• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5650
+
-

مراتع رهاشده کانون ریزگرد شده‌اند

ریزگرد
مراتع رهاشده کانون ریزگرد شده‌اند

 

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره ریزگردها گفت: براساس بررسی‌های انجام شده درصد قابل‌توجهی از این ریزگردها منشا خارجی دارند و بخشی هم مربوط به کانون‌های فرسایش بادی و زمین‌های کشاورزی رها شده است. به‌گزارش ایرنا، ناصر حیدری‌پوری افزود: طرح‌های مختلفی توسط سازمان جنگل‌ها درکانون‌های فرسایش بادی و پایش این کانون‌ها برای شناخت عوامل آسیب رسان روزانه در دست اجراست. وی یادآور شد: در خوزستان مراتع رها شده‌ای داریم که در گذشته به‌دلیل شرایط بارندگی‌ها در بالادست، این زمین‌ها در پایین‌دست از آن استفاده می‌کردند و بوته‌های چندین ساله آن به وسیله این بارندگی‌ها و آب بالا دست آبیاری می‌شد که به‌دلیل کاهش آب‌های سطحی نیاز است عملیات مرطوب‌سازی‌ این زمین‌ها و ریزدانه‌ها در دستور کار قرار گیرد. وی که برای شرکت در نشست با مسئولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به بوشهر سفر کرده است، درباره منشا ریزگردهای بوشهر هم گفت: منشا ریزگردهای بوشهر نیز از استان خوزستان است و کانون مشخصی در استان که ریزگردها را تقویت می‌کند وجود ندارد، با وجود این ما به‌دنبال تقویت مراتع استان هستیم.

 

 

ضرورت توجه به محیط‌زیست

 

حیدری‌پوری در نشست با مسئولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با تأکید بر اینکه وزارت نفت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود باید به همه ارکان توسعه پایدار به‌ویژه محیط‌زیست توجه کند افزود: متخصص نبودن مسئولان نفت و گاز در توسعه فضای سبز، احیای مراتع و زمین‌های پیرامونی صنایع ازجمله دغدغه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع است که تلاش می‌شود با امضای تفاهمنامه‌هایی به این موضوع به‌صورت کارشناسی پرداخته شود. وی اضافه کرد: بر همین اساس در تفاهمنامه‌هایی که میان 2دستگاه به‌زودی عملیاتی می‌شود اقدام‌های فنی و اجرایی توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ارائه و اعتبار آن نیز از نفت تأمین می‌شود.

حیدری‌پوری با اشاره به آسیب‌هایی که تاسیسات بزرگ به محیط پیرامونی وارد می‌کنند، گفت: زمین‌های تخریب شده در پارس‌جنوبی در شهرستان عسلویه بیش از پیش‌بینی‌هاست و برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و متناسب با وضعیت پوشش منطقه‌ای نیازمند انجام اقدام‌های اصلاحی، فنی و کارشناسی است. وی تأکید کرد: وزارت نفت باید نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی خود در محیط پیرامونی به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته حساسیت بیشتری داشته باشد. حیدری‌پوری درباره تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها و مراتع با وزارت نفت گفت: دراین تفاهم‌نامه مدیریت روان آب‌ها، آب‌های سطحی، توسعه فضای سبز و فعالیت آبخیزداری در منطقه عسلویه دنبال و با توجه به منابع مالی وزارت نفت انتظار می‌رود فضای سبز استان بوشهر و منطقه عسلویه توسعه یابد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر هم در این‌باره گفت: براساس تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت نفت امکان اجرای یک‌هزار و 100هکتار فضای سبز در مجاورت تاسیسات نفت و گاز استان بوشهر وجود دارد. سهیل مهاجری افزود: آلایندگی در مناطق پیرامونی تاسیسات نفت وگاز استان بوشهر یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مدیریت ارشد استان است. وی اضافه کرد: یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش آلودگی، توسعه جنگل‌ و نهال کاری با استفاده از گونه‌های مناسب بومی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید