه پر می‌کند، منتشر کرد.
واقعا درج سخنرانی‌های دور و دراز مسئولان آن هم وقتی مردم خواننده آن نیستند و می‌توانند آنها را در رادیو و تلویزیون دنبال کنند چه توجیهی دارد؟ مردم ما دیگر با خبر میانه چندانی ندارند و اگر در بی‌خبری باشند از شبکه‌های داخلی و جهانی آن را می‌بینند و می‌شنوند یا درباره‌اش به تفصیل می‌خوانند.
امروز بهترین مطلب، گزارشی است که انعکاس‌دهنده نظر مردم باشد و چه کسی بهتر از خود مردم می‌تواند حرف آنها را عنوان کند.
به این ترتیب فاصله آرا  و نظرات آنها با آنچه در مطبوعات منتشر می‌شود به صفر می‌رسد.
باید روزنامه‌ها و نشریات کاغذی را به تریبون مردم تبدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید