• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56491
+
-

سبقت تورم واردات از صادرات


در سال گذشته تورم ریالی کالاهای وارداتی به ایران نسبت به سال96 از مرز 111درصد گذشت. در همین دوره زمانی، تورم کالاهای صادراتی از ایران کمی بیش از 61درصد اعلام شده است.

به گزارش همشهری، براساس آمارهای مقدماتی گمرک ایران، شاخص قیمت ریالی کالاهای وارداتی به ایران در سال‌97 معادل 111.4درصد نسبت به سال قبل رشد کرده و در این دوره شاخص قیمت ریالی کالاهای صادراتی از کشور نیز با افزایش 61.1درصدی مواجه شده است. در این میان بررسی تحولات شاخص قیمت دلاری تجارت خارجی نشان می‌دهد در سال‌97 تورم دلاری کالاهای وارداتی به 15.9درصد و تورم دلاری کالاهای صادراتی نیز به 19.6درصد رسیده که با توجه به ثبات نسبی تورم جهانی در محدوده 2.5درصد، به‌نظر می‌رسد بخش عمده آن ناشی از موانع تجاری و بالا‌رفتن هزینه تجارت بین‌المللی کشور اعم از بیمه، حمل‌ونقل و انتقال پول باشد.

واردات گران شد
اطلاعاتی که مرکز آمار ایران با اتکا به آمارهای مقدماتی گمرک ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد در سال‌ گذشته، بالاترین تورم کالاهای وارداتی به گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، دقت‌سنجی و طبی اختصاص داشته که از نظر ریالی 204درصد و از نظر دلاری 22.5درصد رشد کرده است. همچنین گروه ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، ادوات برقی و قطعات آنها نیز با تورم 157.5درصدی از نظر ریالی و تورم 25.4درصدی از نظر دلاری مواجه بوده و رتبه دوم بالاترین تورم وارداتی را به‌خود اختصاص داده است. در رتبه سوم بیشترین تورم وارداتی در سال‌97، گروه محصولات شیمیایی و صنایع وابسته به آن قرار دارد که تورم ریالی آن به 147درصد و تورم دلاری آن به 15درصد رسیده است.

در مقابل کمترین تورم در حوزه کالاهای وارداتی در سال‌97 به گروه چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و فرآورده‌های آن اختصاص داشته که از نظر ریالی 7.9درصد و از نظر دلاری رشد منفی 1.7درصدی را تجربه کرده است. همچنین گروه سنگ‌های گرانبها یا نیمه‌گرانبها نیز در این سال با تورم ریالی 10.8درصدی و تورم دلاری منفی 1.2درصدی یکی از کمترین تورم‌های وارداتی را تجربه کرده است. رتبه سوم در کمترین تورم وارداتی به گروه حیوانات زنده و محصولات حیوانی اختصاص داشته که تورم ریالی 15درصدی و تورم دلاری منفی 0.1درصدی را شاهد بوده است.

صادرات ارزان‌تر از واردات
در بخش صادرات، رکورد تورم و افزایش قیمت به گروه پوست خام، چرم و اشیای ساخته‌شده از آن اختصاص داشته که از نظر ریالی، رشد 118.3درصدی را تجربه کرده است. تورم دلاری کالاهای صادراتی از این گروه نیز به 57دلار رسیده که در مقایسه با تورم ریالی آن رقم بسیار قابل‌توجهی است چراکه بخش قابل‌توجهی از تورم ریالی صادرات، ناشی از بالا‌رفتن نرخ ارز است؛ درحالی‌که بالا‌رفتن تورم دلاری صادرات عملا به‌معنای افزایش قیمت فروش کالای صادراتی در بازارهای هدف یا افزایش چشمگیر هزینه رساندن این کالاها به مقصد است که در این مورد نیز به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از تورم ناشی از افزایش هزینه‌ها باشد.

در سال گذشته گروه مصنوعات سنگ، گچ، پنبه نسوز و همچنین گروه ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی نیز تورم ریالی بالای 90درصدی را تجربه کرده‌اند و تورم دلاری آنها نیز به‌ترتیب 16.7 و 24.6درصد بوده است. در حوزه تورم کالاهای صادراتی، کمترین میزان تورم ریالی معادل 11.6درصد به گروه سنگ‌های گرانبها یا نیمه‌گرانبها و پایین‌ترین تورم دلاری معادل 9.6درصد به گروه چوب و اشیای چوبی اختصاص داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید