• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56309
+
-

درآمد ۲۵۸ میلیاردتومانی توسعه‌دهندگان ایرانی اندروید

تهرانی‌ها در نصب اپلیکیشن‌های خرید و سفر،یزدی‌ها در نصب بازی و مردم کهگیلویه و بویر احمد در نصب اپ‌های مالی رکوردار هستند

درآمد ۲۵۸ میلیاردتومانی توسعه‌دهندگان ایرانی اندروید

گزارش سال‌۹۷ بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌های اندروید کشور نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان ایرانی تا پایان سال۹۷ درآمدی ۲۵۸ میلیارد تومانی داشته‌اند. براساس این گزارش، درآمد توسعه‌دهندگان یا همان دولوپرهای اپلیکیشن‌های اندروید کشور رشد بی‌سابقه ۸۹درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. نکته مهم این درآمد اما نسبت پخش آن در کل کشور است که ناگفته‌های بسیاری دارد. براساس این گزارش، ۷۱ درصد سهم از درآمد توسعه‌دهندگان مربوط به تهران است. این در حالی است که سهم تهران از تعداد توسعه‌دهندگان کشور ۲۸‌درصد بوده است. در واقع ۷۲‌درصد دیگر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندروید که در استان‌های دیگر کشور مستقر هستند، عملا تنها سهمی ۲۹‌درصدی از درآمد این حوزه داشته‌اند.


عقب‌نشینی مالی اصفهان، بازی‌دوستی یزدی‌ها 
براساس گزارش سال‌۹۷، اصفهانی‌ها که پیش از این رکورددار نصب اپلیکیشن‌های مالی بوده‌اند، حالا جای خود را به اهالی کهگیلویه و بویراحمد داده‌اند. یزدی‌ها رتبه اول نصب بازی‌ را دارند و تهرانی‌ها در نصب اپلیکیشن‌های خرید و سفر مقام اول را کسب کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی اما مردم کردستان صدرنشین هستند و کرمانشاه رتبه اول نصب اپلیکیشن‌های ورزش و تغذیه سالم را دارد.

جهش اپلیکیشن‌های ایرانی
براساس گزارش کافه بازار، تا پایان سال گذشته بیشتر از ۱۶۰۰‌توسعه‌دهنده ایرانی برنامه‌هایی تولید و ارائه کرده‌اند که بیشتر از ۱۰ هزار نصب فعال داشته است. در مجموع هم ۲۱ هزار تیم توسعه‌دهنده در بخش اپلیکیشن‌های اندروید فعال بوده‌اند که نشان می‌دهد این حوزه در کشور چقدر پر‌جنب‌و‌جوش شده است. مثلا اپلیکیشن‌های نقشه‌ ایرانی مانند «بلد» و «نشان» با وجود فیلتر‌نشدن رقبای قدرتمندی مانند «ویز» به‌ترتیب رشد نصب ۱۰۰۰ و ۵۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. وزیر ارتباطات روز گذشته در توییتر خود از این ماجرا به‌عنوان یک دستاورد یاد کرد.

امور مالی در صدر 
جالب است بدانید که نسبت به سال‌۹۶ در سال‌۹۷ بیشترین رشد دانلود را اپلیکیشن‌های امور‌مالی داشته‌اند. در این مقایسه پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به رفت‌وآمد، جایگاه بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند. اپ‌های خرید و سفر هم در رتبه‌های بعدی میزان رشد دانلود قرار دارند. از سوی دیگر، اما اپلیکیشن‌های اندرویدی مرتبط با خبرها و نشریات با حدود ۲۵ درصد افت، رکورددار کاهش استقبال از سوی مردم برای دانلود بوده‌اند. این ماجرا به‌خوبی سوق پیدا‌کردن بسیاری از مردم به خبر خواندن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام را نشان می‌‌دهد.

رشد ۱۰۰۰درصدی برای دور‌زدن فیلترینگ 
آمارهای این گزارش به‌خوبی اثرات فیلترینگ تلگرام را نشان می‌دهد. فیلترینگ تلگرام و حذف نسخه اصلی آن از کافه‌بازار، میدان را خالی کرده است تا اینستاگرام به پرنصب‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل شود. همچنین نصب طلگرام یا تلگرام طلایی که پوسته‌ای برای دور‌زدن فیلترینگ تلگرام است، در سال‌۹۷ رشدی هزار‌درصدی داشته است. پیش از این وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده این نسخه‌های مشهور به پوسته‌های تلگرام هیچ‌کدام امن نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید