• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56451
+
-

سگ‌های ولگرد اهواز عقیم می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز: درصدد هستیم که روزانه 10 سگ ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری و به مرکز نگهداری منتقل کنیم

گزارش روز
سگ‌های ولگرد اهواز عقیم می‌شوند

سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:


افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کلان‌شهر اهواز سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده و نبود یک ساز و کار مشخص برای کنترل جمعیت این سگ‌ها وضعیت بهداشت را در اهواز تحت تاثیر قرار داده است به طوری که بارها مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. براساس تعاریف بهداشتی، سگ‌ ولگرد به سگ‌هایی گفته می‌شود که قلاده و صاحب ندارند. همچنین این سگ‌ها واکسیناسیون نشده‌اند و تحت مراقبت دامپزشکی قرار نگرفته‌اند.

بنا بر گفته برخی از فعالان محیط‌ زیست، افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به علت تخلیه روستاها از سکنه رخ داده است و آنها به همراه دیگر سگ‌سانان که حیوانات وحشی هستند، به دلیل نبود مواد غذایی به حواشی شهرها و محل تجمع زباله‌ها روی آورده‌اند. هرچند برخی آمارها از وجود هزار سگ ولگرد در اهواز خبر می‌دهند، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز معتقد است که جمعیت این سگ‌ها از 5 هزار قلاده گذشته است و باید فکری برای حل این مشکل کرد.


امنیت شهروندان

یکی از اهالی منطقه پردیس اهواز به خبرنگار همشهری می‌گوید: این سگ‌ها ولگرد هستند و ممکن است ناقل بیماری باشند. او ادامه می‌دهد: از مسئولان درخواست داریم این حیوانات را زنده‌گیری و واکسینه کنند. این شهروند اهوازی بیان می‌کند: جمع‌آوری سگ‌ها مستقیما با امنیت مردم در ارتباط است و خواهشمندیم مسئولان در این مورد - بی‌توجه به ملاحظات - قاطعانه عمل کنند.


ورود سگ‌ها به ساختمان‌ها

یکی دیگر از شهروندان ساکن در منطقه سپیدار می‌گوید: چند شب پیش از طریق در پارکینگ 2 سگ ولگرد وارد ساختمان شدند و کسی جرات نمی‌کرد آنها را از ساختمان خارج کند. هرچند می‌دانستیم که احتمال حمله این سگ‌ها به انسان کم است، از مواجهه با آنها ترس داشتیم و برای ساعاتی ساختمان در شرایط بدی قرار گرفته بود. «امید حسینی» می‌افزاید: ادامه این روند قطعا به صلاح شهر نیست و مسئولان شهرداری و فرمانداری خیلی زود باید راه‌حلی برای آن پیدا کنند.


شهروندان موافق عقیم کردن سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان ساکن در منطقه کوروش اهواز نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: افزایش جمعیت سگ‌ها سبب شده است که شب‌ها به خیابان‌ها نرویم چراکه از حمله این سگ‌ها که به صورت گله‌ای در تردد هستند، می‌ترسیم. این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: شهرداری اهواز در گذشته یا به اتلاف این سگ‌ها پرداخته یا آنها را به حال خود رها کرده است در حالی که راه سومی وجود دارد و آن هم زنده‌گیری و عقیم کردن این سگ‌هاست. وی عنوان می‌کند: خواسته ما به عنوان شهروند این است که خیلی زود شهر از این وضعیت خارج شود تا شهروندان بتوانند با خیال راحت در آن تردد کنند.


آمار و هزینه‌های سگ‌گزیدگی

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با ابراز نگرانی درخصوص شیوع ویروس هاری در صورت ساماندهی نشدن سگ‌های ولگرد و سگ‌سانان وحشی در اهواز می‌گوید: از سال 92 تاکنون سالانه بیش از 2 هزار مورد سگ‌گزیدگی در مرکز بهداشت غرب اهواز ثبت شده است.

«مهرداد شریفی» بیان می‌کند: هزینه درمان هر حیوان‌گزیدگی برای این مرکز بهداشت 2 میلیون تومان تمام می‌شود و فردی که مورد گزش قرار گرفته باید 6 نوبت تحت واکسیناسیون ضدهاری قرار بگیرد، سرم ضد هاری دریافت کند و درمان آنتی‌بیوتیکی شود. البته آثار روحی و روانی و رعب و وحشتی که این موضوع برای شهروندان ایجاد می‌کند، با هیچ عددی قابل بیان نیست.

وی می‌افزاید: موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد بی‌صاحب در شورای سلامت بررسی شده، اما تاکنون هیچ خروجی نداشته است. ساماندهی سگ‌های ولگرد به 2 شیوه سنتی یا همان اتلاف و نیز زنده‌گیری و عقیم‌سازی که مورد حمایت دوستداران حیوانات است، انجام می‌شود. هرچند وعده‌هایی برای انجام روش زنده‌گیری و عقیم‌سازی داده شده اما تا به حال گزارشی در این باره ارائه نشده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه می‌دهد: در صورت ساماندهی نشدن سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب، زنگ خطر برای سلامت مردم به صدا درمی‌آید. در این زمینه از کوتاهی هیچ نهادی نخواهیم گذشت و هر کس را که کوتاهی کند، به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.


شروع به ‌کار سایت نگهداری و عقیم‌سازی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آغاز کار سایت نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در این کلان‌شهر می‌گوید: این سایت برای نگهداری، معاینه و واکسیناسیون به همراه عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب راه‌اندازی شده و شامل قرنطینه، اتاق معاینه، اتاق ریکاوری، اتاق عمل، داروخانه، 6 غرفه نگهداری سگ‌ها، اتاق یوتانایز، دستشویی، حمام، سپتیک و منابع آب است.

«محمدرضا قنواتی» می‌افزاید: این سایت یکی از کامل‌ترین سایت‌های نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد است که در منطقه صفیره، جنب سایت دفن بهداشتی پسماند، در محدوده‌ای با وسعت ۷ هزار متر‌ مربع و اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان ساخته شده است. وی می‌گوید: درصدد هستیم روزانه 10 قلاده سگ ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری و در این مرکز نگهداری، غذادهی، عقیم‌سازی، پلاک‌کوبی و سپس رهاسازی کنیم.


پلاک‌گذاری سگ‌های ولگرد

قنواتی بیان می‌کند: روند کار در سایت صفیره به این شکل است که سگ‌ها پس از زنده‌گیری در شهر توسط پیمانکار سازمان و انتقال به سایت صفیره، ابتدا به حوضچه (وان کنه) و پس از شست‌وشو و تمیز شدن پوست و بدن آنها از آلودگی و حشرات به واحد قرنطینه انتقال داده می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: سگ‌ها در واحد قرنطینه با حضور تیم پزشکی ابتدا از نظر بیماری بررسی می‌شوند و در صورتی که آیتم‌های سلامتی را داشته باشند، در اتاق عمل سگ‌های ماده و نر عقیم می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز می‌گوید: بعد از عمل و ریکاوری، سگ‌ها دوره نقاهت خود را به مدت 3 تا 10 روز در قفس‌های مخصوص ماده و نر می‌گذرانند تا بهبود پیدا کنند و پس از بهبود، واگذار یا رهاسازی خواهند شد. همچنین همه این سگ‌ها پلاک‌گذاری می‌شوند تا برای کنترل جمعیت آنها به آمارهای واقعی دست پیدا کنیم.

***

مدت‌ها پیش از آغاز کار سایت عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد توسط شهرداری اهواز، یک سایت مشابه آن توسط انجمن حمایت از حیوانات و محیط ‌زیست استان خوزستان راه‌اندازی شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید