• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56381
+
-

حمایت از مستأجران کلید خورد

معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از روزنامه همشهری از تدوین بسته‌ای برای ساماندهی بازار اجاره خبر داد

مسکن
حمایت از مستأجران کلید خورد


مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تحریریه روزنامه همشهری بازدید کرد. او در این بازدید از ارائه یک بسته مقدماتی شامل 5پیشنهاد کلی به وزیر راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره خبر داد که نهایی شدن آنها در حال پیگیری است و تلاش می‌شود تا پیش از آغاز فصل نقل‌وانتقال اجاره‌نشین‌ها عملیاتی شوند.

به گزارش همشهری، به‌دنبال رشد بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در یک سال اخیر، حالا بازار اجاره نیز در معرض تخلیه این افزایش قیمت قرار گرفته و عملا ابزار کارآمدی نیز برای جلوگیری از آن وجود ندارد. هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی از پیگیری اصلاحیه‌ای در مجلس خبر داده بود که درصورت تصویب، براساس آن قراردادهای اجاره منعقد شده در بازه قیمتی مشخص شده مشمول معافیت مالیاتی قرار می‌گیرند و قراردادهایی که به قیمت مشخص شده پایبند نباشند به‌صورت تصاعدی مشمول پرداخت مالیات خواهند بود. حالا اما، مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید از روزنامه همشهری، جزئیات کامل‌تری از بسته ارائه‌شده به وزیر راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره داده است که درصورت اجرایی‌شدن می‌تواند در گام اول، بازار اجاره را قاعده‌مند و با ضابطه کند.

کمیته تعیین اجاره‌بها تشکیل می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ابزارهای کنترلی بازار اجاره، به‌ویژه ابزارهای مالیاتی در اغلب کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز پکیجی از سیاست‌های قابل‌اجرا در بازار اجاره کشور تدوین کرده که هفته گذشته به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و موافقت اصولی مقام وزارت را نیز گرفته است.

حسینی با اشاره به نواقص فعلی بازار اجاره کشور افزود: ما نمی‌توانیم در بحث اجاره، قیمت مستقیم تعیین کنیم، چراکه اولا قانونی برای این کار وجود ندارد و دوما اگر به‌صورت خام و ناپخته و با ابزارهای تعزیری وارد میدان شویم نیز ثمره‌ای جز مبهم شدن بازار و رواج قرارداد دوم نخواهد داشت. او با تأکید بر اینکه یکی از ابزارهای مورداستفاده در پکیج آماده شده برای ساماندهی بازار اجاره، ابزار مالیاتی است، گفت: براساس اصلاحیه تبصره 11ماده  53قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع 150مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع 200مترمربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف است اما در بسته پیشنهادی، این معافیت به رعایت میزان افزایش اعلام شده از سوی کمیته تعیین نرخ اجاره مشروط شد.

حسینی با اشاره به اینکه این کمیته فعلا وجود ندارد، افزود: اصول تشکیل این کمیته نیز در هفته گذشته به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رسیده و با آن موافقت شده است که در کنار تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره، این کمیته نیز تشکیل خواهد‌شد.

اجماع همگانی برای ساماندهی بازار اجاره
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از پیشنهاد‌های گنجانده شده در این بسته نیاز به تصویب دولت و مجلس دارد، اظهار کرد: درمجموع گفت‌وگوهایی که با دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم نشان می‌دهد همه با ساماندهی بازار اجاره موافق هستند و اجماع همگانی برای تسهیل این کار نیز وجود دارد. ازاین‌رو انتظار می‌رود درصورت نیاز به مصوبه دولت و مجلس، این کار سریعا به نتیجه برسد. به گفته او، در این کمیته نمایندگانی از همه ذینفعان بازار اجاره اعم از شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان نماینده مردم،  وزارت اقتصاد و مجلس حضور خواهند داشت. حسینی با بیان اینکه این کمیته باید تشکیل جلسه بدهد و هر سال میزان افزایش اجاره‌بها را تعیین کند، گفت: براساس معیار کارشناسی که در این کمیته تعیین می‌شود، کسانی که سقف افزایش قیمت اجاره‌بها در قراردادها را رعایت کنند تشویق می‌شوند و با جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی قابل‌اتکا، کسانی که به معیار ارائه شده پایبند نباشند مشمول تنبیه خواهند بود. معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های بازار اجاره را تلاش برای افزایش مدت قراردادهای اجاره عنوان کرد و افزود: خسارتی که پس از 3بار اسباب‌کشی به اثاثیه مستأجران وارد می‌شود به‌اندازه خرید دوباره کل آن اثاثیه است، ازاین‌رو افزایش دوره قراردادهای اجاره به بیش از یک سال یکی از اولویت‌هایی است که در بسته ساماندهی بازار اجاره گنجانده شده است. به گفته حسینی، تلاش می‌شود اجرای این سیاست‌ها به فصل نقل‌وانتقال مستأجران در سال‌جاری برسد.


مازیار حسینی: در هفته گذشته  اصول تشکیل کمیته تعیین نرخ اجاره به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رسیده و با آن موافقت شده است که در کنار تدوین بسته ساماندهی بازار اجاره، این کمیته نیز تشکیل خواهد‌شد

این خبر را به اشتراک بگذارید