• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55971
+
-

درخواست جامعه باستان‌شناسی ایران از مجلس:

سازمان باستان‌شناسی تشکیل شود

جامعه باستان‌شناسی ایران با انتشار بیانیه‌ای از نمایندگان مجلس خواست سازمان باستان‌شناسی ایران تشکیل شود.
در بیانیه جامعه باستان‌شناسی ایران که خبرگزاری مهر منتشر کرد، آمده است: کشور ایران با غنای فرهنگی، تاریخی و باستانی در صدر کشورهای صاحب تمدن در جهان قرار دارد، اما متأسفانه وضعیت تشکیلات باستان‌شناسی آن‌که تنها نهاد متولی رسیدگی‌کننده به وضعیت هزاران محوطه تاریخی و باستانی است، بسیار بغرنج است.
این بیانیه افزوده است: جامعه باستان‌شناسی ایران از نمایندگان مجلس می‌خواهد که در بررسی طرح وزارتخانه میراث‌فرهنگی، اشتباهات مدیریتی پیشین را تکرار نکرده و در مشروح چارچوب و خدمات این وزارتخانه به مسائل و مشکلات موجود تشکیلات باستان‌شناسی ایران نیز توجه شود.
به اعلام جامعه باستان‌شناسی ایران، تعریف جایگاهی مستقل و موجه در خور‌شأن و مقام باستان‌شناسی ایران در این نهاد و سپردن سکان آن به‌دست باستان‌شناسان، نه‌تنها نشان‌دهنده درایت و فهم بالای نمایندگان محترم مجلس در این امر است و از تکرار دوباره اشتباهات کلان ساختاری و مدیریتی موجود جلوگیری می‌کند، که متضمن ارتقای ساختار، کارکرد و دستاوردهای وزارتخانه پیشنهادی و پاسخگوی دغدغه‌های فعلی نمایندگان محترم است.
براساس این بیانیه، «ساختار فعلی پژوهشکده باستان‌شناسی که امروزه جزو کوچکی از پیکره پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری است، جوابگوی ظرفیت‌ها و مطابق با انتظارات موجود از تشکیلات باستان‌شناسی و باستان‌شناسان ایرانی نیست چون پژوهشکده باستان‌شناسی به لحاظ مالی هیچ استقلالی از خود ندارد و قادر نیست از پروژه‌های علمی و ضروری به‌طور بهینه و به هنگام پشتیبانی کند.»
جامعه باستان‌شناسی ایران همچنین با تأکید بر لزوم استقلال مالی و مدیریتی باستان‌شناسی کشور با تشکیل سازمان باستان‌شناسی ایران اعلام کرد: با توجه به حضور نیروی متخصص باستان‌شناسی، باستان‌شناسان از توانایی لازم برای برعهده گرفتن مدیریت تشکیلات باستان‌شناسی برخوردارند. با وجود این مهم، انتخاب ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی نه‌تنها هیچ‌گاه از سوی خود باستان‌شناسان نبوده، بلکه از آنها مشورت نیز گرفته نمی‌شود. این در حالی است که طبق آمارهای موجود هرگاه ریاست تشکیلات باستان‌شناسی در دستان باستان‌شناسی متخصص و کارآمد بود، وابستگی مالی و اجرایی به پژوهشگاه کم شد و در نتیجه بازدهی پژوهشکده باستان‌شناسی افزایش محسوس یافت. عکس این روند هم قابل مشاهده است، هرگاه ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی بدون درنظر گرفتن نیازهای آن و به‌صورت یکجانبه از سوی نهادی بالاتر تحمیل شد، وابستگی مالی و اجرایی پژوهشکده باستان‌شناسی نیز افزایش یافت و در نتیجه، بازده آن کاسته شد.
جامعه باستان‌شناسی ایران خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مدیران و تصمیم‌سازان برای تشکیلات وزارتخانه میراث‌فرهنگی درخواست دارد، اولاً بخشی مستقل با عنوان پیشنهادی «سازمان باستان‌شناسی ایران» درون این وزارتخانه تعریف شود و استقلال مالی و اجرایی آن نیز تضمین شود؛ به‌گونه‌ای که برنامه‌ها و میزان بودجه سالانه آن مشخص و نحوه هزینه‌کردن آن نیز معلوم باشد. دوم، انتخاب ریاست این بخش به‌طور مستقیم و بی‌واسطه توسط خود باستان‌شناسان یا با مشورت مستقیم آنها صورت گیرد.
جامعه باستان‌شناسی ایران همچنین در پایان بیانیه خود خطاب به نمایندگان مجلس تحقق ایجاد سازمان باستان‌شناسی ایران را دارای دستاوردهای مهم برای کشور خوانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید