• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56249
+
-

تابستان بدون خاموشی

سیل فروردین امسال حدود 3 هزار میلیارد تومان به تأسیسات برق خوزستان خسارت زد

نمای نزدیک
تابستان بدون خاموشی

علی سواری | اهواز - خبرنگار:


وقوع بارش‌های شدید از زمستان 97 و ادامه‌دار بودن آن در بهار 98 سبب طغیان رودخانه‌ها و پر شدن سدهای خوزستان شد و با توجه به وابستگی برق کشور به نیروگاه‌های برق‌آبی، خوزستانی‌ها انتظار دارند که در تابستان امسال با مشکل قطعی برق مواجه نشوند.با این حال، برخی از شهروندان خوزستانی در روزهای گذشته از قطعی برق بدون اطلاع قبلی خبر داده و گفته‌اند که این قطعی تا ساعت‌ها ادامه داشته است.

شهروندان اهوازی می‌گویند در روزهای گذشته بدون اطلاع قبلی از ساعت 8 تا 11 صبح با مشکل قطعی برق مواجه شده‌اند و این مساله سبب ایجاد اختلال در زندگی روزمره آنها شده است. کسبه بازار مرکزی اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری از قطعی برق در این منطقه خبر دادند و گفتند که در پی آن، برخی کسبه نتوانستند وارد مغازه‌های خود شوند و مشکلاتی برای آنها ایجاد شد.


پایداری شبکه برق در اولویت برنامه‌ریزی‌ها

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به برخی از قطعی‌های مقطعی برق در این شهرستان اظهار می‌کند: تامین برق و کاهش حوادث نیازمند آگاهی دقیق از وضعیت موجود شبکه است در نتیجه ضرورت دارد با اتخاذ ساز و کار مناسب، رویه نظارتی دقیق‌تر، کاهش حداکثری خطا در بارگیری ترانس‌ها، برداشت اطلاعات وم شناسایی و تعدیل بار ترانس‌های پربار که مبنای تصمیم‌گیری است، بتوانیم همچون سال‌های گذشته وظیفه خود را در قبال پایدارسازی شبکه و تامین برق شهروندان انجام دهیم.

«سعید آقایی» می‌گوید: معمولا پیش از آغاز فصل گرما عملیات عیب‌یابی در شبکه برق اهواز آغاز می‌شود به همین دلیل در نقاطی که شبکه ایراداتی دارد، شاهد قطعی برق خواهیم بود.وی می‌افزاید: با صدور اطلاعیه یا در گفت‌وگوهای ویژه خبری موضوع به شهروندان اطلاع داده می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. این مسئول ادامه می‌دهد: اهمیت حفظ پایداری شبکه برق با ولتاژ کیفی یکی از مهم‌ترین اهداف ما در کلان‌شهر اهواز است و نیازسنجی و انجام اقدامات لازم به‌ منظور ارائه خدمات مطلوب در زمینه برق مستمر به شهروندان و جلب رضایت آنان در تابستان آتی ضروری است.


لزوم برنامه‌‌ریزی به‌موقع

آقایی می‌گوید: ما در اقلیم خاص آب و هوایی زندگی می‌کنیم و در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به موارد مختلفی همچون ظرفیت‌سازی متغیر، گرد و خاک، گرما، سیل و سایر عوامل جوی به صورت ویژه توجه می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: دقت در جمع‌آوری داده‌ها و سرعت تصمیم‌گیری می‌تواند از هدر رفتن سرمایه‌های شرکت جلوگیری کند به همین دلیل ضرورت دارد در برداشت اطلاعات به مقطع زمانی مناسب نیز به ‌صورت ویژه توجه شود.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق اهواز بیان می‌کند: شناسایی فیدرهای پرعارضه و پربار و انجام اقدامات اصلاحی و توسعه فیدرهای جدید به‌ منظور متعادل‌سازی شبکه و همچنین ایجاد خطوط ارتباطی بین آنها برای افزایش نقاط مانور شبکه و رفع مشکلات شبکه آسیب‌دیده از سیل اخیر نیز از دیگر اولویت‌هایی است که در دستور کار این شرکت قبل از آغاز فصل تابستان قرار دارد.


برنامه خاموشی در خوزستان اعمال نمی‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق منطقه‌ای خوزستان نیز درباره قطعی برق این استان در فصل تابستان می‌گوید: بارش‌هایی که در خوزستان رخ داده، با وجود مسائل و سختی‌هایی که برای استان به وجود آورده، مزیت‌هایی هم برای استان داشته است چون می‌توانیم حداکثر استفاده را از نیروگاه‌های برق‌آبی ببریم. «محمود دشت‌بزرگ» با بیان این‌که پس از پیک مصرفی سال گذشته یک‌سری برنامه‌ریزی‌ها انجام شد، می‌افزاید: برنامه‌ریزی‌ها در این جهت است که امسال نیز مطابق سال گذشته برنامه خاموشی برای استان نداشته باشیم.

وی با اشاره به مذاکراتی که با استانداری و وزارت نیرو مبنی بر این‌که امسال برنامه مدیریتی جدیدی در بخش بار مصرفی ادارات اعمال شود، عنوان می‌کند: حدود 14 درصد از شبکه انتقال خوزستان در بخش خطوط و 27 درصد آن در بخش پست‌ها در سیلاب فروردین امسال آسیب دید.این مسئول می‌گوید: این شرایط سبب شد آستانه وارد آمدن خسارت به تاسیسات افزایش پیدا کند که در تلاش هستیم با تامین منابع از طریق قرارگاه بازسازی بتوانیم منابع مورد نیاز را جذب و خسارت‌های سیل را جبران کنیم.


بودجه مقابله با ریزگردها برای جبران خسارت‌های سیل

دشت‌بزرگ اظهار می‌کند: با توجه به این‌که در بودجه امسال ردیف‌هایی برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده است، پیشنهاد می‌شود با صدور مجوزهای جدید از این ردیف‌ها به‌ منظور جبران خسارت‌های سیلاب استفاده شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق منطقه‌ای خوزستان می‌گوید: ما در مطالعات خود نیاز مصرف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین میزان مصرفی که برای امسال پیش‌بینی شده و قاعدتا مدیریت مصرف در آن لحاظ نشده، 8880 مگاوات است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود از ظرفیت‌های مختلف مدیریت مصرف، ازجمله کاهش یا تغییر ساعات کار دستگاه‌های دولتی، پیک مصرف برق را مانند سال گذشته کنترل کنیم و اجازه رشد بار محسوس را ندهیم. این مسئول می‌گوید: بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت منسوب در شبکه برق کشور وجود دارد که از این میزان 14 هزار مگاوات در خوزستان تامین می‌شود.


خسارت سیل به برق خوزستان

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در سفر به خوزستان تصریح می‌کند: دستاوردهای مدیریت سیل و خسارت‌های واردآمده را به مدیران ارشد گزارش می‌کنم تا با تامین خواسته‌های مردم خوزستان و تزریق منابع مالی، این استان سال ۹۸ را همانند ۹۷ بدون خاموشی سپری کند.

«داوود فرخزاد» با بیان این‌که سیلاب ۵۱ پست و ۱۷۰۰ دکل را درگیر کرده بود، می‌گوید: ماندگاری سیلاب و گستردگی آن به صنعت برق خوزستان بیش از 3 هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده و لازم است منابع مالی تامین شود تا هرچه سریع‌تر آسیب‌های شبکه را برطرف کنیم. وی اضافه می‌کند: فرصت زیادی برای رفع اشکال شبکه برق نمانده است و باید کمک‌های مالی در اختیار شرکت قرار بگیرد تا هم آسیب‌های سیل برطرف شود و هم بتوانیم طرح‌های ویژه تابستان را به اتمام برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید