• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56482
+
-

اخبار

کودکان کار، مهمان سفره خدا

بانوان محله شمشیری کودکان‌کار منطقه را با اجرای طرح «مهمان کوچک سفره خدا» به افطاری ساده مهمان می‌کنند.  مسئول فرهنگی هیئت بانوان حضرت زهرا(س) با اعلام این خبر گفت: «این طرح برای دومین سال پیاپی با هدف اشاعه سنت مهرورزی و برپایی سفره‌های افطار ساده و با همکاری 80 بانوی خیر محلی برگزار می‌شود. در این طرح روزانه بیش از 200 بسته خوراک شامل لقمه‌های سلامت، خرما و میوه بین کودکان‌کار و نیازمند شناسایی شده توزیع می‌شود.» «مهری سادات‌پرور» افزود: «بانوان علاقه‌مند به مشارکت در این طرح خداپسندانه می‌توانند به خیابان شمشیری، خیابان رعنایی، پلاک 80 مراجعه کنند.»

تندیس کمال‌الملک به منطقه 21 آمد

تندیس نیم‌تنه برنزی استاد کمال‌الملک از مقابل تئاتر شهر به میدانی با همین نام در منطقه 21 انتقال یافت. شهردار منطقه 21 با اعلام این خبر گفت: «سردیس و تندیس‌های برنزی بخشی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در زیباسازی مناظر و نماهای کلانشهری مانند تهران به شمار می‌آیند و در همین راستا تندیس نیم‌تنه برنزی استاد کمال‌الملک، در میدانی به همین نام در منطقه21، توسط معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران جانمایی شد.» حسن رحمانی افزود: «این تندیس اثر فریدون صدیقی فرزند استاد بنام مجسمه‌سازی ایران، ابوالحسن‌خان صدیقی است و پیش از این در مقابل تئاتر شهر نصب شده بود که پس از مرمت و بازسازی مجدد، در میدان اصلی ورودی غربی پایتخت نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.»

شب‌های قدر کنار مزار شهدا

مراسم شب‌های پر فضیلت قدر در مساجد و اماکن مذهبی نواحی ۴‌گانه منطقه برپا می‌شود.  «سعید سفیری» معاونت اجتماعی شهرداری منطقه22 درباره این خبر گفت: «مسجدجامع المهدی(عج)، مسجد خاتم‌الانبیا(ص)، هیئت امام رضا(ع) و مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) از جمله مساجد و اماکن مذهبی است که ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر در این مساجد برگزار می‌شود. همچنین علاوه بر این مساجد، در کنار مزار شهدای گمنام هم مراسم شب‌های قدر برگزار می‌شود.» به گفته سفیری قرائت قرآن کریم، سخنرانی، مداحی و سینه‌زنی و بر سر گرفتن قرآن از ساعت ۲۲ شب تا ۲ صبح از جمله برنامه‌های شب‌های قدر است. 

پنج شنبه های گردشگری
منطقه 22 


طرح «پنجشنبه‌های گردشگری بدون خودرو» برای اهالی منطقه 22 اجرا می‌شود. «شعبانی» رئیس اداره گردشگری شهرداری منطقه 22 درباره این خبر گفت: «طرح پنجشنبه‌های گردشگری بدون خودرو ادامه طرح «پرسه در شهر» است که با هدف معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری پایتخت شروع به کار کرد. به همین خاطر در این طرح، مسیری توسط اداره گردشگری در منطقه انتخاب و گردشگران به همراه راهنما با این اماکن و نقاط آشنا می‌شوند.» رئیس اداره گردشگری شهرداری منطقه22 در ادامه گفت: «چند ایستگاه در شهر برای شرکت در پنجشنبه‌های بدون خودرو معرفی شده که دریاچه شهدای خلیج‌فارس یکی از این نقاط است. از این‌رو این فرصت مناسبی است تا اهالی بدون استفاده از خودروهای شخصیشان از نقاط دیدنی و گردشگری منطقه بازدید کنند. به گفته شعبانی اهالی برای کسب اطلاعات درباره مسیرها و مقاصد گردشگری در پنجشنبه‌های گردشگری بدون خودرو می‌توانند به پایگاه اینترنتی ستاد http://visit. tehran.ir مراجعه کنند.


دیوار‌کشی‌های غیر‌مجاز تخریب شد 
منطقه 5 


تعدادی از باغداران در حوالی روستای سولقان بدون دریافت مجوز قانونی از سازمان جهاد کشاورزی و کمیته فنی حریم، اقدام به تفکیک و دیوار‌کشی در باغ‌های خود کرده بودند که اداره حریم شهرداری منطقه 5 با گرفتن دستور قضایی و همکاری جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی با متخلفان برخورد کرده و دیوار‌کشی‌های غیرمجاز را تخریب کرد. به این‌ترتیب 7هکتار از اراضی باغ‌های حریم منطقه 5 آزاد‌سازی شد. «شهین شفیعی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 5 می‌گوید: «براساس قانون توزیع عادلانه آب، اگر بنایی در بستر رودخانه ساخته شود، متولی آن اداره آب منطقه‌ای است و هرگونه ساخت‌وساز در باغ‌ها باید با مجوز کمیسیون تبصره یک اداره امور اراضی جهاد کشاورزی صورت بگیرد. مسئولیت ساخت‌وساز و تغییر کاربری در باغ‌ها نیز با اداره جهاد کشاورزی است. متولی اصلی باغداری هم جهاد کشاورزی بوده و اداره منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و امور آب منطقه در جایگاه نظارتی در کنار این ارگان از ساخت‌وساز و فعالیت‌های غیر‌قانونی در این حوزه جلوگیری می‌کنند.»

موانع نوسازی 63‌درصد بافت فرسوده منطقه
منطقه 9


بر اساس آخرین آمارها، 63‌درصد از بافت مسکونی منطقه فرسوده است که شاخص‌ترین آن به محله امامزاده عبدالله(ع) برمی‌گردد. در یک سال اخیر ساخت‌وساز در منطقه رونق خوبی گرفته و در اکثر کوچه‌ها خانه‌های فرسوده‌ای را می‌بینیم که درحال ساخت‌وساز هستند. طی یکسال اخیر سرعت نوسازی در بافت فرسوده کاملاً محسوس بوده، اما خبر‌هایی که درباره افزایش هزینه‌های ساخت در تهران از جمله بافت‌های فرسوده شنیده می‌شود، اهالی منطقه را نگران کرده است. محسن قهرمانی از ساکنان قدیمی و اعضای شورایاری منطقه 9 به همشهری محله می‌گوید: «در گذشته به واسطه ایراد‌های غیراصولی و سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان متولیان امر، از جمله در محله امامزاده عبدالله(ع) که به دلیل «طرح جامع آستان» 16 سال به مردم اجازه هیچ‌گونه تخریب، مرمت و خرید و فروش خانه‌هایشان را نمی‌داد، ساخت‌وساز در منطقه از رونق افتاده بود، اما در یکسال اخیر با تلاش‌ها و زحمات معاون شهرسازی و شهردار محترم منطقه، این موانع از جمله «طرح جامع آستان» برطرف شده و ساخت‌وساز در بافت فرسوده رونق چشمگیر و محسوسی گرفته است. با ادامه این روند می‌توانیم به آینده منطقه و کاهش میزان بافت فرسوده امیدوار باشیم. با وجود این، اخبار رسیده درباره افزایش 300‌درصدی عوارض ساخت‌وساز، رسیدن مبلغ کسری پارکینگ از 25 تا 30 میلیون به 200 تا 240 میلیون تومان و برخی از تعرفه‌های تشویقی بافت فرسوده، روند نوسازی در منطقه‌ای مانند 9 را متوقف خواهد کرد.»

مشارکت اهالی برای حفظ فضای سبز 
منطقه 5 


 اهالی منطقه 5 با عضویت در کارگروه‌های ویژه محیط‌زیست، فضاهای سبز محلی را احیا خواهند کرد. رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه5 در این‌باره می‌گوید: «اهالی منطقه می‌توانند با عضویت در کارگروه‌های آموزش، مشارکت، شناسایی و پایش منابع آلاینده و غیر‌آلاینده، ارزیابی و استانداردسازی مصرف و مدیریت منابع انرژی به توسعه پایدار فضاهای سبز محلی کمک کنند.» 
«ساناز فتحی» افزود: «فعالیت در این کارگروه‌ها شامل شناسایی منابع آلاینده در مجتمع‌های مسکونی و واحدهای صنفی، پاکسازی بوستان‌ها و اماکن تفریحی و طبیعی، جلوگیری از رهاسازی زباله‌ها و پسماند، تجهیز مراکز صنعتی و نیمه‌صنعتی به امکانات مربوط به تصفیه‌خانه و سیستم‌های جمع‌آوری پساب، اصلاح الگوی مصرف و آموزش تخصصی برای نگهداشت محیط‌زیست است که اهالی با توجه به علاقه‌مندی خود می‌توانند در این زمینه‌ها مشارکت داشته باشند.» علاقه مندان می توانند برای آگاهی بیشتر با شماره 96011456 تماس بگیرند. 

 ترین ها 

کم جمعیت‌ترین محله منطقه 9، محله شهید دستغیب نام دارد که در حال حاضر 22 هزار و 870نفر در آن سکونت دارد. این محله با 7هزار و 598 خانوار از شمال به محله‌های هوشیار و استادمعین، از جنوب به محله امامزادگان عبدالله(ع) و زید(ع)، از شرق به محله سی‌متری جی و از غرب به فرودگاه مهرآباد متصل است. 

عدد خبر 
7 خیابان در محدوده شهرداری ناحیه 4 منطقه 5 با نصب تابلوهای ترافیکی برای‌ تردد ایمن شد. این خیابان‌ها محرابی، دویست دستگاه، براتلو، سازمان برنامه جنوبی،‌ورزی شمالی، پروانه جنوبی و شقایق جنوبی بود.

60 مسجد در منطقه 22 غبارروبی شد. غبارروبی مساجد شامل شست‌وشوی فرش‌ها، رنگ‌آمیزی، جمع‌آوری پرده‌ها و پوسترهای زاید، بازپیرایی فضای سبز محوطه پیرامونی مساجد، تعمیر و تجهیز وسایل بهداشتی می‌شود.

6 کانکس سیار پلیس راهور منطقه9 در خیابان‌های پر‌ تردد مانند شمشیری، آزادی و هاشمی مستقر شده است تا جلسات آموزشی فشرده ویژه موتورسواران متخلف در آن برگزار شود.

35 کیلومتر طول شبکه بزرگراهی منطقه21است. به گفته «حسن رحمانی» شهردار منطقه طولانی بودن این شبکه بزرگراهی باعث فعالیت بیشتر مدیریت شهری در حوزه مرمت و نگهداشت معابر عبوری در منطقه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید