• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56064
+
-

بازگشت دلال‌های مجازی به بازار خودرو

درج دوباره قیمت‌های نجومی در آگهی‌های فروش اینترنتی، بازار خودرو را ملتهب کرد

خودرو
بازگشت دلال‌های مجازی به بازار خودرو

نبض قیمت‌ها در بازار خودرو با بازگشت نرخ‌های نجومی به آگهی خرید و فروش سایت‌های اینترنتی تندتر شد.
به گزارش همشهری، با وجود الزام دادستانی برای تعیین قیمت درج‌شده برای خودرو در آگهی‌های فروش شبکه‌های مجازی، با نوسان 3درصدی، بر مبنای نرخ‌گذاری اتحادیه فروشندگان خودرو، از روز سه‌شنبه قیمت‌های نجومی به آگهی‌های برخی سایت‌های اینترنتی بازگشت و برخی دیگر مانند شیپور نیز از تعامل با برخی سایت‌های دیگر برای کشف و اعلام قیمت‌ها خبر دادند. قیمت‌های نجومی درج شده در آگهی‌های مذکور مبنای تعیین قیمت حاشیه بازار خودرو قرار گرفته و خودروسازان نیز بدون هیچ ضوابطی این قیمت‌ها را در طرح‌های فروش فوری- نقدی خود به مشتریان دیکته می‌کنند. بنابر اعلام ستاد تنظیم بازار شرکت‌های خودروسازی به تعیین قیمت فروش فوری- نقدی محصولات‌شان بر مبنای 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار مکلف شده‌اند.

قیمت‌های فاقد مبنا در بازار خودرو
در روزهای اخیر برای ساماندهی آگهی‌های فروش خودرو، مقرر شده تا قیمت‌ در سایت‌های خرید و فروش خودرو، حداکثر ۳ درصد بیشتر از قیمت فروش خودروسازان تعیین شود. حالا با پاسکاری مبنای قیمت‌گذاری خودرو بین خودروسازان و حاشیه بازار، از عاملی جدید برای گرانی خودرو رونمایی شده است. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در واکنش به بازگشت مجدد قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش خودرو، این موضوع را در حیطه اختیارات وزارت ارتباطات دانست، اما سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در این‌باره گفت: مقرر شده تا در فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو، ۳درصد بالاتر از قیمت فروش کارخانه‌ها تعیین شود. مثلا اگر خودرویی در یک کارخانه خودروساز با قیمت ۷۲ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود؛ قیمت‌گذاران در فضای مجازی باید با اعمال ۳ درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ عرضه خودرو در کارخانه، این محصول را در سایت‌های خرید و فروش خودرو قیمت‌گذاری کنند. رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور هم از همکاری برای کارشناسی خودرو و همچنین قیمت‌گذاری محصولات برای فروشنده و خریدار با کمک سایت همراه مکانیک خبر داد و اعلام کرد، کارشناسی خودرو نیز از دیروز شروع شده و قیمت آنها هم به‌زودی بالا خواهد آمد.

دعوت مشتریان به صبر
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از بازگشت دوباره دلالان فضای مجازی به بازار خودرو و درج قیمت‌های غیرواقعی در آگهی‌های فروش اینترنتی خبر داد و اعلام کرد: از روز سه‌شنبه که قیمت‌ها در آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی درج شد، دوباره شاهد اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا در آگهی‌ها هستیم. سعید موتمنی افزود: با قیمت‌هایی که هم‌اکنون در این سایت‌ها برای خودروها اعلام می‌شود، مشتری وجود ندارد و در عمل هیچ معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.

 150هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت از دپوی 150هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به‌دلیل نبود قطعه خبر داد و تحویل این خودروها را نیازمند پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون دلاری دولت دانست. او گفت: مقرر شده بود، 844میلیون دلار وام ارزی به‌ خودروسازان پرداخت شود اما تاکنون بانک مرکزی این تسهیلات را پرداخت نکرده است. فرشاد مقیمی افزود: در بحث عرضه با توجه به تحریم‌ها بعضی از قطعات برای تکمیل خودرو با تأخیر به‌دست خودروسازان می‌رسد، از این‌رو مشتریان برای تحویل خودرو صبر داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید