• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5595
+
-

3500کارتن‌خواب تهرانی در شب سرد زمستانی پناه داده شدند

 

برف تهران و خیلی از شهرهای دیگر مرهمی شد بر چندین اتفاق بد و پراضطراب که چندین‌ماه از پس هم می‌آمد و چهره کشور را کدر کرده بود. سفیدی‌اش کمی نگرانی‌های مردم را که از اول پاییز بارشی به روی شهر و کشور ندیده بودند، پوشاند و بچه‌ها این بار نه به‌دلیل آلودگی هوا که برای برف تعطیل شدند و کوچه‌ها پر از خنده و شادی کودکانی شد که بعد از سال‌ها توانستند آدم‌برفی‌های داستان خود را بسازند. این دو شب اما خیلی‌ها وقتی از پشت پنجره بارش مداوم برف را می‌دیدند، در دل خدا، خدا می‌کردند که بی‌سرپناهی، کارتن‌خوابی و بی‌یار و یاوری در این سوز سرما در خیابان نماند و کسی از سرما نمیرد؛ داستان تکراری همه شب‌های سرد اما این بار با چاشنی برف زیاد. این نگرانی‌ها به حدی بود که پای محمدعلی نجفی، شهردار تهران را چندین بار به رسانه‌ها باز کرد و او به مردم این اطمینان‌خاطر را داد که تمام گرمخانه‌های شهر را فعال کرده است تا بی‌خانمان یا کارتن‌خوابی در کوچه و خیابان‌های زیر صفر درجه نماند. شهردار تهران گفت: «از روز گذشته در ارتباط با فضای گرمخانه شهرداری و برخی محلات که می‌شد به‌عنوان گرمخانه استفاده کنیم، آماده باش دادیم تا به‌خاطر سرمای شنبه‌شب کسی به‌عنوان کارتن‌خواب بیرون نماند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر یخ زدگی هیچ شهروندی در فضای بیرون نداشته‌ایم و همه شهروندانی که در فضای بیرون بوده‌اند به گرمخانه‌ها منتقل شدند. همکاران من همچنان در حال ادامه فعالیت هستند و فضاهای بیشتری را به شهروندان بی‌خانمان اختصاص داده‌اند.»

همچنین رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم درباره سخنان شهردار تهران به همشهری می‌گوید که در شب اول برف 3هزار و 500نفر از شهروندان بی‌خانمان و معتاد در 18گرمخانه شهر پناه داده شدند و علاوه بر این 110خودرو در سطح شهر گشت زده، این افراد را جمع کرده و به گرمخانه‌ها برده‌اند. قدیمی تأکید دارد که فعالیت گرمخانه‌ها تا آخر هفته و هر زمانی که سرما ادامه داشته باشد، شبانه‌روزی خواهد بود و به افراد پتو و غذا هم داده می‌شود.

البته «داوود قهردار» عکاس همشهری که شنبه‌شب برای تهیه گزارش تصویری به سطح شهر رفته، روایتی غمگین از معتادان کارتن‌خواب در محله‌های مولوی و شوش دارد که نشان می‌دهد خیلی از آنها در نخستین شب برفی تهران در کوچه و خیابان و زیر برف سنگین مانده‌اند. قهردار می‌گوید که معتادان، گروه‌های 20 تا 30 نفری را تشکیل داده و در مولوی و شوش زیرسقف ساختمان‌های نیمه‌کاره یا در کوچه‌های بی‌رهگذر جمع شده بودند و با هم شب را سپری می‌کردند. این عکاس همشهری با تأیید صحبت‌های قدیمی، مدیر سازمان خدمات شهری درباره کمک مأموران شهرداری به کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: «من دیدم که مینی‌بوس‌های شهرداری دنبال معتادان کارتن‌خواب آمده بودند و از آنها درخواست می‌کردند که سوار ماشین‌ها شوند و حداقل در ماشین بخوابند، اما معتادان راضی نمی‌شدند چون که اولا وقتی مأمور نیروی انتظامی را می‌دیدند که داخل مینی‌بوس‌ها هستند، می‌ترسیدند و دوم اینکه آنها می‌گفتند مأموران ما را می‌برند گرمخانه و ساعت 6صبح بیرونمان می‌کنند یا بعد از چند روز ما را تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد می‌دهند و ما دوست نداریم به این کمپ‌ها برویم، پس بهتر است در سرما بمانیم.» قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «خودمان از این موضوع اطلاع داریم و اصلا به همین دلیل مینی‌بوس‌های سیار را درنظر گرفته‌ایم تا این دسته از معتادان حداقل شب را در خودرو با یک پتو بخوابند. این مینی‌بوس‌ها را هم در میدان شوش، چهارراه مولوی، محله هرندی و فرحزاد مستقر کرده‌ایم و تلاش داریم حداقل آنها را بدین شکل اسکان دهیم، این را هم گفتیم که گرمخانه‌ها شبانه‌روزی هستند و کسی را صبح بیرون نمی‌کنیم.»  بارش برف در تهران ادامه دارد، هواشناسی هم اعلام کرده که دمای هوا تا آخر هفته هر روز کاهش پیدا می‌کند و زیر صفر درجه می‌ماند. رئیس سازمان خدمات شهری عنوان می‌کند که تمام تلاششان را برای آسایش بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها می‌کنند ولی ممکن است به هر دلیل افرادی از دید آنها پنهان بماند، او از شهروندان خواسته که اگر چنین افرادی را دیدند با شماره137 تماس بگیرند تا مأموران زودتر به کمک آنها بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید