• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5642
+
-

تلاش گسترده با امکانات محدود

نظرسنجی از اعضای شورای شهر تهران درباره عملکرد مسئولان در وضعیت بحرانی تهران

گزارش
تلاش گسترده با امکانات محدود

 اولین برف سنگین پایتخت بعد از 10سال شاید با درنظر گرفتن پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی سازمان هواشناسی نباید کسی را غافلگیر می‌کرد اما واقعیت این است که هیچ‌کس حتی مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشورهم انتظار این حجم برف را نداشت! حتی برخلاف سال‌های قبل این حجم سنگین برف هیچ نقطه‌ای از گستره 700کیلومتری شهر تهران را بی‌نصیب نگذاشت تاجایی که در اتفاقی نادر ارتفاع برف درمناطق جنوبی شهر به بیش از40سانتی متر (حتی بیشتر از مناطق شمالی) رسید. درباره نحوه خدمات‌رسانی شهرداری در مواجهه با این پدیده حرف‌های متفاوتی بیان شد. بعضی‌ها عملکرد شهرداری را ضعیف و عده‌ای قابل‌قبول دانسته‌اند اما همه از سرعت عمل شهرداری تهران در بازگشایی معابر اصلی ابراز رضایت و از کمبود امکانات و تجهیزات گلایه داشتند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران که روز یکشنبه گذشته درصحن علنی تندترین انتقادها را به عملکرد شهرداری تهران درماجرای برف سنگین اخیر تهران مطرح کرده بود، یکشنبه شب گذشته تا پاسی از شب را درمیان کارگران خدمات شهری گذراند و درسایت‌های برف‌روبی حاضر شد و از نزدیک بر روند کارها نظارت کرد. او پس از این بازدید قدری از موضع خود کوتاه آمد و گفت:‌ به‌نظر من شهرداری تهران درحد نیروی انسانی، امکانات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی به مردم و برف‌روبی انجام داد.

او بخش عمده نارسایی‌ها را به کمبود امکانات نسبت داد و گفت: ما در مناطق به حد کافی وسایل و ماشین‌آلات که بتواند کل تهران را پوشش دهد نداریم: هرچند که کارگران شبانه‌روز با جانفشانی زحمت کشیدند و می‌کشند اما مشکلات بودجه‌ای که شهرداری تهران با آن روبه‌روست و همچنین فقدان امکانات و تجهیزات لازم درحدی نیست که بتوان نتیجه مورد انتظار را از آن گرفت. فراهانی درمورد انتقاداتی که یکشنبه گذشته به عملکرد شهرداری وارد دانسته بود گفت: هیچ اشکالی ندارد بعضی وقت‌ها به جای تعریف و تمجید از مدیریت شهری، با هدف بهتر شدن خدمات رسانی تذکر هم بدهیم. ضمن اینکه انتقاد من نافی زحمات مدیران، سرپرستان و کارگران که شبانه‌روزی کار کردند نیست. قطعا در تهران هزاران کیلومتر معابر اصلی و فرعی و صدها هزار درخت هست اما با وجود چنین برف بی‌سابقه‌ای خوشبختانه شهرداری تهران درهمان ساعات اولیه بزرگراه‌ها و معابر اصلی را با فاصله کوتاهی برف‌زدایی کرد و هیچ گزارشی از انسداد معابر اصلی و بزرگراهی به‌دلیل برف نداشتیم. در مورد مسدود ماندن کوچه‌های فرعی نیز فراهانی پیشنهاد کرد: خوب است در چنین شرایطی به شهروندان نحوه مشارکت در اداره شهر آموزش داده شود. ما باید بتوانیم پتانسیل میلیونی مردم را جهت دهیم و به مردم مسئولیت‌ها و وظایفشان را در مورد تکاندن درختان و پاکسازی برف از جلوی در ساختمان‌هایشان متذکر شویم.

ضعف مدیریت بحران داشتیم زهرا نژادبهرام عضو دیگر شورای شهر تهران هم معتقد است که برودت بالا و برف سنگین و گسترده، شرایطی بحرانی درتهران ایجاد کرده بود اما مدیریت بحران به‌درستی صورت نگرفت.

او درعین حال اقدامات شهرداری تهران را قابل اغماض ندانست وگفت: به هرحال شهروندان هم گلایه‌هایی دارند. معابر شهر باز بود اما خیلی‌ها به‌دلیل کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی در خیابان ماندند. درختان زیادی شکستند و حتی 7هزار خانوار 5تا 6ساعت برق نداشتند. اینها دلایلی است که باعث می‌شود بگویم به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، بحران به درستی مدیریت نشد و باید می‌توانستیم از ظرفیت‌های دیگرشهر استفاده کنیم. او توییت محمدعلی نجفی شهردار تهران را خیلی خوب دانست. نجفی دراین توییت از جوانان خواسته بود که در تکاندن شاخه‌های درخت و کاستن از سنگینی برف روی شاخه‌های درختان کمک کنند. ازنظر نژادبهرام مدیریت مشارکتی یعنی همین که هم مراقبت کنیم از شهر و هم از تمام ظرفیت‌های شهر برای اداره بهتر آن استفاده کنیم. او گفت: مثلا خوب بود از ظرفیت‌های نیروی انتظامی و نظامی که نیروهای ورزیده و امکانات خوبی داشتند کمک می‌گرفتیم و از خانواده‌ها می‌خواستیم تا خودشان کوچه‌هایشان را شن‌پاشی کنند. البته از ظرفیت NGO‌ها هم می‌شد استفاده کرد. بالاخره وقتی امکانات و ظرفیت‌های خودمان کافی نیست چه اشکال دارد ا‌ز همه بخش‌های جامعه کمک بگیریم. به‌نظر این عضو شورای شهر اینها نیاز به مدیریت داشت و نقطه ضعف هم همین‌جاست.

 

نارضایتی‌ها مربوط به معابر فرعی بود 

افشین حبیب‌زاده از دیگر اعضای شورای شهر از تماس‌های زیاد مردم با سامانه 137سخن گفت و از آن نتیجه گرفت که تدابیر اندیشیده شده در مدیریت برف سنگین اخیر کافی نبود. از طرف دیگر او به مساحت 730کیلومترمربعی شهرتهران اشاره کرد و گفت: تهران شهر بزرگی است اما بالاخره تقسیم کارهم بین مناطق ونواحی وجود دارد و براساس گزارش‌هایی که دریافت کردم متوجه شدم که شنبه شب از حدود ساعت 8عوامل شهرداری و پیمانکاران، همه پای کار حاضر شدند و اقدامات لازم مثل پاشیدن شن را انجام دادند اما چون هدف اولیه ابتدا معابر اصلی بود صدای اعتراض مردم ازمعابر فرعی برخاست. حبیب‌زاده گفت: البته از قدیم مردم ساکن در کوچه‌های فرعی خودشان جلوی منزلشان را تمیز می‌کردند اما واقعیت این است که ما به تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری نیاز داریم. ضمن اینکه از مسئولان شهرداری خواستیم تا امروز در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر به‌صورت رسمی گزارشی از نحوه عملکرد خود در جریان بارش‌های اخیر ارائه کنند. ما به‌عنوان نماینده‌های مردم، خود را موظف به پیگیری نارضایتی مردم و به حداقل رساندن آن می‌دانیم.

 

نمره قابل‌قبول به شهرداری تهران 

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر درمجموع عملکرد شهرداری درماجرای برف سنگین اخیر را مثبت و قابل دفاع خواند وگفت: درحوزه بازگشایی معابر نمره قابل‌قبولی به شهرداری می‌توان داد تا جایی که درهنگام و بعد از بارش‌های سنگین و بی‌سابقه اخیر تقریبا هیچ معبر اصلی بسته نبود. به گفته نظری، می‌شد البته در محور‌‌های فرعی هم قدری جدی‌تر عمل کرد تا مسدود نماند بنابراین از این تجربه می‌توان برای آینده استفاده کرد یعنی در بحران‌های آینده توامان معابر اصلی و فرعی بازگشایی شود یا حتی معابر فرعی در اولویت قرار گیرد چون تردد زیاد درمعابر اصلی خودبه‌خود به باز شدن راه کمک می‌کند، این کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی است که مردم را دچار مشکل می‌کند. نظری اما به شهرداری در بحث تکاندن شاخه‌های درخت نمره متوسط داد.

 

شهردار‌ تهران با تشکر از مردم و نیروهای خدمات شهری: مشکلات «روز برفی» به دقت  بررسی و رفع می‌شود

شهردار تهران در پیامی خطاب به شهروندان تهرانی و نیروهای تلاشگر شهرداری، ضمن تشکر از همکاری آنها در روزهای گذشته، از ارتقای خدمات‌رسانی به مردم در روزهای برفی خبرداد. 

متن پیام محمدعلی نجفی بدین شرح است: تهران بعد از چند سال، بارش برفی شادی‌آور را تجربه کرد. نزول رحمت الهی بر پایتخت که تمامی مناطق تهران را دربرگرفت، موجب شد تا همکارانم در شهرداری تهران در روزهای برفی گذشته خدمتی بی‌منت، وسیع و دشوار را به مردم ارائه دهند. تلاش‌های این عزیزان موجب شد تا معابر اصلی شهر با کمترین مشکل در روز کم‌سابقه برفی باز باشد و حیات و حرکت در شهر، ساری و جاری باشد. مردم عزیز تهران نیز جلوه‌ای دیگر از مشارکت را به نمایش گذاشتند و به سنت پیشینیان، برای سبک‌تر شدن بار درختان محل زندگی خود و تسهیل تردد در محله‌ها تلاش کردند و از دیگر سو همکاری قابل تحسینی را با مدیریت شهری با عمل به توصیه‌های اعلام شده به نمایش گذاشتند. حاصل تلاش جمعی مأموران شهرداری و مردم خوب تهران این شد که پایتخت مشکلات کمی را در روز و شب برفی تجربه کند و این مهم از سوی ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور نیز در جلسه هیأت دولت مورد اشاره قرار گرفت. من به نوبه‌خود از تمامی همشهریان عزیز و نیروهای خدوم شهرداری، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌هایی که هر یک در این ایام برفی تلاش و همکاری کردند، تشکر می‌کنم. بدون‌شک مشکلاتی نیز در خدمت‌رسانی به شهروندان در این ساعات وجود داشت و به مردم اطمینان می‌دهم که این مشکلات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا همزمان با رفع کمبود تجهیزات لازم، روش‌ها و نحوه خدمت به شهر و شهروندان در روزهای برفی ارتقا یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید