• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56458
+
-

هوشمند‌سازی 240 حلقه چاه در نیمه نخست امسال

استاندار مرکزی: فرمانداران می‌توانند از محل اعتبارات صندوق کشاورزی برای هوشمندسازی کنتورهای چاه‌ها حدود 3 میلیارد تومان تسهیلات در نظر بگیرند

مریم جباری | اراک- خبرنگار:


به دنبال بارش‌های اخیر، ذخایر آبی استان مرکزی وضعیت مطلوبی پیدا کرده و همان‌طور که مدیر کل هواشناسی استان مرکزی گفته است: «فروردین ماه امسال طی یک هفته بارش ۱۱۲میلیمتری را در استان شاهد بودیم که در طول ۶۵ سال گذشته چنین بارشی بی‌سابقه بوده است.» آمارها نیز می‌گویند، میزان بارش‌ها در استان به 472 میلیمتر رسیده است. 

همچنین در سال آبی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم بارندگی‌ها 130 درصد و نسبت به درازمدت 75 درصد افزایش داشته است. این بارش‌ها باعث شد که 100 درصد حجم سدهای اصلی و مهم استان از جمله سد ساوه، هندودر و کمال صالح تکمیل شوند و شاهد افزایش حجم آب و سرریز برخی از آنها باشیم. اما کارشناسان می‌گویند که ممکن است این بارش‌ها مقطعی باشد و باید از این ذخایر مهم آبی برای خشکسالی‌های احتمالی در سال‌های آینده استفاده کرد. 


بارش‌های امسال خشکسالی‌ها را جبران نمی‌کند

مدیر کل هواشناسی استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: بارش‌هایی که از این به بعد در استان پیش رو است، از شدت کمی برخوردار هستند و این بارش‌ها بیشتر به صورت رگباری خواهد بود و تا پایان خرداد ماه بارش‌ها نرمال پیش‌بینی می‌شود.«آرش بهاروند» بیان می‌کند: متوسط بارش استان بیش از 184 درصد است که نسبت به شرایط سال‌های گذشته،‌ افزایش بارش‌ها در همه شهرهای استان خوب بوده و از ابتدای مهرماه 2 برابر نرمال بارش‌ها را دریافت کرده‌ایم. 2 بارش 110 و 120 میلیمتری را در فاصله کمتر از یک هفته در استان تجربه کردیم که در مدت زمان 65 سال گذشته بی‌سابقه بوده، اما این‌که دوران خشکسالی تمام و دوران ترسالی آغاز شده یک شایعه است.

مدیر کل هواشناسی استان مرکزی بیان می‌کند: به همین دلیل نمی‌توانیم پیش‌بینی سال‌های پرآب را با توجه به این‌که از سال 81 با خشکسالی شدید مواجه بودیم داشته باشیم. بنابراین مدیریت مصرف آب با توجه به این بارش‌ها بازهم ضروری است، زیرا این بارش‌ها نمی‌تواند خشکسالی‌های استان را جبران کند.


افزایش عمر سدها با عملیات آبخیزداری 

استاندار مرکزی نیز می‌گوید: خوشبختانه استان به‌ویژه شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان‌ها در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز، هوشمند کردن چاه‌ها و کاهش کشت‌های آب‌بر عملکرد خوب و مثبتی داشته است.

«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: فرمانداران نیز نباید به رشد بارش‌ها در این مدت نگاه کنند، بلکه باید صرفه‌جویی را در اولویت کارها و برنامه‌های خود قرار دهند. در استان هوشمند‌سازی چاه‌ها باید تسریع شود و برای این موضوع فرمانداری‌ها می‌توانند از محل اعتبارات صندوق کشاورزی و تسهیلات بانکی برای این بخش حدود 3 میلیارد تومان تسهیلات را در نظر بگیرند.

استاندار مرکزی می‌افزاید: در مورد خسارت به بندهای خاکی و سدهای استان با توجه به این‌که بیش از یک میلیارد متر مکعب آب را مهار کردیم باید از اعتبارات استانی و شهرستانی برای رفع خسارات استفاده شود. البته برای مقابله با پدیده‌های این‌چنینی در آینده باید در آبخوان‌داری و آبخیزداری در بالادست سدها اقدامات لازم را انجام دهیم تا عمر سدها افزایش پیدا کند و ذخایر زیرزمینی نیز بهبود یابد.


خسارت 70 میلیارد ریالی به سدها و بندهای خاکی 

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مرکزی می‌گوید: بیشترین میزان بارندگی در استان مربوط به شهرهای کمیجان و شارند بوده که می‌توان گفت استان با این حجم از بارندگی‌ها به‌طور کامل سیلابی بوده است.

«عزت‌الله آمره‌ای» بیان می‌کند: در بارش‌های فروردین ماه تاکنون حجم بارش‌ها در استان به 14 میلیارد متر مکعب رسیده که بخش عمده‌ای از این میزان دچار تبخیر و تعرق شده است. میزان آبی که از این بارش‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کرده در حدود 2 میلیارد و 200 متر مکعب و حدود 20 درصد حجم بارش‌هاست که با این شرایط افت سالیانه آب‌های زیرزمینی متوقف خواهد شد.مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان این‌که حجم بارش‌ها و سیلاب اخیر در استان 70 میلیارد ریال خسارت به بندها و سدهای خاکی استان وارد کرده می‌افزاید: خوشبختانه میزان خسارت در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور بسیار کمتر بوده است.

آمره‌ای اظهار می‌کند: دلیل کاهش خسارت در استان نسبت به سایر استان‌های کشور نیز رصد و پایش سدها، بندها، محورهای مواصلاتی و مسیل‌های داخل شهرها و روستاها بوده که سبب شد میزان خسارت ناشی از سیلاب در استان کاهش چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که مجموع رودخانه‌های اصلی استان 2 هزار و 300 کیلومتر است می‌گوید: از این میزان تاکنون 600 کیلومتر نقشه‌برداری و حدود 460 کیلومتر تعیین حریم بستر و لایروبی شده، اما بقیه بخش‌ها نه تعیین حریم بستر و نه لایروبی شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مرکزی بیان می‌کند: هزار و 483 سد و بند خاکی در استان وجود دارد که همه این سدها و بندهای خاکی توسط دهیاران، بخشداران و فرمانداران پایش شده و همه اطلاعات مورد نیاز لایروبی و سیلاب در استان و شهرستان‌ها آماده شده است.وی به برنامه‌های سال گذشته در مورد طرح احیا و تعادل‌بخشی چاه‌های بدون پروانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در سال گذشته 400 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد و در واقع حدود 80 درصد پیش‌بینی‌های انسداد چاه‌های غیرمجاز تحقق پیدا کرد. همچنین انسداد 280 حلقه چاه غیرمجاز در استان برای 6 ماه ابتدای امسال پیش‌بینی شده است.


استحکام‌بخشی سدها با جذب اعتبارات 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به بارندگی خوب امسال و پشت سرگذاشتن خشکسالی‌های اخیر می‌گوید: خوشبختانه استان مرکزی در مقابل بارش‌های اخیر خوب عمل کرد و خسارت کمتری نسبت به برخی از استان‌ها دید. البته در این رویداد نقاط ضعف و قوت در استان شناسایی شد که باید برای رفع معایب گام برداشته شود.

«مهدی زندیه وکیلی» بیان می‌کند: باید برای سال‌های آینده از تجربیات امسال به منظور مدیریت بحران و کاهش خسارت‌ها در صورت بارش‌های این‌چنینی استفاده شود. استفاده از اعتبارات ملی و استانی برای استحکام بخشیدن به سدها با توجه به اهمیت این سازه‌ها در جلوگیری از بروز سیلاب‌ها به عنوان یک مسئله مهم و اولویت‌دار باید دنبال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید