• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56229
+
-

واتس‌اپ هیچ وقت امن نمی‌شود!

واتس‌اپ هیچ وقت امن نمی‌شود!

پاول دورف _ هم‌بنیانگذار تلگرام

یکی از ‌بنیانگذاران  و مدیر تلگرام در یادداشتی که در کانال خود منتشر کرده به‌صورت بی‌سابقه امنیت پیام‌رسان واتس‌اپ را که رقیب جهانی تلگرام به‌حساب می‌آید زیر سؤال برده است.

به‌نظر می‌رسد دنیا از اخباری که نشان می‌دهد واتس‌اپ هر گوشی تلفن را به یک جاسوس‌افزار تبدیل کرده، بهت‌زده شده است؛ اخباری که می‌گوید هرچیزی در تلفن شما، من‌جمله عکس‌ها، ای‌میل‌ها و پیام‌های نوشتاری تا زمانی که واتس‌اپ را روی تلفن‌تان داشته باشید در دسترس خرابکاران است.

البته این خبر چندان مرا شگفت‌زده نکرد. سال گذشته هم آنها در واتس‌اپ مشکل مشابهی داشتند؛ برقراری یک تماس ویدئویی تنها چیزی بود که یک هکر برای دسترسی به تمام اطلاعات گوشی‌تان نیاز داشت. هر وقت واتس‌اپ می‌گوید یک باگ امنیتی خطرناک را برطرف کرده مدت کوتاهی بعد یک مشکل امنیتی دیگر افشا می‌شود.

از آنجایی که واتس‌اپ برخلاف تلگرام منبع‌باز نیست، پژوهشگران حوزه امنیت نمی‌توانند به سادگی بررسی کنند که آیا راه نفوذی در کدهای این نرم‌افزار وجود دارد یا نه. واتس‌اپ نه‌تنها کدهایش را در دسترس عموم نگذاشته که برعکس، این کمپانی به‌طور عمد اطلاعات کدهای خودش را مخفی می‌کند تا مطمئن شود هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را بررسی کند.

من درک می‌کنم که این‌ رویکرد از نظر امنیتی می‌تواند به‌خاطر جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی باشد اما مشکل آنجاست که چنین رخنه‌های امنیتی‌‌ای می‌تواند توسط خلافکاران یا برای جاسوسی از مردم مورد استفاده قرار بگیرد. پربیراه نیست که می‌بینیم چرا بعضی حکمران‌ها در جهان این پیام‌رسان را دوست دارند؛ چون می‌توانند از همین راه به گوشی آدم‌ها سرک بکشند.

3سال پیش واتس‌اپ گفت سیستم رمزگذاری End to End را راه‌اندازی کرده و با این روش هیچ شخص سومی نمی‌تواند به پیام‌های کسی دسترسی داشته باشد. همزمان کاربران به‌طور گسترده‌ای وادار شدند که از پیام‌هایشان نسخه پشتیبان آنلاین تهیه کنند. آن‌هم درحالی‌که واتس‌اپ به آنها نگفت، این پیام‌های پشتیبان رمزگذاری نشده‌اند و می‌توانند توسط هکرها یا خرابکاران مورد استفاده باشند. این مشکل باعث شد داده‌های زیادی بیرون بیاید، ازجمله اینکه مشخص بود کدام کاربر با چه اشخاصی و در چه زمان‌هایی تماس داشته‌اند.درنتیجه این حرکت، افراد زیادی به دردسرهای جدی افتادند. افراد زیادی در جهان با وجود این مشکلات نمی‌توانند واتس‌اپ را ترک کنند چون اکثر دوستان‌شان در واتس‌اپ یا امپراتوری‌های قدرتمند دیگری مثل فیسبوک جا خوش کرده‌اند. یادتان باشد سال گذشته هم ‌بنیانگذار و مدیر اجرایی واتس‌اپ بر سر نقض حریم خصوصی، این شرکت را ترک کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید