• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56023
+
-

دایی نخستین بود کریمی پرافتخارترین

سردار آزمون با تیم زنیت سن‌پترزبورگ به‌عنوان قهرمانی لیگ روسیه رسید تا جدیدترین فوتبالیست ایرانی قهرمان در لیگ‌های اروپایی باشد. پیش از او مسعود شجاعی آخرین فوتبالیست ایرانی بود که با قهرمانی لیگ یونان در فصل 18-2017 جام قهرمانی را در یک لیگ اروپایی بالای سر برد. البته لیگ‌های یونان و روسیه و... از لیگ‌های درجه2 اروپا هستند و اگر بخواهیم به قهرمانی یک ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپا برسیم باید تا سال‌های دورتر و قهرمانی ایرانی‌ها در بوندس‌لیگا عقب برویم. در مجموع ایرانی‌ها در طول این سال‌ها به 9 قهرمانی در لیگ‌های برتر،
 4 قهرمانی در جام‌حذفی و یک قهرمانی در لیگ‌های دسته دوم اروپایی رسیده‌اند که تمام این قهرمانی‌ها را مرور می‌کنیم.
  علی کریمی؛ پرافتخارترین
جادوگر شماره8 ایران با 3قهرمانی در کشور آلمان رکورددار قهرمانی در میان فوتبالیست‌های ایرانی است. علی کریمی سال2005 از امارات راهی بایرن‌مونیخ شد و در همان نخستین فصل حضور در آلمان دوگانه لیگ و حذفی را در این کشور برد. در فصل6-2005 کریمی به همراه باواریایی‌ها هم بوندس‌لیگا را برد و هم جام حذفی آلمان را. او بعد از دو فصل بایرن‌مونیخ را ترک کرد اما چند سال بعد دوباره برگشت تا در فصل11-2010 این بار با تیم شالکه به یک قهرمانی دیگر در جام‌حذفی برسد. کریمی با یک قهرمانی در لیگ و دو قهرمانی در جام‌حذفی پرافتخارترین فوتبالیست ایرانی در اروپاست.
   دایی و هاشمیان؛ دوگانه‌های بایرنی
اگر علی کریمی پرافتخارترین است در عوض علی دایی هم نخستین ایرانی قهرمان در لیگ‌های اروپایی است. شهریار در فصل99-1998 با بایرن‌مونیخ به دوگانه لیگ و حذفی در آلمان رسید و پیش از او هیچ ایرانی دیگری در لیگ‌های معتبر اروپا عنوان قهرمانی نداشت. بعدها وحید هاشمیان هم در فصل 5-2004 همین افتخار را با همین تیم بایرن‌مونیخ تکرار کرد اما قهرمانی دایی مقدم بر قهرمانی‌های هاشمیان و کریمی اتفاق افتاد. دایی در سال99 تا آستانه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هم پیش رفت اما کام‌بک تاریخی منچستری‌ها با سولشر و شرینگهام او را ناکام گذاشت. اگر بایرن 2دقیقه دیگر مقاومت کرده بود حالا دایی تنها ایرانی قهرمان در لیگ قهرمانان اروپا لقب می‌گرفت. 
   مهرداد میناوند؛ تعداد: 3- درجه: 2
مهرداد میناوند هم صاحب 2قهرمانی در اروپاست اما این قهرمانی‌ها در بوندس‌لیگای اتریش به‌دست آمده که طبعا به اندازه بوندس‌لیگای آلمان معتبر نیست. میناوند بعد از جام‌جهانی98 به اشتورم گراتس اتریش رفت و در 2فصل متوالی در این لیگ قهرمان شد. او 10بازی هم در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده و یک جام‌حذفی اتریش هم در کارنامه دارد.
   اشکان دژاگه؛ آخرین قهرمان بوندس‌لیگا
آخرین ایرانی قهرمان در بوندس‌لیگا اشکان دژاگه است که سال2009 با دوستانش به این عنوان مهم رسید. برخلاف کریمی، دایی و هاشمیان که همگی با بایرن‌مونیخ قهرمان شده بودند اشکان با تیم وولفسبورگ به این عنوان رسید. قهرمانی وولفسبورگ با هدایت فلیکس ماگات به‌دست آمد که چیزی در مایه‌های قهرمانی نوبرانه لسترسیتی در لیگ جزیره بود.
   کریم و مسعود؛ فلاسفه یونان
کریم انصاری‌فرد و مسعود شجاعی ایرانی‌های قهرمان در سوپرلیگ یونان هستند. فصل17-2016 المپیاکوس قهرمان یونان شد که کریم انصاری‌فرد هم در این تیم بازی می‌کرد. فصل بعد هم آ.ا.ک آتن در این لیگ قهرمان شد که این تیم هم یک ایرانی به نام مسعود شجاعی در ترکیبش داشت. البته احسان حاج‌صفی هم در همان مقطع در لیگ یونان بود اما جامی نبرد. او در سال قهرمانی آ.ا.ک در تیم المپیاکوس بازی می‌کرد.
   علیرضا جهانبخش؛ لیگ2هلند
علیرضا جهانبخش که با آقای گلی در لیگ هلند صاحب بزرگ‌ترین افتخار فردی در اروپاست، در زمینه افتخارات تیمی فقط یک قهرمانی در لیگ2و 2 نایب‌قهرمانی در لیگ اول هلند دارد. او در فصل15-2014با نایمخن قهرمان لیگ دوم شد و در سال‌های 2017و 2018هم2 نایب‌قهرمانی پیاپی در لیگ دسته اول هلند به‌دست آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید