• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56295
+
-

ادامه مصایب ورود ارز به ایران


تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد روزبه‌روز برفشار‌های ناشی از ورود ارز به کشور تحت‌تأثیر تحریم‌ها اضافه می‌شود. در این میان راهکارهایی از قبیل ایجاد کانال مشترک مالی نظیر اینستکس، تأسیس بانک‌های مشترک منطقه‌ای و نقل‌و‌انتقال‌های مالی از طریق پول‌های ملی هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده ست.

به گزارش همشهری، اطلاعات موجود نشان می‌دهد آمریکا بخش اصلی تحریم‌هایش را بر کنترل ورود ارز به ایران متمرکز کرده است. هنوز هیچ نهادی به‌طور دقیق میزان خسارت‌های ناشی از انسداد جریان ارز را برآورد نکرده اما اطلاعات پراکنده نشان می‌دهد تحت‌تأثیر این مشکلات و همینطور نقل و انتقال‌های مالی شرکت‌های ایرانی مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتر به مشتریان شده‌اند و حتی بعد از انجام صادرات در ورود پول به کشور با مشکل مواجه می‌شوند.

اواخر هفته قبل هم عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به‌صورت تلویحی اثرات سیاسی مؤثر بر بازار ارز را تأیید کرد و گفت: متغیرهای سیاسی روی نرخ ارز تأثیرگذار است که مبنای اقتصادی ندارد. با این حال با وجود آنکه دولت با امیدواری نسبت به فائق شدن بر مشکلات سخن می‌گوید هنوز مشخص نیست به‌طور کامل چه اقدامات اجرایی برای تسریع در حل مشکلات ناشی از ورود ارز به کشور اندیشیده است.  دیروز محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی دولت در همین رابطه گفت: مطمئناً با سازوکارهای مختلفی که دولت درنظر گرفته است مسیرهای جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌شود. او اما اشاره‌ای نکردکه این سازوکار‌ها شامل چه راه‌حل‌هایی می‌شود ولی تأکید کرد: به‌دنبال فائق آمدن بر مشکلاتی هستیم که آمریکا در سیستم بانکی بین‌المللی ایجاد کرده است. کارشناسان بر این باورند در شرایطی که نبود سیستم بانکی برای انتقال ارز و فشار تشدید‌شونده تحریم‌ها جریان ورود و خروج ارز حتی با کشور‌های همسایه را هم دچار مشکل کرده، بهترین راه‌حل سرعت بخشیدن به توسعه روابط پولی منطقه‌ای نظیر روابطی است که چندی پیش با عراق توافق شد.

   مشکل در ورود ارز صادراتی از عراق و افغانستان
عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه هنوز صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادرات به عراق و افغانستان مشکل دارند، گفت: در جلسات کارشناسی این مشکل مورد تأیید کارشناسان بانک مرکزی قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی نظام بانکی، در این موضوع هم به یک تصمیم منطقی برسد. کیوان کاشفی با اشاره به مشکلات فراوان پیش روی صادرکنندگان، افزود: نبود سیستم بانکی برای انتقال ارز، فشار تشدید‌شونده تحریم‌ها، اجرایی نشدن سازوکار اینستکس و نوع خاص صادرات به کشورهای عراق و افغانستان مسائل خاصی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و طبیعتا نوع فعالیت آنها را نسبت به سال‌های قبل تغییر داده است. به گفته او نبود سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز، مهم‌ترین عامل منتقل نشدن ارز صادراتی از عراق و افغانستان به داخل کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید