• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56260
+
-

موهبت 40 میلیارد تومانی باران برای عشایر

بارندگی امسال با وجود وارد کردن خسارت سنگین به راه‌ عشایر، علوفه مورد نیاز دام‌هایشان را تامین کرد

گزارش
موهبت 40 میلیارد تومانی باران برای عشایر

سحر وحدت | خراسان رضوی-خبرنگار:


بارندگی‌ها در سال آبی جاری، با این‌که خسارت‌های زیادی به بار آورد ولی از طرف دیگر باعث احیای مراتع شد که از این لحاظ برای عشایر یک موهبت محسوب می‌شود. در این میان، مسئولان باید با فراهم کردن امکانات زیرساختی همچون آب شرب، امکانات و راه مناسب از مهاجرت عشایر جلوگیری کنند. طی چند سال اخیر با افزایش اعتبارات اقدامات خوبی در خصوص فراهم کردن امکانات و خدمات زیرساختی عشایر انجام شده است. البته عشایر برخی از مناطق هنوز با مشکلات و کمبود‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند. 


برخورداری ۹۶ درصد عشایر استان از راه مناسب

مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: بارندگی‌ها از 27 اسفند سال 97 تا آخر فروردین حدود 590 میلیارد ریال خسارت به عشایر استان وارد کرد. «محمد نبوی‌فرد» بیان می‌کند: حدود 80 درصد خسارت‌ها در حوزه راه‌های دسترسی عشایر بود. وی ادامه می‌دهد: با وجود این خسارت‌ها امسال حدود 400 میلیارد ریال نیاز دام عشایر به علوفه کاهش یافت، زیرا بارندگی‌ها باعث احیای مراتع و دشت‌هایی شد که عشایر در آنها مستقر هستند.

نبوی‌فرد درباره اقدامات انجام شده برای افزایش میزان برخورداری عشایر از امکانات اظهار می‌کند: بخشی از این اقدامات در حوزه آب‌رسانی به عشایر بود که از صفر درصد در سال 60 به 65 درصد در پایان سال گذشته افزایش یافت و تا افق 1404 کل عشایر استان از آب آشامیدنی برخوردار خواهند شد. 

این مسئول ادامه می‌دهد: در حوزه راه‌ دسترسی نیز تا سال 60 فقط 20 درصد عشایر از راه‌ مناسب برخوردار بودند که این میزان در پایان سال گذشته به 96 درصد رسید. پیش‌‌بینی می‌شود تا قبل از افق 1404 این رقم به 100 درصد برسد. به گفته مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی در سال گذشته 2 هزار و 400 کیلومتر از راه‌های عشایری استان با اعتبار 12 میلیارد و 500 میلیون ریال مرمت شد. کل راه‌های عشایری استان که نیاز به مرمت دارد و عشایر در آنها تردد دارند، 3هزار و 500 کیلومتر است.   

وی با بیان این‌که تا پایان سال گذشته با 7هزار تانکر آب در 10 شهرستان استان به عشایر آب‌رسانی شد، می‌گوید: در حال حاضر 3 پروژه انتقال آب پایدار در شهرستان‌های سرخس، نیشابور و بردسکن با اعتبار 6میلیارد و 350 میلیون ریال در حال انجام است که 120 خانواده عشایر با اجرای این پروژه‌ها از آب شرب بهداشتی برخوردار می‌شوند. 

مدیرکل امور عشایر استان بیان می‌کند: جمعیت 35 هزار نفری عشایر استان 2درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شود. سالانه از 995 واحد دامی عشایر در حدود 12 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که 15 تا 18 درصد نیاز استان را تامین می‌کند.  نبوی می‌افزاید: حدود 40 درصد تسهیلات کل عشایر کشور تا پایان سال 97 به آنان پرداخت شد. 


تسهیلات بلاعوض برای استقرارگاه‌های عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور هم به همشهری می‌گوید: حمایت‌های لازم از عشایر خراسان رضوی به عمل می‌آید و در بخش‌های آبرسانی، ایجاد راه دسترسی، تامین علوفه و... اقداماتی انجام شده است. به علاوه تمهیداتی برای جبران خسارت‌ سیل اخیر به عشایر استان و دیگر نقاط کشور اندیشیده شده است.

«کرمعلی قندالی» می‌افزاید: در حوزه آب‌رسانی سیار حدود ۵۰۰ دستگاه تانکر در سطح کشور آب‌رسانی به مناطق عشایری را انجام می‌دهند. شاخص برخورداری عشایر کشور از آب شرب بهداشتی حدود ۶۰ درصد است که قرار است تا افق ۱۴۰۴ به ۸۵ درصد برسد. وی با اشاره به وضعیت راه‌های دسترسی عشایر نیز اظهار می‌کند: در حوزه راه‌های دسترسی حدود ۶۶ هزار کیلومتر در کل کشور راه عشایری وجود دارد. 

به گفته قندالی نقطه به نقطه راه‌های عشایری نقشه‌برداری شده است و در حال حاضر اطلس راه‌های عشایری در حال تهیه است. این مسئول با اشاره به خسارت‌ بارندگی‌های سال جاری بیان می‌کند: خوشبختانه در حوزه عشایری تلفات جانی نداشتیم، اما در کشور ۲۴ هزار رأس دام تلف شد و بخشی از راه‌ها و تاسیسات آبی آسیب دید.  وی ادامه می‌دهد: برای استقرارگاه‌های عشایر پیشنهاد شده برای هر استقرارگاه ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۵۰ میلیون ریال تسیلات کم‌بهره ارائه شود. 

 

آب‌رسانی به ۸محله عشایری با تانکر


آوا بهروزی  |خراسان رضوی-خبرنگار:


رئیس اداره امور عشایر شهرستان سبزوار می‌گوید: ۱۷ محله عشایری در شهرستان سبزوار از آب شرب پایدار بهداشتی برخوردارند که شامل 500 خانوار می‌شود. «حمید کیانی‌مهر» می‌افزاید: ۸ محله عشایری در شهرستان به صورت سیار آب‌رسانی می‌شود که این آب شامل آب شرب انسانی و آب مورد نیاز دام است. در این زمینه طی سال گذشته با اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال و ۱۵۰ تانکر آب‌رسانی سیار به این محلات انجام شد. 

وی بیان می‌کند: آب‌رسانی به 3 روستای عشایری سبزوار با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. اعتبار این پروژه حدود ۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است و با اجرای آن، 70 خانوار از آب شرب بهداشتی پایدار برخوردار می‌شوند. 
کیانی مهر با بیان این‌که 270 کیلومتر راه‌ بین روستایی و 200 کیلومتر راه فرعی به محله‌های عشایری در شهرستان وجود دارد، می‌گوید: طی سال گذشته در 2 نوبت این راه‌ها به طول هزار کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال مرمت شدند. 

این مسئول با اشاره به خسارت بارندگی‌های اخیر به عشایر شهرستان بیان می‌کند: به علت بارندگی‌های طی اواخر سال گذشته و اوایل امسال 10 میلیارد و 900 میلیون ریال خسارت به عشایر شهرستان وارد شد که بخش عمده این خسارت‌ها به حوزه راه‌ها بود. به گفته وی، 60 هزار واحد دامی عشایری در سبزوار بزرگ وجود دارد که سالانه حدود ۷۵۰ تن گوشت قرمز معادل 20 درصد گوشت قرمز شهرستان را تولید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید