• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56460
+
-

فرسودگی در «وصال»

برگزاری نمایشگاه عکس «13» در نگارخانه فرسوده وصال با انتقاد شرکت‌کنندگان مواجه شد

گالری
فرسودگی در «وصال»

بهار رزمی| شیراز- خبرنگار:


نمایشگاه «13» در نگارخانه‌ای برگزار شده که طی سال‌های اخیر انواع و اقسام رویدادهای ناگوار را پشت سر گذاشته است. ابتدا تابلوی نفیس آن‌که ارزش هنری داشت توسط شهرداری شیراز به علت قرار گرفتن در حریم همسایه پایین کشیده شد و سپس در پی شکایت مالک به دلیل عدم پرداخت اجاره پلمب شد. 

در همان زمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد که مانند روال قبل اجاره‌بها را به حساب مالک پیشین واریز کرده و از واگذاری آن به مالک جدید آگاهی نداشته است. با این حال نگارخانه وصال با سپری کردن ماجراهای عجیب و غریب، باز هم در اختیار هنرمندان قرار گرفته است، اما دیوارهای رطوبت‌زده و ظاهر آشفته‌اش با هنر و هنرمند هماهنگی ندارد.


نمایشگاه «13» در برزخ ناگزیر

 نمایشگاه عکس «13» روز جمعه 27 اردیبهشت در نگارخانه وصال شیراز افتتاح شد. این نمایشگاه گروهی، دیدگاه‌های متفاوت 13 دانشجوی رشته عکاسی دانشکده خبر شیراز را با موضوع کلی عکاسی و ویدئوآرت مفهومی به انتخاب و سرپرستی «مژده موذن‌زاده» مدرس این دانشکده در معرض دید عموم قرار می‌دهد. 

وی در توضیحات این نمایشگاه آورده است؛ «عکس تنها حجمه‌ای از تن‌های خاکستری و طول موج‌هایی منعکس شده از دنیای واقعی بر سطح حساس نیست، بلکه نشانه‌های تصویری آن برخاسته از دنیای ذهنی هنرمند است که مفهومی را به صورت عینی با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.»

محمد امینی، صدیقه پیرمحمدی، بهشید حضرتی، ماندانا حسینی، رها خالصی، صدیقه رنجبر، علی ریحانی، ریحانه سمیعی، شایان شهبازی، هستی عاملی، هادی عبادتی، آرزو قربانی و مریم مرادی دانشجویانی هستند که آثار خود را تا نخستین روز خرداد در نگارخانه وصال به نمایش گذاشته‌اند.


هنرمندان آستین بالا زدند

«ماندانا حسینی» یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به رویکرد اصلی آثار اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش کرده‌ایم با استفاده از رسانه عکس، ذهن و آنچه از پیرامون خود می‌دانستیم بازنمایی کنیم.وی ادامه می‌دهد: این آثار با هم مرتبط نیستند و هر عکاس دغدغه شخصی خود را در قالب عکس مفهومی اجرا کرده است. حسینی با اشاره به پخش ویدئوآرت مفهومی در این نمایشگاه، اضافه می‌کند: آثاری که به‌صورت ویدئو تهیه شده است به صورت مکرر در اتاق جداگانه‌ای پخش می‌شوند تا فضای مناسب برای تمرکز بر روی آنها فراهم باشد.

یکی دیگر از هنرمندان این نمایشگاه از نامناسب بودن وضعیت ظاهری و نظافت نگارخانه وصال انتقاد می‌کند و می‌گوید: مجبور شدیم پیش از آغاز نمایشگاه، فضای داخلی را به‌طور کامل نظافت کنیم که این وضعیت در شان یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های شهر فرهنگی شیراز نیست.

«آرزو قربانی» با بیان این‌که نگارخانه وصال در مقایسه با سایر گالری‌های شیراز به لحاظ هزینه برای هنرمندان مناسب‌تر است، می‌افزاید: فضای داخلی آن فرسوده شده است و بدون شک نیاز به بازسازی دارد. وی به رطوبت دیوارهای نگارخانه اشاره و اضافه می‌کند: آن قسمت از دیوار نگارخانه را که به دلیل رطوبت آسیب دیده بود پوشاندیم، اما احتمال آسیب دیدن آثار وجود دارد.


نیاز به تعمیرات اساسی

«صدیقه پیرمحمدی» نیز از وضعیت امروز نگارخانه ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که روز افتتاح نمایشگاه از قبل تعیین شده بود از جانب مسئول گالری قول مساعد داده شد تا شروع نمایشگاه دیوار رطوبت‌زده به‌صورت موقت مرمت خواهد شد، اما انجام نشد.وی که اعتقاد دارد هنرمندان وظیفه‌ای در قبال نظافت نگارخانه ندارند، ادامه می‌دهد: از برگزاری آخرین نمایشگاه، پله‌ها و راهرو نظافت نشده بود و شرکت‌کنندگان با رویت فضای داخلی دلزده شدند و انگیزه خود را از دست دادند.

پیرمحمدی ترمیم کف سالن را نیز ضروری می‌داند و می‌گوید: جدا از کفپوش‌ها، وضعیت نور نیز نامناسب است و به‌صورت استاندارد بر آثار تابیده نمی‌شود. «علی ریحانی» با اشاره به وضعیت مالکیت و مدیریت این نگارخانه خاطره‌انگیز می‌گوید: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مالکیت موقت این نگارخانه را برعهده دارد، اما مسئولیت اداره آن واگذار شده و شاید این بلاتکلیفی، پرداخت هزینه مرمت را دچار ابهام کرده است. 

وی که بر تعطیلی موقت و مرمت اساسی تاکید دارد، اضافه می‌کند: طبق روال معمول سایر نگارخانه‌ها، صاحب اثر فقط اجاره مکان را پرداخت می‌کند و برای تعمیرات و نظافت وظیفه‌ای
 ندارد. ریحانی اضطراب ناشی از برگزاری نمایشگاه «13» را پنهان نمی‌کند و می‌گوید: به جای این‌که برگزاری نمایشگاه در افزایش اعتماد به‌نفس دانشجویان عکاس موثر باشد، موجب دلهره و فشار روانی شد.
 

بارندگی، لوله‌کشی قدیمی و رطوبت

مسئول نگارخانه وصال چندی پیش در گفت‌وگو با «همشهری» به این موضوع اشاره کرده است که در گذشته، دیوار نگارخانه با فاصله چند سانتی‌متری از دیوار اصلی با چوب نئوپان ساخته شده بود و این دیوار کاذب، مانع از نفوذ رطوبت و نشت آب می‌شد، اما چند سال پیش دیوار کاذب را جمع‌آوری کردند. «ابراهیم خضری» از صدمه دیدن دیوار و کف نگارخانه وصال خبر داد و گفت: دیوار اصلی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد و محل نصب تابلوهاست به دلیل بارندگی و لوله‌کشی قدیمی وضعیت مناسبی ندارد و باید نوسازی شود.

یکی از نقاشان برجسته شیراز نیز که در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد از وضعیت فعلی نگارخانه وصال ابراز نگرانی کرد و اوضاع فعلی آن را برازنده تاریخ و قدمت این نگارخانه که بیانگر بخش مهمی از هویت شیراز است، ندانست.
«شهرام کریمی» ادامه می‌دهد: مخارج نوسازی نگارخانه بسیار ناچیز است و اگر دولت نمی‌تواند هزینه‌اش را متقبل شود باید با برگزاری مزایده مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کند.


نیاز به تعمیرات بنیادی

مسئول نگارخانه وصال درباره فرسودگی فضای داخلی این نگارخانه به خصوص وضعیت دیوارها، می گوید: نگارخانه نیاز یه تعمیرات بنیادی دارد و باید در اسرع وقت نسبت به این موضوع اقدام شود. «ابرهیم خضری» با اشاره به این که دیوار نگارخانه با فاصله چند سانتی متری از دیوار اصلی با چوب نئوپان ساخته شده بود، اضافه می کند: این دیوار کاذب، مانع از نفوذ رطوبت و نشت آب می شد، اما چند سال پیش دیوار کاذب را جمع آوری کردند. وی از صدمه دیدن دیوار و کف نگارخانه وصال خبر می دهد و می گوید: دیوار اصلی که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد و محل نصب تابلوهاست به دلیل بارندگی و لوله کشی قدیمی وضعیت مناسبی ندارد و باید نوسازی شود. 

خضری به قوانین مربوط به روابط مالک و مستاجر اشاره می کند و می افزاید: تعمیرات نگارخانه وصال باید توسط مالک انجام شود و پیگیری های آن بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است.
وی با اشاره به رفع مشکلات مربوط به مالکیت این مکان فرهنگی، می گوید: مالکیت نگارخانه وصال بر عهده شخص است، اما اداره فرهنگ و ارشاد استان سرقفلی را به لحاظ حقوقی در اختیار دارد و از رای مساعد دادگاه برخوردار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید