• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56462
+
-

سد کرم‌آباد امروز افتتاح می‌شود

4465 میلیارد تومان طرح عمرانی، ورزشی، خدماتی و کشاورزی در سفر امروز رئیس جمهوری به آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود

گزارش
سد کرم‌آباد امروز افتتاح می‌شود

هادی پناهی  | ارومیه – خبرنگار :


«حسن روحانی» برای دومین باردر 6ماه گذشته بعد از انتخابات ریاست جمهوری به آذربایجان غربی سفر خواهد کرد. رئیس جمهوری در این سفر که امروز، سه‌شنبه 31 اردیبهشت ماه انجام می‌شود، به ماکو سفر خواهد کرد تا «طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدودۀ آذربایجان غربی - ساختمان سد کرم‌آباد و تاسیسات وابسته» را افتتاح کند.

هدف از احداث سد کرم‌آباد ایجاد سد مخزنی برای ذخیره‌سازی آب مازاد حقابه ایران از مخزن سد ارس به ‌میزان 3/5 متر مکعب بر ثانیه با استفاده از ایستگاه پمپاژ کرم‌آباد در مجاورت رودخانه ارس و توسعه اراضی کشاورزی پایین‌دست منطقه به مساحت 22 هزار و 300 هکتار ناخالص است.


اجزا، اهداف و مختصات

برای پی بردن به اهمیت این پروژه بزرگ در آذربایجان غربی پیگیری چند نکته بسیار اهمیت دارد. پروژه بزرگ کرم‌آباد در شمال غربی ایران، استان آذربایجان غربی و 30 کیلومتری جنوب شهرستان پلدشت قرار دارد. پروژه‌های متعددی در اراضی حاشیه جنوبی ارس در قالب این طرح و طرح‌های قبلی در حال اجرا بوده است. 

نحوه تامین آب کلیه پروژه‌ها به صورت پمپاژ از ارس و در بالادست سد مخزنی ارس بوده است و به طور کلی، می‌توان طرح را به 3 محدوده یا بخش مجزا از نظر نحوه برداشت آب از رودخانه ارس و از بالادست به پایین‌دست به شکل استفاده از آب مازاد ایستگاه پمپاژ شیبلو شامل سد مخزنی قیقاج و شبکه آبیاری و زهکشی، استفاده از آب مازاد ایستگاه پمپاژ قنبرکندی یک (سد مخزنی ارس 2) و در نهایت، ایستگاه پمپاژ قنبرکندی2 (کرم‌آباد) و تاسیسات وابسته تقسیم‌بندی کرد. 

این طرح اهداف بزرگی را در پشت سر خود دارد و به گفته «مهران صفری» فرماندار پلدشت، پروژه احداث سد کرم‌آباد یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید در این منطقه است. این طرح با هدف افزایش راندمان تولید، جلوگیری از هدررفت آب، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان اجرا شده است که 19 هزار و 250 هکتار از اراضی بایر دو شهرستان پلدشت و شوط را احیا خواهد کرد. همچنین با آبگیری و بهره‌برداری از این سد و با توسعه کشت و صنعت در این منطقه برای 6500 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.


حمایت‌های رهبر معظم انقلاب

ابرپروژه سد کرم‌آباد با دستور و حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره‌برداری از رودخانه‌های مرزی اجرا شده و در این مسیر نیز اعتبارات مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است تا از حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه بهره‌برداری شود. 

«کیومرث دانشجو» مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، هم در این باره می‌گوید: شبکه کرم‌آباد نیز بالغ بر 19 هزار و 250 هکتار از اراضی منطقه را پوشش خواهد داد. این حجم تاسیسات آبی و ایستگاه‌های پمپاژ و پست‌های برق و شبکه‌های وسیع در مدت کوتاه سه‌ساله و با تلاش‌های شبانه‌روزی عوامل اجرا شده است و از جمله طرح‌های کم‌نظیر در کشور محسوب می‌شود.


اعتبار 4 هزار میلیاردی برای طرح‌های مرزی

پروژه کرم‌آباد تنها یکی از چندین پروژه‌ای است که در آذربایجان غربی در مرحله عملیاتی قرار دارد. استاندار آذربایجان غربی بیان می‌کند: برای اجرای پروژه‌های کانی‌سیب، زاب، سیلوه و کرم‌آباد تاکنون 4 هزار و 200 میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری شده است. 

«محمد‌مهدی شهریاری» می‌افزاید: در شرایط جنگ اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای دفع توطئه‌های دشمن، رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم هستیم و با بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌گذاری‌های به‌عمل‌آمده در این مناطق شاهد توسعه پایدار و ایجاد اشتغال برای جوانان و مردم این مناطق خواهیم بود.


تحول در مکانیزاسیون کشاورزی

افتتاح این پروژه از منظر اشتغال‌زایی نیز برای آذربایجان غربی و شهر محروم پلدشت بسیار حائز اهمیت است. معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: با بهره‌برداری از سد کرم‌آباد و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در پایاب این سد تحول بزرگی در اشتغال کشاوری و صنایع وابسته آن در منطقه آزاد ماکو و به تبع آن در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود. «علی‌مراد اکبری» اظهار می‌کند: ۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان یا بهبود می‌شود یا تبدیل به اراضی آبی می‌شود که ۳۸ هزار هکتار از آن در منطقه آزاد ماکو تحت پوشش سیستم نوین آبیاری در پایاب سد کرم‌آباد قرار می‌گیرند.


افتتاح 27 طرح با حضور رئیس‌ جمهوری 

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان می‌گوید: در این سفر 27 طرح با 4 هزار و 465 میلیارد تومان هزینه توسط دکتر حسن روحانی در شهرستان‌های استان افتتاح می‌شود. «محمدمهدی شهریاری» بیان می‌کند: این طرح‌ها در بخش‌های مختلف نیرو، جهاد کشاورزی، ارتباطات و زیرساخت‌های ورزشی در نقاط مختلف استان از جمله منطقه آزاد ماکو به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: افتتاح 4 طرح علمی - خدماتی در منطقه آزاد ماکو، ورزشگاه 5 هزار نفری سلماس، سالن ورزشی فیرورق، سالن تیراندازی و سالن زورخانه خوی، طرح‌های توسعه اینترنت به‌ویژه در روستاها، طرح‌های عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی، خطوط شبکه آبیاری و زهکشی سدهای کرم‌آباد و سیلوه از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: آبگیری سد کرم‌آباد پلدشت، افتتاح سرریز، تونل آبرسان، سیستم انحراف، برج آبگیر سد سردشت و تصفیه‌خانه‌های آب شرب این شهر و بند بویلاپوش از دیگر طرح‌های افتتاحی در سفر هفته جاری رئیس جمهوری به آذربایجان غربی است.استاندار با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه دولت تدبیر و امید در استان طی سال‌های گذشته اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری‌های دولت در این استان طبق بررسی‌های صورت‌گرفته به بیش از 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد که رقمی قابل توجه است. 

شهریاری با اعلام سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد تومانی دولت در بخش آب و خاک و 4 هزار و 700 میلیارد تومانی در حوزه احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: رئیس جمهوری به علت اهمیت طرح‌های افتتاحی پیش رو برای دومین بار در 6 ماه گذشته به آذربایجان غربی سفر می‌کند تا طرح‌های قابل توجه توسعه بخش آب و محرومیت‌زدایی استان به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به نگاه ویژه توسعه‌ای دولت به منطقه آزاد ماکو می‌افزاید: در این سفر 1500 میلیارد تومان طرح مربوط به این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد که رقمی قابل توجه است. گفتنی است رئیس جمهوری امروز با سفر به شهرستان ماکو طرح‌های مربوط به این منطقه و همچنین طرح‌های توسعه دیگر شهرستان‌های استان را با استفاده از ویدئوکنفرانس افتتاح می‌کند. 

این سومین سفر دکتر روحانی به آذربایجان غربی در دوران ریاست جمهوری خواهد بود. همچنین با حضور «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان زورخانه پوریای ولی، سالن ورزشی چندمنظوره شهر فیرورق و سالن تیراندازی با اسلحه جنگی در خوی افتتاح خواهد شد. در این سفر، به غیر از وزیر ورزش و جوانان، وزیر نیرو، معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری و دبیر عالی مناطق آزاد تجاری، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید