• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56352
+
-

تعزیرات دست به دست تولید می‌دهد

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس: بسیاری از پرونده‌های سازمان تعزیرات به‌طور مستقیم با معیشت مردم ارتباط دارد

تولید
تعزیرات دست به دست تولید می‌دهد

فاطمه هاشمی‌نیک | شیراز- خبرنگار:


برای بیشتر افراد جامعه، فعالیت اداره تعزیرات به کنترل قیمت و نظارت بر بازار خلاصه می‌شود در حالی که این سازمان در بخش تولید نیز نقش فراوانی دارد و می‌تواند در رونق آن موثر باشد. نظارت بر قاچاق کالا و قاچاق معکوس، توزیع و عرضه کالا، رسیدگی به مسائل مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخورد با فعالان زیرپله‌ای از مطالبات بخش صنعت استان به شمار می‌رود چراکه این مشکلات، تولید را با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو کرده است.


ایجاد شعبه ویژه برای واحدهای تولیدی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تاکید بر این‌که باید شعبه ویژه‌ای از اداره کل تعزیرات به واحدهای تولیدی اختصاص داده شود، می‌گوید: در حال حاضر 57 واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد که مشکلاتی با بانک‌ها و تعزیرات دارند و با اختصاص این شعبه مسائل این واحدها به سرعت بررسی و از خلل در روند تولید این واحدها جلوگیری می‌شود.

«جمال رازقی» با اشاره به این‌که اولویت امسال پارلمان بخش خصوصی رفع مشکل تولید و سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی استان است، می‌افزاید: همه بخش‌ها باید سازوکاری در نظر بگیرند تا با اجرای این مهم تولید و اشتغال استان نجات یابد. وی از این‌که برخوردها در اداره کل تعزیرات استان با عقل، منطق و درایت همراه است ابراز خرسندی می‌کند و ادامه می‌دهد: خواسته تولیدکنندگان برخورد شدید با قاچاق کالا و ارز است، زیرا این موضوع به طور مستقیم با پدیده تولید ارتباط دارد.

رازقی بانک‌ها را از عوامل مهم در رونق تولید می‌داند و اضافه می‌کند: انتظار داریم تعزیرات رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد تا امسال شاهد اتفاق‌های خوب در بخش تولید باشیم.وی با بیان این‌که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی روز به روز در حال افزایش است، می‌گوید: موضوعاتی مانند تفاوت نرخ ارز، قاچاق و قاچاق معکوس، کاهش ارزش ریال و تورم از عوامل موثر بر تولید و بر هم زننده تعادل اقتصاد کشور است که باید برای هر یک از این موضوعات چاره اندیشی شود.


گرانی و گران فروشی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس معتقد است: امروزه بزرگ‌ترین آسیب نظام و کشور، مسئله تحریم‌ها نیست بلکه عدم مدیریت مطلوب است که همه ما باید تلاش کنیم تصمیم‌سازی‌ها موجب آسیب به بخش‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد که با معیشت عموم مردم در ارتباط است، نشود.رازقی به وضعیت بازار در مشکلات اقتصادی کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: تفاوت اساسی بین گرانی و گران‌فروشی وجود دارد. در وضعیت تورمی موجود شاهد گرانی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان باید به این باور برسند که اقتصاد یک علم است و هرگونه حرکت خارج از چهارچوب علم موجب ایجاد اتفاق‌هایی آسیب‌زا و برهم زدن تعادل می‌شود. رازقی بر اهمیت تولید تاکید می‌کند و می‌افزاید: نیاز است همه اقدامات اقتصادی امسال در استان با رویکرد رونق تولید باشد و ما نیز در اتاق بازرگانی فارس موضوع مهم رونق تولید و صادرات استان را دنبال می‌کنیم.


کاهش پرونده‌های ورودی

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان این‌که روزانه شعب اداره کل تعزیرات بین 10 تا 12 پرونده را بررسی می‌کند، می‌گوید: بسیاری از پرونده‌های سازمان تعزیرات به‌طور مستقیم با معیشت مردم ارتباط دارد که باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، نیاز است سازمان تعزیرات بخش تازه‌ای در فعالیت‌های خود ایجاد کند تا تصمیم‌گیری و جهت‌گیری‌ها به سمتی باشد که ورودی پرونده‌های این سازمان کاهش یابد.

«محمدصادق حمیدیان» با اشاره به این‌که برخی از فعالیت‌های اقتصادی در سطح فارس با شرایط اقتصادی همخوانی ندارد، می‌افزاید: برخی افراد با ارائه کالای بی‌کیفیت سلامت عمومی جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند که نیاز است محور فعالیت‌های اداره کل تعزیرات استان از محوریت قیمت به سلامت عمومی تغییر پیدا کند و شاهد اقدامات قوی و دقیق در حوزه نظارتی باشیم.وی همچنین نظارت بیشتر سازمان تعزیرات را بر مبحث تخفیف‌های برخی فروشگاه‌ها و صنوف که عمدتا خط قرمز سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند خواستار شد.


تمرکز بر فعالیت‌های پیشگیرانه

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس با تاکید بر این‌که برای رفع مشکلات بخش تولید استان خود را در کنار فعالان بخش خصوصی می‌دانیم و بر رفع مشکلات این بخش اهتمام داریم، می‌گوید: در راستای تحقق شعار رونق تولید و حمایت همه‌جانبه از تولید و بخش خصوصی استان، دیدارهای منظم و مستقیم با فعالان این بخش با محوریت اتاق بازرگانی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

«علی مبشری» می‌افزاید: تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های اداره کل تعزیرات و اتاق بازرگانی استان برای رفع مشکلات بخش تولید استان استفاده کنیم. وی با بیان این‌که حرکت تعزیرات استان به سمت کیفی کردن پرونده‌ها است، اضافه می‌کند: مبارزه صحیح با قاچاق و پیشگیری و فرهنگ‌سازی برای کاهش ورود پرونده‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: حجم ورودی پرونده‌ها بسیار زیاد است و سعی داریم ضمن این‌که ضایع نشدن حق افراد را در اولویت قرار می‌دهیم، فعالیت‌های پیشگیرانه را نیز با جدیت پیگیری کنیم.مبشری می‌افزاید: سعی کرده‌ایم در بررسی پرونده‌ها با نگاه تخصصی برخورد نشود، زیرا مراجع تصمیم‌گیری متفاوتی در روند رسیدگی به پرونده‌ها همکاری می‌کنند که این موضوع اداره کل تعزیرات استان را درگیر مشکلاتی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید