• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56035
+
-

ساعات بعد از افطار بهترین فرصت برای شب‌گردی در تهران است

بی‌خوابی شهر در شب‌های روشن

بی‌خوابی شهر در شب‌های روشن

الناز عباسیان 

شهر تهران ظرفیت‌های بسیار  و قابلیت تبدیل‌شدن به شهر پر از نشاط و انرژی را دارد. اما با تاریکی هوا این ظرفیت‌ها به حداقل خود می‌رسد. اجرای برنامه‌های شبانه فرصت بهره‌بردن از شهر را بیش از پیش برای شهروندان تهرانی فراهم می‌کند. امسال‌ماه مبارک رمضان «برنامه حیات شبانه تهران» پرشور‌تر از سال‌های گذشته همزمان با اجرای جشن‌های شاد و معنوی در حال برپایی است. شهر شب مرده حالا با برنامه و جنگ‌های شبانه در‌ماه رمضان جان دوباره گرفته است. پس از این فرصت استفاده کرده و تا می‌توانید از شب‌های تهران همراه خانواده و دوستانتان بهره ببرید. خیالتان راحت، متناسب با همه سلیقه‌ها و گروه‌های سنی برنامه و جشن تدارک دیده شده و شما براساس زمان و علاقه‌تان می‌توانید در یکی از این برنامه‌ها شرکت کنید. این شما و این 6پیشنهاد جذاب برای گشت و‌گذار در شب‌های‌ماه مبارک رمضان در گوشه و کنار تهران!


شب‌گردی در پیاده‌راه‌های جذاب
مناطق 22گانه میزبان حیات شبانه ‌در ماه رمضان هستند



هر جای تهران باشید تا پیاده‌راه‌های فرهنگی و هنری فاصله چندانی ندارید؛ چرا که امسال این پیاده‌راه‌ها که در راستای حیات شبانه شهر تهران اجرا می‌شود در مناطق 22گانه برپاست. از آنجا که این پیاده‌راه‌ها در بوستان‌ها یا فضاهای سبز و مفرح شهر برگزار می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم بساط سفره افطاری خانوادگی خود را در همین بوستان‌ها بازکنید. این کار حسن‌های زیادی دارد زیرا شما علاوه بر بازکردن روزه خود کنار این فضای با طراوت و شاد، از برنامه‌های متنوع پیاده‌راه‌ها از بعد از اذان مغرب تا نیمه‌شب بهره خواهید برد. این پیاده‌راه‌ها شامل سکوی هنر، سکوی رونق تولید، سکوی سلامت، سکوی کودک و نوجوان، سکوی ورزش، بازی و سرگرمی و سکوی تغذیه سالم است. بوستان قیطریه، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان ملت، بوستان پلیس، بوستان جوانمردان، بوستان لاله، باغ موزه قصر، بوستان فدک، بوستان المهدی، روبه‌روی موزه هفت چنار (بریانک)، بوستان دانشجو، بوستان هرندی، فلکه دوم نیروی هوایی، بوستان سمیه، بوستان پامچال، بازار دوم بازی‌آباد، خیابان شهید ابدام، بوستان قائم، بوستان ولایت، جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، بوستان نرگس و دریاچه شهدای خلیج‌فارس نام 22مکانی است که می‌توانید برای حضور در این پیاده‌راه‌ها انتخاب کنید.


شهر خدا در برج میلاد 
بخش نمایشگاهی برج میلاد تا یک‌بامداد پذیرای شهروندان است



برج میلاد همیشه دیدنی است اما‌ ماه رمضان دیدنی‌تر از همیشه می‌شود؛ چرا که جشنواره رمضانی برج میلاد با عنوان «شهرخدا» همه روزه از ساعت 18تا یک بامداد پذیرای شهروندان و روزه‌داران پایتخت است. در این جشنواره، هنرهای نمایشی، عروسک‌گردانی، خیمه شب‌بازی با موضوع‌های دینی همراه با اجرای مسابقه و اهدا جوایز برگزار می‌شود. از برنامه‌های معنوی این مجموعه می‌توان به حضور هر شب قاریان برتر جهان اشاره کرد. ناگفته نماند این برنامه هر شب نیز توسط شبکه رادیویی قرآن ضبط و سپس از همین شبکه پخش می‌شود. شهروندان همچنین می‌توانند با حضور در این غرفه علاوه بر ختم قرآن به پویش نغمه‌های آسمانی در فضای مجازی بپیوندند و با هشتگ «حال خوب معنوی» فضای این ‌ماه را در فضای مجازی گسترش دهند. برپایی استیج در گذرگاه میلاد با رویکرد اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و برپایی ورک‌شاپ آثار هنری قرآنی، برپایی غرفه‌های مختلف بازی و سرگرمی با رویکرد نشاط اجتماعی از دیگر برنامه‌های این مرکز است. غرفه‌های سوغات، صنایع‌دستی و عفاف و حجاب با رویکرد آشنایی مردم با سوغات و صنایع‌دستی استان‌ها هم برپاست. اگر به برج میلاد رفتید بد نیست از داخل برج هم بازدید کنید.


سالن‌های سینما با فیلم‌های جدید و بلیت نیم‌بها 



شب‌های‌ماه رمضان فرصت خوبی برای تماشای فیلم‌های سینمایی فراهم کرده است؛ چرا که سالن سینماها با فیلم‌ها و ساعت اکران جدید میزبان علاقه‌مندان به این حوزه هستند. گزینه‌های شما برای انتخاب فیلم بهتر و جدید کم نیست و شما می‌توانید در کنار «تگزاس 2»، 4 فیلم جدید دیگر را هم مشاهده کنید. «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد عنوان فیلمی است که بالاخره پس از
5 سال تأخیر در اکران، توانست مجوز اکران بگیرد. از بازیگران این فیلم می‌توان به اکبر عبدی و محمدرضا فروتن اشاره کرد. «خانه دیگری» فیلم جدید دیگری است که اکران خود را از‌ ماه رمضان آغاز کرده و بهنوش صادقی کارگردان این اثر است که 2سال پیش در جشنواره ملی فجر نمایش داده و با استقبال روبه‌رو شد. هنرمندانی چون گوهر خیراندیش، لیلا زارع، پژمان بازغی، مهنوش صادقی، روشنک گرامی، متین ستوده و علیرضا جعفری در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی، فرزند شهید عباس بابایی که سال گذشته نتوانست به بخش مسابقه جشنواره ملی فجر راه یابد، فیلم دیگری است که این روزها می‌توانید آن را روی پرده سینما تماشا کنید. این فیلم که قرار است در سرگروهی سینما استقلال نمایش خود را آغاز کند به موضوعات سیاسی و روز جامعه می‌پردازد. در این فیلم هنرمندانی چون کورش تهامی، محمود عزیزی، مجید یاسر و ایمان افشاریان ایفای نقش می‌کنند. اگر به‌دنبال یک فیلم کمدی و شاد هستید پیشنهاد می‌کنیم روی فیلم «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری هم حساب کنید. این فیلم یک کمدی اجتماعی است که در ایران و آلمان ساخته شده است. حمید فرخ‌نژاد، امیرمهدی ژوله، میرطاهر مظلومی، هومن حاجی عبداللهی، سامان صفاری، نادر مشایخی، محسن حسینی، گوهر خیراندیش و میترا حجار ازجمله بازیگران این فیلم هستند. اما با توجه به اینکه این آثار همچنان در اکران عید فطر باقی خواهند ماند 2 فیلم دیگر «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و «شبی که‌ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار برای اکران عید فطر به این 4فیلم اضافه خواهند شد تا تکلیف اکران عید فطر سینما نیز مشخص شود. تا یادمان نرفته یک خبر خوب دیگر هم به شما بدهیم و آن هم نیم‌بها‌بودن بلیت سینماها در ایام مبارک‌ماه رمضان است. حالا بروید و از این خبرهای خوب سینمایی در شب‌های‌ماه رمضان لذت ببرید. البته ناگفته نماند طبق روال هر سال در شب‌های قدر سالن سینماها تعطیل است.

وقتی ترافیک خواب است 

تهران شهر ترافیک است. محال است در تهران زندگی کنی و گرفتار ترافیک سنگین آن نبوده باشی. حالا قرار است با اجرای طرح حیات شبانه یا حیات مدنی پایتخت بار ترافیکی شهر تقسیم شود. بسیاری معتقدند که حیات شبانه شهر تهران در ساماندهی مشکل ترافیکی در ساعات اوج تردد مؤثر بوده و می‌تواند بار ترافیکی را در طول 24ساعت شبانه روز تقسیم کند زیرا مردم زمانی که دغدغه تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و مراکز خدمات‌دهی را نداشته باشند می‌توانند در هر ساعتی که ترافیک کمتر است برای رفع نیاز و خواسته‌ها اقدام کنند. امیدواریم برپایی برنامه‌های نشاط‌انگیز شب‌های تهران به‌ماه رمضان ختم نشده و در ماه‌های دیگر سال هم شاهد اجرای حیات‌شبانه، کاهش ترافیک شهری و ایجاد نشاط اجتماعی باشیم.


جشن بزرگ «بر آستان جانان» در ۹ نقطه پایتخت
برپایی مراسم وی‍‍‍ژه در فرهنگسراهای منتخب شهر



امسال هم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشن «بر آستان جانان» را به مناسبت‌ماه مبارک رمضان تا یکم خرداد‌ماه در 9فرهنگسرای منتخب اجرا می‌کند. اگر علاقه‌مند حضور در برنامه‌های شاد و شنیدن موسیقی نواحی اقوام ایرانی در محوطه باز هستید حتما سری به یکی از این 9فرهنگسرای ابن‌سینا، اشراق، رازی، خاوران، بهمن، ولا، بهاران، باغ‌موزه قصر و بوستان المهدی(عج) بزنید. البته درنظر داشته باشید این جشن محدودیت زمانی دارد و شما تنها 15شب از‌ماه رمضان یعنی تا اول خرداد فرصت دارید از این برنامه‌های جشن بهره ببرید. همچنین می‌توانید برای بازدید از بیش از ۴۰‌غرفه شامل عرضه محصولات فرهنگی و کتاب، پوشاک، صنایع‌دستی و سوغات استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان به همراه برپایی سیاه‌ چادر از ساعت ۲۱ تا ۲۳ به این فرهنگسراهای منتخب هفت پهنه پایتخت سری بزنید. انتقال آموزه‌های دینی و مذهبی‌ماه مبارک رمضان و پرکردن اوقات‌فراغت شهروندان تهرانی ازجمله اهداف برگزاری این جشن عنوان شده است. علاوه بر این جشن‌ها، ویژه ‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری به مناسبت‌ماه رمضان با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» در مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه تهران میزبان علاقه‌مندان است.


برپایی گذر غذایی در بوستان ولایت
نوبرانه‌های بهاری در بزرگ‌ترین بوستان جنوب غرب تهران



از جذاب‌ترین اتفاقات این شب‌های بوستان ولایت افتتاح نخستین گذر غذایی در جنوب شهر با هدف استفاده شهروندان از طبیعت بکر و فضای با نشاط این بوستان است. اگر در محدوده جنوب و مرکز شهر ساکن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا دیر نشده یک شب همراه خانواده سری به این بوستان بزنید تا علاوه بر استفاده از برنامه‌های حیات شبانه شهرداری در بوستان ولایت از خدمات این گذر غذایی هم بهره ببرید. 10غرفه غذای خوشمزه، نوشیدنی و دمنوش با زیرسازی فلزی و نمای چوبی نزدیک قلعه شادی با محوطه‌سازی‌ نیمکت، محل استراحت، نورپردازی، پخش موسیقی سنتی و... برپا شده است. همچنین به‌منظور ایجاد فضای شور و نشاط و استفاده از فضاهای موجود در بوستان بزرگ ولایت، قطار و درشکه دور رینگ این بوستان آماده ارائه خدمات به شهروندان است. این گذر از افطار تا ساعت یک بامداد در فضای خانوادگی میزبان شهروندان است. علاقه‌مندان با حضور در این محیط شاد و با نشاط با ظرفیت 150صندلی چوبی می‌توانند از انواع غذاهای سنتی، محلی، فست‌فود، نوشیدنی گرم و سرد، بستنی و... بهره‌مند شوند. همچنین در راستای تأمین امنیت این محیط نگهبان اختصاصی وجود دارد.


پیش به سوی «شب‌های شیدایی»
باغ موزه دفاع‌مقدس میزبان ویژه برنامه ‌ماه رمضان است



شب‌های شیدایی ویژه‌ماه مبارک رمضان همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در کنار دریاچه هورالهویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس از روز 17تا 26 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود؛ یعنی امروز که دارید این مطلب را می‌خوانید آخرین فرصت برای حضور در این برنامه شبانه است. این برنامه هر شب ساعت 21:45 همراه با موسیقی زنده و آبنمایش به‌صورت مستقیم از سیما پخش می‌شود. ورود برای عموم آزاد است و شما می‌توانید از بزرگراه حقانی، خیابان سرو خودتان را به این باغ‌موزه زیبا و جذاب برسانید. وقتی از برنامه‌های شبانه‌ ماه‌رمضان حرف می‌زنیم حیف است به مجموعه‌های ورزشی به‌ویژه سانس‌های سالن‌های آبی اشاره نکنیم. به‌دلیل فرارسیدن‌ماه رمضان سانس اکثر استخرها و پارک‌های آبی با تغییراتی روبه‌رو می‌شوند تا روزه‌داران علاقه‌مند به مجموعه‌های آبی بتوانند در‌ماه مهمانی خدا نیز از خدمات استخرها و پارک‌های آبی استفاده کنند. این مجموعه‌ها معمولا بعد از افطار تا سحر باز بوده و آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان به تفریحات آبی‌اند. کافی است یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت کرده و نزدیک‌ترین مجموعه آبی به خانه‌تان را انتخاب و حتی به‌صورت مجازی بلیت تهیه کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید