• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55970
+
-

توقف ثبت جهانی هگمتانه

میراث ‌فرهنگی
توقف ثبت جهانی هگمتانه

ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه به‌دلیل تردد خودروها از داخل این محوطه باستانی متوقف ماند.
علی مالمیر، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با حضور در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اعلام این خبر گفت: آسفالت و تردد ماشین‌ها از داخل سایت هگمتانه، پرونده ثبت جهانی هگمتانه را با مشکل روبه‌رو و پیشرفت آن را متوقف کرده است.
به گزارش مهر، مالمیر در کمیسیون با اشاره به پیاده‌راه‌سازی‌ میدان امام همدان گفت: پروژه پیاده‌راه هنوز تکمیل نشده و باید 2 موضوع دیده شود که یکی تکمیل جداره‌سازی برای کشاندن افراد به پیاده‌راه است و به‌زودی جداره‌سازی از خیابان اکباتان آغاز می‌شود.
او با بیان اینکه مشکل تردد مجموعه بازار همدان باید حل شود و مشاور کار را مطالعه کند، افزود: پارکینگ، تأسیسات و الزامات بازار باید در طرح دیده شود.
مالمیر با بیان اینکه نباید یک جا را زخمی و یک جای دیگر را رفع مشکل کرد، گفت: درخصوص پارکینگ تپه هگمتانه که مورد استفاده گردشگران بود، استاندار وقت و معاون میراث فرهنگی فعالیت آن را متوقف کردند بنابراین نمی‌توان فضا را در اختیار خودروها قرار داد.
وی با بیان اینکه موضوع و مشکلات پیاده‌راه اکباتان به تپه هگمتانه متصل است و باید در یک برنامه جامع دیده شوند، گفت: در سند راهبردی توسعه استان بر ساماندهی محوطه هگمتانه برای آمادگی ثبت جهانی تأکید شده و باید شیوه‌ای لحاظ شود که ملاحظات یکدیگر را ببینیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر لزوم تملک عرصه تپه هگمتانه گفت: همین حالا به‌خاطر اجرای آسفالت و تردد ماشین‌ها از داخل سایت هگمتانه پرونده ثبت جهانی هگمتانه به مشکل برخورد کرده و پیشرفت آن متوقف شده است.
مالمیر گفت: سالانه یک میلیارد تومان هزینه نگهداری تپه هگمتانه است.
او گفت: سند راهبردی استان بر ثبت جهانی هگمتانه و ساماندهی تملک عرصه تأکید دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید