• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56288
+
-

راز سختگیری در پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه


افزایش وام ازدواج در سال‌های اخیر هرچند کام بسیاری از عروس و دامادها را شیرین کرده اما واقعیت این است که این افزایش سقف وام ازدواج باعث سختگیری بانک‌ها در دادن وام‌های قرض‌الحسنه به سایر نیازهای مردم شده؛ زیرا آمارها از کاهش انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری به‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌ها حکایت دارد و اکثریت دنبال دریافت سود از سپرده‌هایشان هستند.

محمود بهمنی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در واکنش به تغییر مسیر وام‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها و الزام آنها به اولویت دادن به وام‌های ازدواج می‌گوید: هرچند این موضوع اقدامی بسیار پسندیده است اما دولت باید بخشی از بهای آن را پرداخت کند و همه آن بر دوش سیستم بانکی نباشد. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، گفت: باید بررسی شود که تسهیلات ازدواج از کدام حساب می‌خواهد پرداخت شود؛ زیرا منابع قرض‌الحسنه برخی بانک‌ها محدود است. او با اشاره به کم‌ارزش شدن رقم یارانه نقدی، تأکید کرد: یارانه 45هزار تومانی کفاف اقساط 500هزار تومانی وام ازدواج را نمی‌دهد و بانک‌ها می‌توانند به جای آن سفته نیز دریافت کنند.

به گفته او، بانک‌ها تنها می‌توانند از سپرده‌های قرض‌الحسنه وام ازدواج پرداخت کنند و نمی‌توانند از محل سپرده‌هایی که برای آن 16یا 18درصد سود پرداخت می‌کنند تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه دهند. به گزارش همشهری، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از 3میلیون تومان در سال 95به 30میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافته؛ یعنی 10برابر شده و بانک‌ها موظف شده‌اند این میزان وام را با اخذ یک ضامن معتبر و سفته و دوره بازپرداخت ۵ساله در اختیار متقاضیان قرار دهند. مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌گوید: مردم به سمت سپرده‌هایی که سود پرداخت می‌کنند تمایل یافته‌اند و این رویه تامین منابع قرض‌الحسنه را به‌ویژه برای بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه سخت‌تر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید