• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56456
+
-

پلاک‌ مخدوش‌هایی  که حادثه می‌آفرینند

رئیس پلیس‌ راه شمال استان: ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای سیستان و بلوچستان مرتبط با خودروهای دارای پلاک مخدوش است

شهری
پلاک‌ مخدوش‌هایی  که حادثه می‌آفرینند

فرشته بامری | خبرنگار:


یکی از چالش‌های مهمی که در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد تردد خودروهایی با پلاک مخدوش است. درواقع رانندگان برخی خودروها که بیشتر حامل سوخت قاچاق هستند با مخدوش کردن پلاک خودروهایشان و فرار از دست قانون، زمینه انواع حوادث ترافیکی و وقوع جرائم رانندگی را فراهم می‌کنند. 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور استان در یک سال گذشته هزار نفر در سوانح رانندگی کشته شدند که علت ۳۰درصد این تلفات خودروهای پلاک مخدوش بود. این آمار تامل برانگیز پلیس را بر آن داشت تا با اعلام خط قرمز عرصه را برای متخلفان تنگ کند.


عامل تصادفات

«حامد برزگر» یک راننده برون شهری به همشهری می‌گوید: به واسطه حرفه‌ام همیشه در جاده هستم و انواع تخلفات رانندگی را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. برخی رانندگان در جاده‌ها با سرعت غیر مجاز، سبقت، استفاده از تلفن همراه و... بستر بروز حوادث غیرقابل جبران رانندگی را فراهم می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: رانندگان پلاک مخدوش معمولا جاده را با سرعت بالا می‌پیمایند که این سرعت بالا عامل بروز تصادف‌های شدید است.‌ این افراد درواقع با پایمال کردن حقوق دیگران با رفتارهای مخاطره‌آمیز امنیت افراد را هم در جاده به خطر می‌اندازند.«بهمن قادری» شهروند زاهدانی می‌افزاید: قاچاقچیان سوخت، هنگام انتقال مواد سوختی غیرمجاز برای شناسایی نشدن، پلاک خودرو را مخدوش می‌کنند.

بستن پلاک خودرو با پارچه یا خارج کردن پلاک از محل اصلی از جمله ترفندهای قاچاقچیان است تا از این طریق از قانون بگریزند. وی با اشاره به این مطلب که معمولا خودروی وانت تویوتا و سواری پژو 405 برای این مقاصد به‌کار گرفته می‌شود، ادامه داد: لازم است برای این رفتارهای پرمخاطره و حادثه‌آفرین خط قرمز تعیین شود.


6 ماه حبس

رئیس پلیس راهور استان در ادامه گفت: متخلفان به‌موجب قانون تحت تعقیب قرار می‌گیرند، خودرو آنها به‌مدت 3 ماه توقیف می‌شود و راننده متخلف نیز به ۶ تا یک سال حبس محکوم می‌شود. «کشواد بهروزی‌زاده» افزود: آن دسته از رانندگانی که با تغییر شماره پلاک خودرو سبب جریمه مالک خودرویی دیگر شوند علاوه بر اعمال قانون، وظیفه دارد تخلفات و جریمه مالک خودرو دیگر را بپردازد.

وی تصریح کرد: در سال جاری طرح ویژه شناسایی پلاک مخدوش‌ها در محورهای مواصلاتی و جاده‌های درون شهری آغاز شد.بهروزی‌زاده ادامه داد: در اجرای این طرح کنترل نامحسوس، پلیس با لباس عادی و خودرو شخصی به کنترل و شناسایی در محورهای مواصلاتی می‌پردازد. نیروهای پلیس حتی به‌عنوان یک مسافر برای رصد خودروهای پلاک مخدوش در جاده‌ها حضور دارند.

رئیس پلیس راه شمال استان گفت: طی یک هفته گذشته ۱۰۰دستگاه خودرو پلاک مخدوش توقیف و راننده به مراجع قضایی معرفی شد. رانندگان این خودروها با دستکاری پلاک خودرو، پوشاندن و پاشیدن رنگ بر روی اعداد پلاک، مرتکب تخلف شده بودند.وی با بیان این مطلب که طرح تا برچیده شدن این معضل از جاده‌های استان ادامه دارد، تصریح کرد: ۲۸۰ خودرو دیگر نیز اردیبهشت توقیف شدو هر راننده‌ای که قصد تردد در جاده‌ها را دارد باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد. 


خودروهای سوخت‌کش با پلاک مخدوش

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان هم درباره خودروهای پلاک مخدوش گفت: بخشی از قاچاق سوخت از طریق خودروهای سوخت‌کش با پلاک مخدوش صورت می‌گیرد. سردار «محمد قنبری» افزود: بر اساس آمار میزان کشفیات سوخت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: همجواری سیستان و بلوچستان با 2 کشور بحران‌زده پاکستان و افغانستان که به لحاظ ذخایر نفتی نیز در مضیقه هستند، قاچاق سوخت را برای برخی افراد در این استان به تجارتی پرسود مبدل ساخته است. وی ادامه داد: قاچاق به عنوان یک اشتغال کاذب سبب اختلال در بازار و چند نرخی شدن کالاها می‌شود. متأسفانه تبعات قاچاق سوخت به این ختم نمی‌شود و برای خانواده‌ها و پلیس نیز خسارت‌های فراوانی دارد.


گریز از قانون 

رئیس پلیس راه شمال استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با همشهری گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد؛ ۳۰درصد تلفات جاده‌ای مرتبط با پلاک مخدوشان است. این درحالی‌ است که در مجموع هزار نفر در محورهای مواصلاتی استان جان خود را بر اثر سوانح رانندگی از دست داده‌اند. 

«کشواد بهروزی‌زاده» افزود: افرادی که پلاک خودرو را مخدوش می‌کنند سعی می‌کنند با سرعت بالا از چنگ قانون بگریزند و با این رفتار پرخطر جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. گذاشتن پوشش جدید بر روی اعداد پلاک به‌وسیله پارچه یا گل و لای، تغییر اعداد روی پلاک و تبدیل آنها به شماره جدید، ایجاد ضربه بر روی پلاک برای مشخص نشدن اعداد، جدا کردن پلاک از محل اصلی و انتقال آن به پشت شیشه عقب خودرو و پاشیدن رنگ از جمله مصادیق مخدوش کردن پلاک خودرو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید