• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56478
+
-

عشق و نفرت در پایان تاج و تخت

بسیاری از دنبال‌کنندگان سریال بازی تاج و تخت، از پایان آن راضی نبودند

سریال
عشق و نفرت در پایان تاج و تخت

آرش نهاوندی/مترجم


پخش ششمین و آخرین قسمت از فصل هشتم و آخرین فصل سریال بازی تاج و تخت ضمن آنکه 11میلیون نفر از آمریکایی‌ها را در خانه خود میخکوب کرد،  ساعت 5:30 روز دوشنبه نیز تعداد زیادی از شهروندان ایرانی را ‌پای کامپیوترها نشاند تا آخرین قسمت از این سریال پر‌بیننده و پر‌طرفدار را دانلود کنند. ساعاتی پس از پخش قسمت آخر این سریال، بینندگان این سریال در داخل و خارج ‌از کشور واکنش‌های مختلفی از خود نشان دادند درحالی‌که برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در خارج از کشور پایان این سریال را خوب و قانع‌کننده توصیف کرده بودند، برخی نیز به بالا و پایین‌های آن در قسمت آخر اشاره کرده بودند و برخی دیگر نیز مانند یو‌اس‌ای تودی، قسمت پایانی را فاجعه توصیف کرده بودند. 
جهان درباره تاج و تخت چه فکر می‌کند
نانسی کافر در دیترویت پرس در این‌باره نوشته است: درباره اینکه چه چیزی قسمت آخر یک سریال را جذاب می‌کند، خیلی فکر کرد‌م و به این نتیجه رسیدم که پایان‌بندی سریال‌ها لزوما با آنچه شما می‌خواهید، منطبق نیستند و موضوع آن بر اساس روند داستان و برای پیشبرد قصه نوشته می‌شود و نظر مخاطب چندان در آن دخیل نیست. لوسی مانگان در گاردین نوشته است: فصل هشتم با عجله ساخته شده با این حال در شهر وستروس (اشاره به شهر مورد مناقشه میان 2ملکه محبوب و منفور در داستان تاج و تخت) شما یا پیروز می‌شوید یا می‌میرید. من فکر می‌کنم این سریال برنده شد. علاوه بر این به نظر می‌رسد که قسمت آخر فصل هشتم تا حدی نظر مخاطبان ناراضی این فصل را جلب کرده باشد. البته این مسئله را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت که این قسمت مخاطبان را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرده که موافقان بر این باورند که قسمت آخر سریال راضی‌کننده بوده و مخالفان ضمن آنکه بر این باورند که سریال راضی‌کننده نبوده، آن را به تمسخر گرفته و هجو کرده‌اند. اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر نظیر فیلم ‌ورایتی و گاردین و «ورج» نیز بر این باورند که سرعت رخداد و اتفاقات در این سریال بیش از حد ریتم معمول آن در فصول قبلی بوده؛ گویی سازندگان این سریال بنا داشتند زودتر فصل هشتم را به اتمام برسانند. 

ایرانی‌ها چه می‌گویند؟
 مخاطبان ایرانی این سریال نیز اغلب در اکانت‌های توییتر خود درباره این سریال اظهار کرده بودند؛ اظهار‌نظرهایی شدید و تند حاکی از نارضایتی شدید و خشم و ناامیدی از دیدن آخرین قسمت سریال که ترجیع‌بند همه اینها برآورده‌نشدن انتظارات مخاطب ایرانی از قسمت آخر سریال تاج و تخت بود. برخی از منتقدان ایرانی این سریال که به داستان‌ها و روایات قهرمان‌پرور خو کرده‌اند، به‌شدت از قهرمان‌کشی ‌در فصل هشتم این سریال انتقاد کرده‌اند،  برخی دیگر هم با لحن کنایه‌آمیز پایان‌بندی سریال‌های ایرانی و به ویژه سریال‌هایی که در ‌ماه رمضان پخش می‌شود را بهتر از سریال تاج و تخت دانسته‌اند،‌ برخی نیز گفته‌اند که طرفدار سریال‌های ترکی هستند چرا‌که این سریال‌ها در 400 تا 500قسمت ساخته می‌شوند و بیننده را به‌طور کامل سرگرم می‌کنند. 
اما یکی از کاربران ایرانی توییتر خونسردانه و صبورانه‌تر با قضیه برخورد کرده و تحلیل جالب‌تری درباره قسمت آخر این سریال ارائه داده است که اتفاقا می‌تواند منطبق با واقعیت هم باشد. او معتقد است که سریال تاج و تخت قربانی ناهماهنگی زمان انتشار کتاب و سریال شد، به همین دلیل سرعت اتفاقات در فصل آخر این سریال دو یا سه‌برابر ریتم معمول آن در فصل‌های قبلی بود. سازندگان سریال احتمالا می‌خواستند پیش از انتشار کتاب آخر جورج آر‌ آر مارتین(رویای بهار، که هفتمین قسمت از مجموعه ترانه آب و آتش محسوب می‌شود) و اسپویل‌شدن فصل هشتم این سریال،  آن را به اتمام برسانند. 



تبدیل آنی محبوبیت به نفرت

انتظار می‌رفت تا واکنش‌ها نسبت به پخش آخرین قسمت فصل هشتم سریال تاج و تخت چندان مثبت نباشد چرا‌که پیش‌تر و در قسمت پنجم فصل هشتم این سریال اتفاقی رقم خورد که بسیاری انتظار آن را نداشتند. در این فصل یکی از اتفاقات عجیب و شوک‌آور رقم خورد، درحالی‌که اصلی‌ترین تأکید سازندگان تاج و تخت بر نداشتن قهرمان دائمی در این داستان و از بین بردن آنها در طول قسمت‌های سریال برای هرچه جذاب‌ترکردن آن بود،  در قسمت پنجم فصل هشتم این سریال (یک قسمت ما‌قبل آخر) اتفاق شوک‌آوری رقم خورد و در این فصل قهرمان داستان یکباره چهره عوض کرد و با تغییر 180درجه‌ای رفتار خود، تبدیل به منفورترین چهره سریال شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید