• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56000
+
-

دومین شوک به خاورمیانه

2روز بعد از حادثه مرموز در بندر فجیره، عربستان سعودی دیروز حمله پهپادی به تأسیسات نفتی‌اش را تأیید کرد

خاورمیانه
دومین شوک به خاورمیانه

حادثه مرموز خرابکاری در 4تانکر نفتی در بندر فجیره، دیروز همچنان بحث داغ خاورمیانه بود که حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در منطقه ریاض، شوک جدیدی به فضای ملتهب خاورمیانه وارد کرد.
به‌گزارش رویترز، این حمله توسط پهپادهای مسلح انجام گرفت و 2پمپ نفتی عربستان بر اثر آن آسیب دیدند. عربستان، ‌ضمن تأیید این حمله اعلام کرد که آسیب به تاسیسات، تولید و صادرات نفت را مختل نکرده است. خالد الفالح، وزیر نفت و انرژی عربستان در پی این حمله گفت که چنین اقداماتی امنیت تامین جهانی نفت را به خطر می‌اندازد و خواستار برخورد با «گروه‌های تروریستی‌ای» شد که این حملات را انجام داده‌اند.
پیش از تأیید حمله به تاسیسات نفتی در ریاض توسط عربستان سعودی، تلویزیون المسیره یمن به‌نقل از یک مقام نظامی حوثی‌ها اعلام کرد که این نیروها یک حمله پهپادی را علیه «تاسیسات حیاتی سعودی‌ها» به سرانجام رسانده‌اند. این حمله در حالی روی داد که 2روز پیش از آن، 2تانکر نفتی عربستان که در بندر فجیره در امارات لنگر انداخته بودند، به‌گفته دولت امارات، مورد حمله خرابکارانه قرار گرفتند.
درپی افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، رسانه‌های غربی گزارش‌هایی از احتمال درگیری نظامی بین 2کشور منتشر کرده‌اند و برخی از آنها، ‌عملا در آتش جنگ می‌دمند. بلافاصله بعد از اعلام حملات به تانکرهای بندر فجیره، گمانه‌زنی درباره احتمال دخالت ایران در این واقعه از سوی بسیاری از رسانه‌ها مطرح شد. با این حال دولت امارات، جزئیاتی از این حمله خرابکارانه نداده و رسما کسی را به انجام آن متهم نکرده است. ایران، این حمله را محکوم کرده و خواستار تحقیق در این‌باره شده است. محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان هم که به هند سفر کرده است، با اشاره به واقعه تانکرها گفته است که ایران از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کرده است که تندروها در آمریکا و خاورمیانه برای افزایش تنش‌ها برنامه‌هایی داشته باشند.

جزئیات بیشتر از حادثه تانکرها
در حمله خرابکارانه‌ای که در خارج از بندر فجیره روی داده، ‌یک تانکر اماراتی، یک تانکر نروژی و 2تانکر عربستانی مورد هدف قرار گرفته‌اند. امارات، از فرماندهی نظامی مرکزی آمریکا در منطقه خواسته است در این‌باره تحقیق کند. هرچند جزئیات زیادی از سوی امارات ارائه نشده، اما خبرگزاری آسوشیتد‌پرس با بررسی تصاویر ماهواره‌ای از این تانکرها روایت رسمی امارات از «خرابکاری» در فجیره را به چالش کشیده و گزارش داده است که این تانکرها، صدمات ناچیزی متحمل شده‌اند. براساس این گزارش، در بررسی تصاویر ماهواره‌ای که شرکت آمریکایی ماکسار تکنولوژی فراهم کرده، مشخص است که تنها تانکر اماراتی دچار مشکلی شده که می‌تواند باعث نشت نفت شده باشد درحالی‌که 3 تانکر دیگر، ‌عملا آسیب جدی‌ای ندیده‌اند.

اتهام بدون مدرک به ایران
در چنین شرایطی، برخی منابع به نقل از مقامات بی‌نشان در واشنگتن نوشته‌اند که ارزیابی‌های اولیه ارتش آمریکا نشان می‌دهد که ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن، گزینه‌های اصلی انجام عملیات خرابکارانه در بندر فجیره هستند. این در شرایطی است که بسیاری از رسانه‌ها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که آمریکا، شواهد مستندی در این‌باره ندارد و تنها در این‌باره گمانه‌زنی کرده‌ است .

جدایی اسپانیایی‌ها از ناوگروه آمریکایی
تنش‌های بین ایران و آمریکا بعد از آن بالا گرفت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای اعزام از پیش برنامه‌ریزی‌شده ناوگروه آبراهام لینکلن به خاورمیانه را به نفع اهداف خود مصادره کرد و آن را پیامی به ایران خواند. با این حال، از مدت‌ها پیش مشخص بود ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در ‌ماه می‌ به خلیج‌فارس خواهد آمد. در شناورهای همراه آبراهام لینکلن، ‌یک ناو اسپانیایی قرار داشت که دولت اسپانیا به‌منظور دورماندن از تنش‌های بین ایران و آمریکا، تصمیم گرفت این ناو را از ناوگروه آبراهام لینکلن جدا کند. بنابر اعلام دولت اسپانیا، این ناو از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید