• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56474
+
-

در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰متهم دیگر پرونده بانک سرمایه مطرح شد

مجوز غیرقانونی‌تبدیل باغ به ملک تجاری

نماینده بازرسی کل کشور: به‌خاطر از بین رفتن درختان در باغ، شهرداری وقت باید این ملک را مصادره می‌کرد؛ اما این کار را نکرده است


در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه ازجمله محمدهادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و داماد یکی از وزیران فعلی، از پروژه قطع درختان در یک باغ در شمال شهر تهران و تبدیل این ملک به مجتمع تجاری و چشم‌پوشی شهردار وقت نسبت به این تخلف رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری میزان، در این جلسه نماینده دادستان از ملکی صحبت کرد و گفت که آقای رضوی این ملک را در تاریخ 7اسفند سال92 به قیمت ۱۹میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان خریداری می‌کند. قهرمانی گفت: درباره مجوز شهرداری برای این ملک، مطالب قابل توجهی هست. آقای رضوی در فاصله 4 تا 5 ماه مجوز 7طبقه می‌گیرد درحالی‌که مالک قبلی طی 3سال نتوانسته بود این مجوز را بگیرد.

نماینده دادستان می‌گوید: از مجوز شهرداری معلوم است یک فرد عادی نمی‌تواند آن مجوز را بگیرد. او از نماینده بازرسی کل کشور درباره جواز تجاری ملک خواست در جایگاه حاضر شود و درباره جواز تجاری ملک توضیحاتی دهد.

نماینده بازرسی درباره جواز تجاری ملک گفت: در پرونده شهرداری این ملک جزو باغات بوده و ما آن را بررسی کردیم. از سال۹۰ مالک اول به‌دنبال پروانه برای آن بود که 3سال طول می‌کشد، ولی در تاریخ 14بهمن سال93 برای این ملک تعداد ۱۴طبقه دستور نقشه صادر می‌شود و در نهایت به‌صورت صددرصد تجاری و با پارکینگ صددرصد تجاری مجوز صادر می‌شود درحالی‌که باید پارکینگ آن ۸۰درصد با حفظ درختان باشد و این مجوز بدون داشتن ضوابط انجام شده است. نماینده بازرسی کل کشور ادامه داد: همسایه‌ها به شهرداری اعتراض می‌کنند که بعد از آن شهرداری قسمتی از گود را پر کرده بود ولی باغات و همه درختان از بین رفته بود. نماینده بازرسی کل کشور در این بخش از دادگاه توضیح داد: براساس تبصره مواد قانونی فضای سبز، از بین رفتن درختان در باغ جرم است و شهرداری باید آن را مصادره می‌کرد؛ اما این کار در این پرونده انجام نشده است. آنچنان‌که از گفته‌های نماینده دادستان پیداست، این ملک در بلوار اندرزگو قرار دارد. در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد‌هادی رضوی هم موضوع گران‌نمایی این ملک مطرح شد و در آن جلسه نماینده دادستان گفته بود سیدمحمد هادی رضوی اقدام به خرید چندین ملک در نقاط مرغوب تهران کرده است که ملک موسوم به صبا را در خیابان اندرزگو به مبلغ ۱۹میلیارد تومان خریداری کرده ‌و در اسفندماه سال۹۴ قصد داشته تا از طریق گران‌نمایی، بدهی خود را به بانک سرمایه تسویه کند و در این خصوص از شخصی به نام محسن پارسائیان کمک می‌خواهد.  وی تصریح کرد: متهم سیدهادی رضوی ۱۲۰میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و از طریق گران‌نمایی ملک مذکور به مبلغ ۱۲۵میلیارد تومان، از بانک سرمایه ۵میلیارد تومان طلبکار شده و چندین چک بابت طلب خود از بانک سرمایه دریافت و بابت طلب خود به شهرداری ارائه کرده است.

مشحون از فساد
نماینده دادستان در بخش اول دادگاه درباره این پرونده گفت: پرونده‌ای که آورده‌ام، مشحون از فساد است. طبق گزارش بانک مرکزی، آقای رضوی ۱۰۷میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده و ۱۰۴میلیارد تومان نیز از بانک‌های دی، اقتصاد‌نوین، مسکن و تجارت دریافت کرده است.

وی خطاب به سیدمحمد هادی رضوی گفت: شاید ۸۰میلیارد تومان برای شما چیزی نباشد، اما درد بسیاری از مردم را درمان می‌کند. شما متهم کلان هستید.

نماینده دادستان بیان داشت: در جلسه گذشته بیان شد سیدمحمد هادی رضوی از طریق 3شرکت برای غارت بانک سرمایه ورود کرده است، شرکت آینده‌سازان فاطمی و رهپویان کوثر ویژه تسهیلات و شرکت شایگان تجارت آتیه ویژه ضمانت‌نامه بوده است. به‌گفته دادستان، ‌متهمان در مقطعی به اسم شرکت گلگون تجارت جهان 30میلیارد تومان تسهیلات از بانک گرفته‌اند. این شرکت به نام یک جوان یتیم ثبت شده است. قرار بوده بعد از دریافت تسهیلات به این جوان یتیم هم 5میلیون تومان بدهند که آن 5میلیون تومان را هم نداده‌اند. قهرمانی گفت: رضوی با پول معلمان و به اسم سرمایه‌گذاری خودرو‌هایی از قبیل‌ سواری مازراتی، بنز اس500، ماشین سوزوکی، تویوتا راو‌فور و موتورسیکلت‌هایی که قیمت آن به اندازه 10پراید است، خریداری می‌کند. خبر‌هایی هست که وی با تشریفات‌ به خیابان می‌آمده است.

مکث

نه بابک اطلاعی از نفت داشت نه من
جلسه رسیدگی به پرونده علیرضا زیباحالت‌منفرد که به جعبه سیاه پرونده فساد بزرگ نفتی معروف است، دیروز برگزار شد. علیرضا زیباحالت‌منفرد دی‌ماه ۹۵ از کشور مالزی به ایران مسترد شد. او دیروز در جلسه دادگاه درباره نحوه آشنایی خود با بابک زنجانی گفت: در سال ۸۹، در سفری که مشاور عالی نخست‌وزیر مالزی به ایران داشت همراه وی بودم که طی این سفر نیز به کیش رفتم و در آنجا با آقای بابک زنجانی آشنا شدم. او طی آن سفر که مهمان وی بودیم به من گفت که نیاز به مجوز تاسیس صرافی در مالزی دارم. او در دفاع از خودش گفته است: من اعتراف می‌کنم در کشوری غیراز وطنم به نفع وطنم ممنوعیت‌های ناشی از تحریم‌ها را نقض کردم. من توانمند بودم که در راستای خدمت به وطن در مسیری قرار گیرم که آن را امروز دکترین تحریم می‌نامیم. من با اعتماد به اینکه بابک زنجانی در حال دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است و مورد وثوق است، این اقدام را انجام دادم. وی می‌گوید: یک شب حدود ساعت 3‌صبح به وقت مالزی شماره‌ای ناشناس از سوئیس با من تماس گرفت که آقای زنجانی بود و درخصوص محصولی صحبت کرد و گفت که برای ۵ فروند نفتکش معادل ۱۱ میلیون بشکه باید مخازن تهیه کنی که من گفتم اصلا اطلاعی از نفت ندارم که وی گفت که خودش نیز اطلاعی ندارد؛ به هر حال قول پیگیری دادم و از روز بعد پیگیر این موضوع شدم که با پاسخ منفی مقامات مالزی مواجه شدم و علتی که مطرح می‌کردند مربوط به مسائل زیست‌محیطی بود. وی گفت: مراتب را فورا به اطلاع بابک زنجانی رساندم، غافل از اینکه وی قراردادی در این خصوص امضا کرده بود و براساس توانایی‌های من در مالزی زیر بار این قرارداد رفته بودند که نهایتا موفق شدم که در چین این اقدام را انجام دهم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید