• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56221
+
-

در راه کیمیا

در راه کیمیا

مصطفی شوقی| «مهلا» یعنی «بی‌شتاب و آهسته» اما انگار او برخلاف اسمش خیلی پرشتاب به سمت قهرمانی می‌رود. دختر 17ساله ایرانی، دومین خانم ایرانی ا‌ست که مدال جهانی تکواندو را کسب می‌کند. قبل از او کیمیا علیزاده پرافتخار در مسابقات جهانی به مدال برنز و نقره رسیده بود. مهلا مومن‌زاده بچه کرج است، قطب تکواندوی ایران و متولد 1381. حالا می‌توان گفت که ورزش بانوان ایران استمرار دارد چه آنکه یک دهه هشتادی توانسته مدال جهانی رشته‌پربرخورد و پرهیجان تکواندو را کسب کند؛ ورزشی که در میان دختران ایرانی خیلی طرفدار دارد به ویژه بعد از آنکه کیمیا علیزاده توانست در ریو2016 اولین مدال المپیکی ورزش زنان ایران را به گردن بیندازد.
مهلا مومن‌زاده در حالی در مسابقات جهانی 2019 منچستر که از امتیاز بالایی برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو برخوردار است، توانست به مدال نقره برسد که نخستین حضورش در تیم ملی بزرگسالان را تجربه می‌کرد. او از نسلی در تکواندوست که سال‌هاست در رده‌های پایه‌ای حضوری مستمر دارد و از همان اول که در مسابقات 2014 نونهالان جهان طلا گرفت در همه مسابقات رده‌های سنی تا امروز مدال‌آور بوده است. آخرین مسابقه‌اش در اسفند97 جام فجر کیش هم همراه با مدال نقره بود. مهلا همانند کیمیا علیزاده، یکی از بهترین مربیان زن تکواندوی ایران یعنی مهرو کمرانی را در کنار خودش دارد. کمرانی اهل کرج است و شاید به همین دلیل است که تکواندوی بانوان در این شهر همانند آقایان ورزشکار قهرمان بیشتری نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد. 
در منچستر مهلا مومن‌زاده در وزن ۴۶- برای رسیدن به «یونگ سیم» از کره‌جنوبی در فینال، 5حریف پرقدرت را شکست داد که برخی از آنها مثل «جوردین اسمیت» دارنده مدال برنز اروپا از انگلیس، «لنا استوجکویک» دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک جوانان از کرواسی و «تان ژیو» دارنده مدال برنز گرنداسلم 2018 از چین، میدان‌دیده‌تر از مهلا  بودند که برای نخستین‌بار در مسابقه‌ای بزرگسال حضور داشت. مهلا در برابر حریف کره‌ای تا آخرین لحظه هم خونسرد مبارزه کرد، با این حال او با وجود تلاش فراوان 11بر 6شکست خورد. تکواندوی ایران در چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده به‌صورتی که نتوانسته نقش تاریخی خودش را در مسابقات المپیک و جهانی از نظر مدال‌آوری ایفا کند. المپیک لندن و بعد از آن در ریو اوج این ناکامی بود، گرچه در ریو 2016 کیمیا علیزاده توانست جور ناکامی مردان را بکشد اما بیماری و توقف او در مسیر قهرمانی شرایط را به‌صورتی درآورد که امید به تکواندوی بانوان را هم کمرنگ کرد. حالا اما نقره مهلا مومن‌زاده در مسابقات جهانی دوباره امید مدال بانوان ایران در المپیک 2020 را  محتمل کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید