• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56285
+
-

احیای وزارت بازرگانی؛ اصرار دولت، انکار مجلس

دولت
احیای وزارت بازرگانی؛ اصرار دولت، انکار مجلس


تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی از دل این وزارتخانه عریض و طویل از مدت‌ها پیش در دولت حسن روحانی مطرح شده و در مجلس نیز طرحی برای تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی دنبال می‌شود که گویا قرار است بررسی آن به‌زودی در دستور کار مجلس قرار بگیرد. آنچه در طرح تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی دنبال می‌شود، احیای وزارت بازرگانی است تا امور مربوط به واردات، توزیع و نظارت بر بازار را بر عهده بگیرد اما کمیسیون اجتماعی مجلس این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی و قانون برنامه ششم می‌داند.

به گزارش همشهری، از سال 1390که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام 2وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد، حرف‌وحدیث درباره درست یا غلط بودن این ادغام وجود داشت و در کنار طیفی که معتقد بودند با این کار، دولت چابک‌تر خواهد شد، عده‌ای نیز بودند که این ادغام را سرآغاز رهاشدگی در هر 3حوزه صنعت، معدن و بازرگانی می‌دانستند و عقیده داشتند دیر یا زود باید این وزارتخانه به شکل سابق تفکیک شود. در ادامه با روی کار آمدن دولت روحانی و خصوصا در یکی، دو سال اخیر که با جهش نرخ ارز، رقم بالایی ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافت، بحث تفکیک این وزارتخانه و احیای وزارت بازرگانی دوباره داغ شد و طرح در این زمینه به مجلس رفت.

مجلس؛ مخالف تفکیک
در مقابل درخواست مکرر دولت برای تفکیک دوباره وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی، تاکنون در مجلس همراهی چندانی با این خواسته دولت شکل نگرفته است.  حالا هم علی‌اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه بررسی گزارش مربوط به طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، گفته است: طبق اعلام کمیسیون اجتماعی مجلس به هیأت رئیسه، طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در این کمیسیون به دلایل مختلف ازجمله مغایرت با سیاست‌های کلی و قانون برنامه ششم رد شده و گزارش این کمیسیون مبنی بر رد این طرح به‌زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. به گزارش همشهری، در شرایطی که طرح تفکیک وزارت صنعت به‌دلیل مغایرت با قانون برنامه ششم توسعه در مجلس طرفدار چندانی ندارد، یک کارشناس اقتصادی نیز در مخالفت با تفکیک، هزینه‌زا بودن این طرح و محقق نشدن ردیف‌های بودجه‌ای برای پوشش‌دهی این هزینه‌ها را مطرح می‌کند. سیدمحمدجواد مؤیدیان با اشاره به اینکه احیای وزارت بازرگانی دست‌کم به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، به بررسی هزینه‌های درنظر گرفته شده برای طرح تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی پرداخته و به مهر گفته است: در تبصره ۴ طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی که اسفند۱۳۹۷ در مجلس اعلام وصول شد، هزینه‌های این طرح از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» و «جهادکشاورزی» تأمین خواهد شد؛ درحالی‌که فعلا به‌واسطه شرایط خاص اقتصادی، دستگاه‌های دولتی موظف به اداره زیرمجموعه خود با حداقل هزینه‌ها هستند و عملا از محل صرفه‌جویی در آنها چنین رقم کلانی حاصل نمی‌شود.

   هدف دولت؛ احیای وزارت بازرگانی
دولت بارها و به‌صراحت از طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت طرفداری کرده است. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت هم‌اکنون به‌دنبال احیای وزارت بازرگانی است تا یک وزارتخانه مستقل، متولی امر توزیع و نظارت بر بازار باشد. فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه در سال‌جاری معادل 3میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی تخصیص یافته، گفته است: برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده در تخصیص ارز دولتی به واردات این کالاها، سیاستگذاری و نظارت بر بازار باید توسط یک دستگاه مستقل انجام شود و به همین دلیل دولت به فکر تشکیل وزارت بازرگانی به‌صورت مستقل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید