• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56376
+
-

متهم با راه‌اندازی کانال تلگرامی و تشویق جوانان به‌خودکشی، تجارت می‌کرد

جوان افسرده، مرگ می‌فروخت

داخلی
جوان افسرده، مرگ می‌فروخت

پسری جوان که از افسردگی رنج می‌برد با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی، افراد مختلف را به‌خودکشی تشویق می‌کرد. او مطالب مختلفی در کانال می‌گذاشت و راه‌های پایان دادن به زندگی را ترویج می‌داد تا به هدف اصلی‌اش برسد. او با فروش پودر سیانور به طعمه‌هایش پول به جیب می‌زد تا به گفته خودش به اروپا برود و در آنجا به زندگی‌اش پایان بدهد.
به گزارش همشهری، راز این جوان عجیب هجدهم اردیبهشت‌ماه با مرگ مشکوک جوان 30ساله‌ای در سعادت‌آباد تهران فاش شد. آن روز به کلانتری 134شهرک قدس خبر رسید که پسری در خانه‌اش جان باخته و مأموران برای کشف راز مرگ وی راهی آنجا شدند. پسر جوان تنها زندگی می‌کرد و گاهی اعضای خانواده‌اش به او سر می‌زدند و در زمانی که تنها بود دست به‌خودکشی زده و به زندگی خودش پایان داده بود. کنار جسد او دست‌نوشته‌ای بود که با فونت بزرگ نوشته شده بود: «اخطار دست نزدن به نقاط آلوده به پودر». او پای برگه با فونت کوچک‌تر نوشته بود پودری که با آن به زندگی‌اش پایان داده سیانور است و به همین دلیل به خانواده‌اش اخطار داده بود که مراقب باشند با آن تماس نداشته باشند.
به گفته خانواده قربانی، وی از مدت‌ها قبل دچار افسردگی شده بود و در این مدت مدام سرش با گوشی موبایلش گرم بود. پدر و مادر او سال‌ها قبل از یکدیگر جدا شده بودند و پسر جوان نیز به تنهایی زندگی می‌کرد و هزینه زندگی‌ا‌ش از سوی پدرش تامین می‌شد. در چنین شرایطی کارآگاهان آخرین مکالمات و پیام‌های متوفی را بررسی کردند و ردپای جوانی به نام حمید متولد 67را به‌دست آوردند. حمید ادمین کانالی بود که اعضای کانال را به‌خودکشی تشویق می‌کرد و متوفی نیز از اعضای این کانال بود.
حمید در کانالی که راه‌اندازی کرده بود شیوه‌های خودکشی را ترویج می‌داد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که متوفی از مدتی قبل با حمید در ارتباط بوده و پودر سیانور را از او خریده است.
همین کافی بود تا دستور دستگیری حمید از سوی قاضی رحیم دشتبان، بازپرس جنایی تهران صادر شود.

دستگیری
عصر پنجشنبه، 25اردیبهشت ماه، مأموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران راهی محل زندگی حمید در اسلامشهر شدند و وی را دستگیر کردند. در بازرسی محل سکونت او یک قوطی حاوی پودر سیانور، کتاب‌های روان‌درمانی و مقدار زیادی قرص‌های آرامبخش و خواب‌آور کشف شد.
پسر جوان پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران به فروش پودر سیانور و قرص به افرادی که قصد خودکشی داشتند اعتراف کرد و مدعی شد که قصد داشته به این افراد کمک کند تا راحت‌تر به زندگی‌شان پایان بدهند.
این ادعای او اما خیلی زود رنگ باخت و معلوم شد که وی با تشویق جوان‌ها به‌خودکشی، به آنها سم می‌فروخته و از این راه کاسبی می‌کرده است. اما انگیزه او برای به‌دست آوردن پول از چنین راهی چه بود و این پسر جوان که خود نیز مدت‌ها به بیماری افسردگی مبتلا بود چه هدفی در سر داشت؟ متهم در گفت‌وگو با همشهری از داستان زندگی‌اش می‌گوید و کانال مخوفی که راه‌ اندخته بود.


شیوه مطالعاتم اشتباه بود
«کتاب‌های خوبی برای خواندن انتخاب نکردم و بهتر بگویم شیوه مطالعاتم اشتباه بود و شاید به همین دلیل زندگی‌ام اینطوری رقم خورد». این بخشی از اعترافات ادمین کانالی است که جوانان را به‌خودکشی تشویق می‌کرد و به آنها پودر سیانور می‌فروخت.

منظورت از اینکه می‌گویی شیوه مطالعاتت اشتباه بوده چیست؟
من از نوجوانی کتاب می‌خواندم. علاقه خاصی به خواندن کتاب داشتم و همدم تنهایی‌هایم بود. اما فکر می‌کنم کتاب‌های خوبی برای خواندن انتخاب نکردم. تمام آنها کتاب‌های فلسفی بودند که یک جورهایی با روح و روان آدم بازی می‌کردند. پس از خواندن کتاب‌ها به جای اینکه حالم بهتر شود بدتر دچار افسردگی شدید می‌شدم.
 به همین دلیل تصمیم به‌خودکشی گرفتی؟
من خیلی تنها بودم. سال‌ها قبل پدر و مادرم از هم جدا شدند و این تلخ‌ترین اتفاق زندگی‌ام بود. همیشه درونگرا بودم و از رفتن توی جمع دوری می‌کردم. 6سال پیش هم پدرم فوت شد و مرگ او افسرده‌ترم کرد. این شد که تصمیم گرفتم به زندگی‌ام پایان بدهم. البته روزی که اقدام به‌خودکشی کردم روزی بود که کتابی خواندم از یک پزشک خارجی. فکر می‌کنم نویسنده آن انگلیسی بود چون کتاب در ایران ترجمه نشده و با زبان انگلیسی بود. راستش من از نوجوانی کلاس زبان می‌رفتم و زبانم خیلی خوب است. کتاب درخصوص نحوه خودکشی بود. انواع خودکشی‌ها را جدول‌بندی کرده بود. حتی کشنده‌ترین آن را هم توضیح داده بود. پس از خواندن این کتاب حالم به‌شدت دگرگون شد و برای خودکشی و پایان دادن به زندگی‌ام ترغیب شدم. به همین دلیل اقدام به‌خودکشی کردم اما زنده ماندم. بعد از آن عضو یک کانال تلگرامی شدم که اعضای آن خودکشی‌گرا بودند.
خودکشی‌گرا؟
ادمین آن شیوه‌های خودکشی را توضیح می‌داد و اعضایش هم تصمیم داشتند این کار را انجام دهند. البته تعداد آنها زیاد نبود. حدود یک سال پیش بود که پس از آشنایی با ادمین کانال و مطالبی که منتشر می‌کرد بار دیگر تصمیم گرفتم به زندگی‌ام پایان بدهم. دارویی تهیه کردم اما بار دوم هم زنده ماندم و فقط 6روز در کما بودم.
به این فکر نکردی که زنده ماندنت دلیلی دارد؟
من از زندگی کردن بیزار بودم. مدام مطالب کتاب‌هایی که خوانده بودم در ذهنم می‌چرخید، تمام نکات منفی‌اش. در واقع ایمانم به خدا قوی نبود.
چرا پیش روانپزشک نرفتی. شاید درمان می‌شدی؟
اتفاقا دکتر هم رفتم. روانشناسم می‌گفت بیمار نیستی که با دارو درمان شوی. باید با انجام تکنیک‌های خاص افکار مسموم و منفی را از ذهنت بیرون کنی.
خب چرا تکنیک‌ها را انجام ندادی؟
حرف‌های روانشناس را جدی نگرفتم.
هدفت از راه‌اندازی کانال تلگرامی و ترویج خودکشی چه بود؟
می‌خواستم به سازمان دیگنیتاس در سوئیس بروم. در آن سازمان به افراد کمک می‌شود که راحت‌تر بمیرند. می‌خواستم به آنجا بروم اما دیدم هزینه‌اش خیلی زیاد است. این شد که تصمیم گرفتم با ترغیب افراد به‌خودکشی و فروش پودرسیانور، درآمدزایی کنم و وقتی پول کافی جمع کردم راهی سوئیس شوم.
مشتریانت چه کسانی بودند؟
اکثرشان شرایط زندگی خوبی نداشتند. اکثرا تنها بودند و از مشکلات روحی و افسردگی رنج می‌بردند.
 بسته‌های سیانور را به چند نفر فروختی؟
یادم نیست اما زیاد نبودند. اصلا نمی‌دانم که استفاده کردند یا نه. من فقط بسته‌ها را می‌فرستادم و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دادم. اکثر آنها ساکن مناطق شمال تهران بودند مانند زعفرانیه، کامرانیه، قلهک، شهرک غرب و...
مشتریانت فقط تهرانی بودند؟
شهرهای دیگر هم بود که برایشان ارسال کردم.
پس تعدادشان زیاد است؟
نه. کم بود.
هر بسته را چقدر می‌فروختی؟
هر بسته را یک میلیون تومان می‌فروختم. اصلا نمی‌دانستم که این‌کار جرم محسوب می‌شود چون در کارم اجباری نبود و افراد با میل خودشان تصمیم می‌گرفتند به زندگی‌شان پایان بدهند.


مکث
مجازات تشویق به مرگ

هر چند اقدام به‌خودکشی به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود اما براساس ماده 743قانون مجازات اسلامی فردی که اقدام به تشویق افراد می‌کند که به زندگی‌شان پایان بدهند یک مجرم است و باید مجازات شود. براساس این ماده قانونی چنانچه هر فردی از طریق فضای مجازی و سامانه‌های رایانه‌‌ای، افراد را به ارتکاب خودکشی یا استعمال مواد‌مخدر یا روانگردان یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کند و یا فریب بدهد و یا ارتکاب یا استعمال آن را تسهیل کند و یا آموزش بدهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هردو مجازات محکوم می‌شود. قاضی رحیم دشتبان، بازپرس جنایی تهران، با بیان مجازات تشویق افراد به‌خودکشی، به ابعاد دیگر این پرونده تلخ و تاثربرانگیز می‌پردازد و می‌گوید:‌ هم خانواده‌ها و هم جوانان و نوجوانان باید بیشتر مراقب اطراف‌شان، دوستی‌هایشان و ارتباط‌هایشان باشند. در اطراف ما همیشه افرادی سودجو وجود دارند که جیب طرف مقابل‌شان را نشانه می‌گیرند تا آن را خالی کنند. آنها در پی سودجویی و پرکردن جیب‌های خودشان هستند بی‌آنکه سرنوشت دیگران برایشان اهمیتی داشته باشد. در این پرونده پسری جوان با راه‌اندازی کانالی اقدام به ترویج خودکشی می‌کرد و انگیزه‌اش بیشتر جنبه سودجویی داشته است.
این قاضی جنایی ادامه می‌دهد:‌ بررسی‌های اولیه و اعترافات متهم نشان می‌دهد که مشتریان این فرد از خانواده‌هایی بودند که از نظر مالی مشکلی نداشتند اما از نظر خانوادگی دارای مشکلاتی بودند. یکی از این مشکلات، تنهایی بچه‌هایی در خانه است. به همین دلیل توصیه‌ام این است که با توجه به گسترش استفاده جوانان و نوجوان‌ها از فضای مجازی، ‌خانواده‌ها نظارت بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: در این پرونده متهم مدعی شده که کتاب‌های زیادی با مضمون خودکشی خوانده و شیوه مطالعاتش درست نبوده است. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم حتی کتاب‌هایی که فرزندان‌شان مطالعه می‌کنند را رصد کنند و مراقب باشند که مبادا آنها راه نادرستی را در زندگی‌شان انتخاب کنند و به بیراهه بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید