• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56247
+
-

مسیر گازرسانی به زاهدان هموار می‌شود

سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان: فرآیند گازرسانی محله به محله هم‌اکنون در حال انجام است

شهری
مسیر گازرسانی به زاهدان هموار می‌شود

فرشته بامری | خبرنگار:


استان مرزی سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار کیلومتر مربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و ظرفیت‌های فراوان، سال‌های متمادی از نعمت گاز بی‌بهره بود. این مشکل علاوه بر این‌که مردم را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن قرار داده بود، باعث صرف هزینه‌های زیاد برای مردم و واحدهای تولیدی و واحدهای صنعتی می‌شد.

 تا این‌که سرانجام طرح گازرسانی به شهر زاهدان در پایان سال 95 با بهره‌برداری از پروژه عظیم خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان به طول 262 کیلومتر و با سرمایه‌گذاری افزون بر 750 میلیارد تومان آغاز شد و مشعل گاز این استان در دهم اسفند ۹۵ با حضور رئیس‌جمهوری در میدان گاز زاهدان روشن شد. 


انتقاد به نحوه اجرا

به‌دنبال اجرای عملیات لوله‌گذاری گاز خانگی، پیمانکاران تا پایان سال ۹۷ تعداد ۵۶۰۰ انشعاب نصب و ۱۹۰ کیلومتر شبکه گازرسانی اجرا کردند. به عبارتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ مشترک تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفتند. این در حالی است که گلایه‌هایی از نحوه گازرسانی به زاهدان از سوی شهروندان شنیده می‌شود. علاوه بر این که برخی شهروندان هنوز برای مصرف خانگی از کپسول‌های گاز استفاده می‌کنند برخی دیگر از نحوه اجرای این طرح گله‌مند هستند. 

 «مجید دادرس»، یکی از ساکنان خیابان امیرکبیر زاهدان، گفت: پیمانکاران از اتمام کار لوله‌گذاری و نصب علمک در این خیابان سخن می‌گویند در حالی که ساکنان انتهای این خیابان از شبکه گاز خانگی بی‌بهره‌اند. وی افزود: چرا برخی ساکنان یک خیابان در یک محله از نعمت گاز بی‌بهره‌‌اند اما در همان محله به عده‌ای گاز خانگی تعلق گرفته است؟ 


پاسخ‌گو نبودن نهادهای مرتبط

دادرس با اشاره به بی‌نظمی در نحوه اجرای شبکه لوله‌گذاری ادامه داد: متاسفانه پیمانکاران قبل از اتمام کار در یک محله، به محله دیگر مراجعه می‌کنند. به همین دلیل است که گازرسانی ناقص انجام می‌شود. این شهروند ادامه داد: ما برای حل مشکل حفاری‌های شهر و نصب علمک به شرکت گاز و شهرداری هم مراجعه کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.  وی افزود: اگر عملیات گازرسانی به منازل، به صورت خدمات‌دهی خانه به خانه مد نظر انجام شود باعث رضایت بیشتر شهروندان و اهالی محل از این پروژه می‌شود. 


چرا بعضی محله‌ها در اولویت است؟ 

«بهمن بیات»، ساکن خیابان امیرالمومنین(ع) زاهدان، هم با بیان این‌که کار لوله‌کشی منازل هزینه بالایی دارد، افزود: هر شهروند که بخواهد لوله‌کشی گاز را از محل نصب علمک تا آشپزخانه و حمام انجام دهد باید تا 5 میلیون تومان هزینه کند که رقم بالایی است و شهروندان از عهده تامین این مبلغ بر نمی‌آیند. بیات افزود: همچنین در حالی که چند سال از رسیدن گاز به شهر زاهدان می‌گذرد، فقط برخی خیابان‌های شهر زاهدان نظیر زیباشهر، بلوار امیرکبیر و انقلاب از شبکه گاز خانگی بهره‌مند هستند. 

وی تصریح کرد: روند لوله‌گذاری در شهر زاهدان کند است. از مسئولان شرکت گاز انتطار داریم به این پروژه شتاب بیشتری دهند. در زمستان سال گذشته برای تهیه کپسول گاز با مشکل صف‌های طولانی گاز روبه‌رو بودیم. امیدواریم امسال چنین صف‌هایی را نبینیم.  


عملیات پیچیده گازرسانی شهری

سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: شرکت‌های پیمانکار بر اساس برنامه‌ریزی مشخص و با هماهنگی کمیسیون حفاری، پروژه لوله‌کشی گاز خانگی شهر زاهدان را اجرا می‌کنند. 
 «رضا پنجابی» افزود: اجرای پروژه در شهر زاهدان منوط به صدور مجوز از سوی دستگاه‌های فوق است. در صورتی که همکاری دستگاه‌های مرتبط، کار لوله‌گذاری و نصب علمک در شهر زاهدان تا یک‌سال آینده به پایان می‌رسد و همه شهروندان زاهدانی از نعمت گاز خانگی بهره‌مند می‌شوند. 

وی تصریح کرد: گازرسانی شهری عملیات پیچیده‌ای است. این کار باید با توجه به زیرساخت‌های شبکه آب و فاضلاب و برق و با مطالعه عمیق صورت گیرد تا در جریان حفاری به این زیرساخت‌ها آسیبی نرسد. وی بیان کرد: انشعاب‌پذیری و اتصال مشترکان به شبکه شهری پس از کسب تأییدیه، نیازمند صرف زمان و هزینه‌های سنگینی است و انجام یک‌شبه یا یک‌ماهه آن امکان‌پذیر نیست.  

وی با اشاره به این‌که تمامی مناطق شهر زاهدان برای اجرای شبکه به پیمانکار سپرده شده است، ادامه داد: پیمانکاران با برنامه‌ریزی، مطالعه و زمان‌بندی مشخص برای اجرای طرح شبکه گاز خانگی اقدام می‌کنند. وی تصریح کرد: فرآیند گازرسانی محله به محله هم‌اکنون در حال انجام است و اگر تعللی در اجرای پروژه مشاهده شود پیمانکاران باید پاسخ‌گو باشند. 


اعتبار و تسهیلات 

سرپرست شرکت گاز استان با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره کمبود بودجه، گفت: برای اجرای این پروژه اعتبار کافی وجود دارد. ما در هیچ یک از مراحل اجرا با محدودیت مالی روبه‌رو نیستیم. وی با اشاره به این‌که همه شهروندان توان مالی برای برخورداری از انشعاب گاز در منازل خود را ندارند، گفت: تا پیش از این، برای هر خانواده ۲ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده بود. با برنامه‌ریزی بانک مرکزی این مبلغ به سقف ۵ میلیون تومان افزایش یافت تا شهروندان بتوانند از طریق تسهیلات بانکی به رفع مشکل فوق بپردازند. 

وی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم درباره لوله‌کشی گاز این است که این کار باید توسط متخصصان دارای مجوز انجام شود. یکی از مراحل حساس پایان کار ساختمان‌های در حال ساخت، لوله‌کشی گاز کل واحدهاست که با رعایت اصول دقیق مهندسی و ایمنی انجام می‌شود. وی بیان کرد: در یک ساختمان در حال احداث، بعد از انجام و پایان دیوار چینی و قبل از شروع گچ و خاک، باید برای لوله‌کشی گاز طبیعی، تشکیل پرونده انجام شده باشد. 

سرپرست شرکت گاز استان گفت: شهروندان برای بهره‌مندی از شبکه گاز خانگی باید ابتدا در سازمان نظام مهندسی، تشکیل پرونده داده و با تعیین ناظر و سپس به انتخاب پیمانکار (مجری) لوله‌کشی گاز را انجام دهند. در مراحل بعدی، عملیات لوله‌کشی و نصب علم و کنتور گاز (خانگی یا تجاری) اجرا می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید