• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56057
+
-

استقرار سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی کلانشهرها

نشست مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع کلانشهرها و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به‌منظور استقرار سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی در کلانشهرها (بند «ت» ماده‌59 قانون برنامه ششم توسعه) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع کلانشهرها، محمد عزتی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع کلانشهرها در این نشست اظهار داشت: شهرداری‌ها از یک‌سو مجری مصوبات مجلس هستند و هر قانونی حتی اگر به‌طور مستقیم مرتبط با شهرداری نباشد، نقشی برای آنها درنظر گرفته می‌شود و از سوی دیگر به‌دلیل لزوم استعلام‌های مختلف و متعدد از سایر نهادها در صدور مجوزهای ساختمانی نگاه عموم مردم به شهرداری‌ها نگاه مطالبه‌گرانه بوده و شهرداری را به‌عنوان گلوگاهی در این فرایند می‌بینند. عزتی در ادامه با بیان اینکه دغدغه اصلی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها برگزاری این قبیل نشست‌هاست، خاطرنشان کرد: این موضوع درخصوص شهرداری‌های کلانشهرها با توجه به اینکه تقریبا نیمی از جمعیت کشور را در خود جای می‌دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی همچنین به موضوعات مهم دیگر در حوزه شهرسازی و معماری کلانشهرها مانند موضوع حریم و مدیریت زمین‌های داخل کلانشهرها (بازآفرینی و ساماندهی) اشاره کرد و در ادامه هر یک از معاونین شهرسازی و معماری به بیان مشکلات و چالش‌های پیش‌رو در حوزه مدیریت خود در کلانشهرها پرداختند.
سپس محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به مشکلاتی که کلانشهرها با آن روبه‌رو هستند نظیر حوادث غیرمترقبه، تغییر اقلیم و سیلاب‌ها اشاره کرد و به‌دلیل تعدد موضوعات ضمن اشاره به کمیته حل مشکلات شهری و روستایی مجلس لزوم استمرار جلسات مشابه را در حل مسائل مفید عنوان کرد.
در ادامه جلسه فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی استمرار جلسات مشترک را در برقراری ارتباط بیشتر فیمابین نهادهای تأثیر‌گذار و دستیابی به زبان مشترک در حل مشکلات موثر دانست.
وی نیز بر لزوم توجه به مشکلات حریم کلانشهرها به‌عنوان یکی از موضوعات مهم تأکید کرد و مسائل مرتبط با حوزه شهرسازی در بودجه سال‌98 کشور و قانون برنامه ششم توسعه را تشریح کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید