• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56498
+
-

تعهد سنگین پیش‌فروش 700‌هزار خودرو بردوش سایپا و ایران‌خودرو

خودرو
تعهد سنگین پیش‌فروش 700‌هزار خودرو بردوش سایپا و ایران‌خودرو


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
یافته‌های همشهری نشان می‌دهد 2شرکت بزرگ خودروساز ایران، تابه‌حال نتوانسته‌اند به تعهد تحویل 700هزاردستگاه خودروی پیش‌فروش‌ شده در ماه‌های قبل عمل کنند.
به‌گزارش همشهری، دست‌اندرکاران صنعت خودرو از دپوی 150هزار دستگاه خودرو ناقص در خطوط تولید ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل مشکلات تامین مواداولیه، قطعات خودرو و کمبود نقدینگی خبر می‌دهند. عرضه قطره‌چکانی خودرو در چارچوب طرح‌های فروش فوری-نقدی هم پاسخگوی تقاضای روز‌افزون بازار خودرو نبوده است. آمارها نشان می‌دهد ایران‌خودرو 400هزار دستگاه و سایپا 300هزار دستگاه تعهد تحویل خودروهای ثبت‌نامی قبلی را در کارنامه خود دارند؛ تعهداتی که عمل به آن براساس گفته‌های مدیران این 2خودروساز با بهبود روند تامین قطعات و تسهیلات دولتی تا نیمه دوم امسال طول خواهد کشید. فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت در گفت‌وگو با همشهری از هدفگذاری تولید یک میلیون و 100هزار دستگاه خودروی سبک در ایران‌خودرو و سایپا تا پایان امسال خبرداد. به‌گفته او، سهم هر یک از 2خودروساز بزرگ از هدفگذاری مذکور تولید 550هزار دستگاه خودرو است؛ رقمی که به حجم تعهدات کنونی پیش‌فروش این 2‌خودروساز و الزام تحویل فوری 20‌تا‌30درصدی بسیار نزدیک است و به‌نظر نمی‌رسد جوابگوی تقاضای کنونی در بازار خودرو باشد.

تحویل 20هزار خودروی طرح فروش فوری
نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در گفت‌وگو با همشهری در مورد میزان تعهدات فروش این شرکت در چارچوب طرح‌های فروش فوری-نقدی و پیش‌فروش‌های گذشته، گفت: در چارچوب فروش فوری-نقدی 20درصد تیراژ تولید روزانه محصولات سایپا، از ابتدای بهمن‌ماه پارسال تا‌کنون 30هزار دستگاه خودرو به مشتریان فروخته شده که از این تعداد 20هزار دستگاه (60درصد) تحویل مشتریان شده و مراحل واگذاری 5هزار دستگاه خودروی دیگر در حال انجام است و 5هزار دستگاه دیگر نیز در زمان مقرر تحویل خواهد شد. عبدالله‌ بابایی‌ در مورد میزان تعهدات معوق این گروه خودروسازی برای تحویل خودرو به مشتریان، افزود: به جز محصولات ثبت‌نامی خانواده رنو و برلیانس، تعهدات معوق تحویل سایر خودروهای ثبت‌نامی سایپا تا آبان‌ماه پارسال تسویه شده است. بخش عمده‌ای از تعهدات معوق برخی خودروهای خاص خانواده برلیانس و رنو با محصولات دیگر سایپا جایگزین شده است. همچنین عمده خودروهای تبدیل‌شده و جایگزین خانواده رنو تا اواسط خرداد‌ماه امسال به مشتریان تحویل می‌شود. او در مورد چگونگی تحویل خودروهای معوق برلیانس به مشتریان، گفت: برای عمل به تعهدات معوق پیش‌فروش محصولات خانواده برلیانس نیز طرح تبدیلی را 3روز پیش اعلام کرده‌ایم و با انتخاب محصولات جایگزین تعیین‌شده 4گروه محصولات سایپا توسط مشتریان، تحویل این خودروها براساس موجودی نیز صورت می‌گیرد.

تعهدات فروش 300هزار محصول سایپا
 نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در مورد تعهدات فروش این گروه خودروسازی به مشتریان، گفت: با درنظر گرفتن تعداد تعهدات معوق و تعهدات سررسید‌نشده پیش‌فروش انواع محصولات سایپا درمجموع تعهد فروش 300هزار دستگاه خودرو داریم که تا دی و بهمن امسال به مشتریان تحویل خواهد شد. بابایی درمورد پیش‌فروش جدید محصولات سایپا، افزود: به‌صورت خیلی محدود در مورد خودروهایی که تعهدات معوق تحویل به مشتریان را نداریم، پیش‌فروش خودرو انجام خواهد شد اما برای مدیریت بازار، پیش‌فروش جدیدی برای خودروهایی که تعهد معوق فروش داریم، صورت نخواهد گرفت. او در مورد امکان عمل به تعهدات با تیراژ کنونی تولید محصولات سایپا، افزود: میانگین نرخ تیراژ تولید روزانه محصولات سایپا از ابتدای امسال 2هزار دستگاه بوده و در برخی روزها این تیراژ به 2300دستگاه نیز رسیده است. همچنین تولید روزانه 2600دستگاه خودرو تا پایان امسال را هدفگذاری کرده‌ایم. او افزود: هدفگذاری تولید محصولات سایپا تا پایان امسال 550هزار دستگاه است که درصورت تحقق تولید روزانه 2600دستگاه خودرو، مجموع تیراژ تولید به بیش از هدفگذاری 550هزار خواهد رسید.

توقف عرضه محصولات رنو تا اطلاع ثانوی
نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در مورد امکان فروش فوری و پیش‌فروش محصولات خانواده رنو تا پایان امسال، گفت: فعلا برنامه‌ای برای عرضه این خودروها نداریم و تا زمانی که مشکلات تامین قطعات و تولید این خودروها در ایران مرتفع نشود، عرضه محصولات خانواده رنو در سایپا متوقف خواهد ماند. بابایی‌ افزود: برای تامین مواداولیه و قطعات تولید محصولات خانواده تندر90 و ساندرو در ایران تلاش‌هایی داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. او در مورد روند تحویل و انجام تعهدات معوق خودروهای ثبت‌نامی مشتریان پژو سیتروئن در سایپا نیز گفت: سایپا در مجموع تعهد معوق تحویل 2هزار دستگاه خودرو سیتروئن‌سی3 را به مشتریان  داشته که اغلب خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان تحویل شده و اکنون حدود 200 تا 300دستگاه از این تعهدات به‌دلیل کمبود برخی قطعات باقی مانده است اما با اقداماتی که برای تامین قطعه و تولید این خودرو صورت‌گرفته، مشکل تامین قطعات این خودرو حل شده و تحویل خودروهای باقیمانده سیتروئن سی3 نیز در مراحل تکمیل پرونده و اتمام است و تا پایان خرداد‌ماه امسال، به همه تعهدات معوق مشتریان برای تحویل این خودرو عمل می‌کنیم.

شکست قیمت خودرو در آینده نزدیک
نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش و خدمات پس از فروش، قیمت‌های کنونی بازار خودرو را حبابی و ناشی از افزایش تقاضای کاذب به‌دلیل رشد دلال‌بازی دانست و گفت: قیمت اعلام‌شده برای خودرو در حاشیه بازار‌ واقعی نیست و با توجه به روند روبه‌رشد تولید و عرضه محصولات سایپا در آینده نزدیک شاهد شکست این قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. بابایی قیمت‌های لجام‌گسیخته کنونی محصولات سایپا در بازار را نرخ‌هایی غیرمنطقی و هیجانی دانست و افزود: با توجه به قیمت‌های کنونی بازار خودرو بهتر است مشتریان برای خرید خودرو عجله نکنند و با صبر و حوصله، خودروهای مورد نیاز خود را از شرکت‌های خودروسازی و نه حاشیه بازار تامین کنند. او افزود: سایپا هیچ افزایشی را در قیمت عرضه پراید و سایر انواع محصولات خانواده سایپا نداشته است. همه قیمت‌های فروش فوری و پیش‌فروش محصولات سایپا را سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین و ابلاغ می‌کند و سایپا و سایر خودروسازان هیچ نقشی در تعیین قیمت این خودروها ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید