• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5597
+
-

سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان به همشهری گفت:

با تفکیک جنسیتی دانشگاه فرهنگیان مخالف نیستم

 

فهیمه سادات طباطبایی | خبرنگار:

دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم سابق که نامش زمانی دانشسرا بوده، این روزها با مشکلات عجیب و البته بزرگی دسته و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها نداشتن پول است؛ نبود پول که اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، در سال‌های آتی نتیجه آن  بدتر شدن 300هزار مترمربع ساختمان فرسوده دانشگاهی، ندادن حقوق استادان دانشگاه و در نتیجه قطع همکاری آنها، خوابگاه‌های شلوغ دانشجویی خواهد بود. از همه اینها مهم‌تر اینکه دانشگاه فرهنگیان در آینده نمی‌تواند دانشجوی جدید جذب کند. این البته نخستین‌بار نیست که دانشگاه فرهنگیان با این مسائل روبه‌رو می‌شود. در دهه‌های70 و 80 هم مشکلات دانشگاه‌ «تربیت معلم» در مقطعی به قدری زیاد شد که مسئولان آموزش و پرورش آن را تعطیل کردند و ترجیح دادند که به جای تربیت نیروی انسانی مستقیم که هزینه‌های زیادی بر دوش این وزارتخانه می‌گذاشت و عملاً از توانش خارج بود، از میان فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های دیگر نیرو استخدام کرده و با آموزش‌های ضمن خدمت آنها را برای حضور در کلاس‌های درس آماده کنند اما در سال90 حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش درخواست احیای این مراکز را، این بار با نام «دانشگاه فرهنگیان» مطرح کرد. اسم دهان‌پرکنی که به قول «حسین خنیفر» سرپرست جدید این دانشگاه، آنقدر آن را بزرگ انتخاب کرده‌اند که گاهی خودشان هم از شنیدن آن به وحشت می‌افتند.

در نشستی که دیروز حسین خنیفر با خبرنگاران داشت به این مشکلات اشاره کرد و گفت: «طبق آمارهای رسمی هم‌اکنون جمعیت دانش‌آموزی کشور 12میلیون و 300هزار نفر است که تا 4سال دیگر به 14میلیون و 300هزار و تا 1404به 17میلیون و 300هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که تا همان تاریخ بیش از 600هزار معلم بازنشسته می‌شوند و باید از همین حالا به فکر سونامی کمبود معلم در آن دوران باشیم.» او  ماده 28اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را که اجازه می‌دهد در مواقع ضروری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر برای آموزش و پرورش نیرو جذب شود، یک مصوبه وصله و پینه‌ای دانست وگفت: «هیچ وقت نیروهایی که در فضاهای علمی دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند برای معلمی مناسب نیستند، چون که فقط علم و دانش معلم کافی نیست و آنها باید با روش‌های تدریس هم آشنا باشد، به‌طور مثال اگر یک فارغ‌التحصیل رشته تاریخ از یکی از دانشگاه‌های برتر کشور را جذب کنیم، دانش او کافی نیست چون دانش‌آموز می‌تواند آن اطلاعات را از جاهای دیگر مثل فضای مجازی جذب کند.» سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا ممکن نیست دانشگاه فرهنگیان به جای جذب دانشجو در مقطع کارشناسی، فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه‌های کشور را که علاقه‌مند به حوزه تعلیم و تربیت هستند، جذب و با برگزاری دوره‌های آموزشی آنها را برای تدریس آماده کند، گفت: «بهترین روش جذب نیرو در آموزش و پرورش، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است.»

حسین خنیفر، سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «ما نمی‌پذیریم که نیرو از مراکز دیگر بگیریم مگر اینکه با دانشگاه‌ها رایزنی کنیم که در رشته‌هایی مثل تاریخ، جغرافیا، علوم تربیتی و... که بین ما مشترک است، واحدهای درسی مثل روش‌های تدریس و کارورزی هم اضافه کنند تا بتوانیم از فارغ‌التحصیلان آنها استفاده کنیم. البته اینها در حد ایده است و جدی نیست.» وی درباره اینکه آیا مقاومت آموزش و پرورش برای جذب نیرو از سایر دانشگاه‌های دیگر مبنای ایدئولوژیک دارد که حتی در اساسنامه این دانشگاه هم آمده و خواستار تربیت نیروها براساس مبانی نظری خاصی است، تأکید کرد: «اینگونه نیست فقط ما می‌خواهیم خودمان نیروهایمان را تربیت کنیم.» مشکل دیگر دانشگاه‌های فرهنگیان از نظر دانشجویان این دانشگاه و برخی کارشناسان، کیفیت پایین آموزشی آن است. دانشجویان می‌گویند این واحدهای دانشگاهی بیشتر شبیه یک دبیرستان بزرگ‌اند که تفکیک جنسیتی هم شده‌اند و در آنها با دانشجویان مثل دانش‌آموز برخورد می‌شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اما با رد این مسائل، در این‌باره گفت: «اصلا اینگونه نیست و نمی‌توان گفت که کیفیت آموزش و سطح مواد درسی در این دانشگاه پایین است؛ تفکیک جنسیتی هم مسئله تازه‌ای نیست و در اساسنامه این دانشگاه آمده و بنده نه با آن موافقم و نه مخالف و نه می‌توانم در این‌باره کاری کنم.» سرپرست دانشگاه فرهنگیان این را هم گفت که از وزیر آموزش و پرورش خواسته که مجوز استخدام 100هزار نیرو را بگیرد تا دانشگاه فرهنگیان بتواند در سال‌های بعد بدون مشکل دانشجو پذیرش کند. او در پایان تأکید کرد که به‌رغم همه مشکلات، به‌دنبال حل مشکل کسری بودجه می‌رود، با نمایندگان بحث می‌کند، در جنگ بودجه‌ای شرکت می‌کند و مجوز جذب نیروی جدید از کانال دانشگاه فرهنگیان را هم می‌گیرد و هیچ کدام از اینها شعار نیست و قابل انجام است. تلاش‌های امیدوارکننده آقای خنیفر البته در حالی است که به‌دلیل مشکلات فزاینده، آمار خروجی این دانشگاه در سال‌های گذشته محدودتر از همیشه شده است و در سوی مقابل مسئولان آموزش و پرورش از کمبود معلم در کلاس‌های درس سخن می‌گویند. چنان‌که گفته می‌شود این وزارتخانه در حال رایزنی برای اخذ مجوز جذب 25هزار معلم جدید از سازمان اداری و استخدامی کشور است. معلم‌هایی که براساس همان ماده28 معروف و از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید