• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5594
+
-

گزارش همشهری در مورد یکی از بیمارستان های تخصصی ارتوپدی همزمان با بارش سنگین برف در پایتخت

روز برفی و شکستگی های پرشمار

روز برفی و شکستگی های پرشمار

 

زهرا رفیعی | خبرنگار:

جبهه هوای سردی که این روزها غرب و شمال کشور را دربرگرفته، اورژانـــس بیمارستان‌های کشور را پر از مصدومانی کرده است که فکر نمی‌کردند روزشان را با شکستگی شدید آغاز کنند. چهره در هم و گره‌خورده بیمارانی که به اورژانس بیمارستان تخصصی ارتوپدی اختر آمده‌اند نشان از درد بسیار دارد. زنی جوان روی نیمکت اورژانس نشسته و منتظر است از بخش خبر دهند که تخت خالی برای بستری شدن و جراحی وجود دارد. او که نفس‌های عمیقی برای کاهش دردش می‌کشید، می‌گوید: منتظر تاکسی بودم که روی تنها پله جلوی خانه لیز خورم. کتفم شکسته است و درد زیادی دارم. منتظرم بخش خالی شود و برای جراحی به اتاق عمل بروم. او در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا پوکی استخوان دارد، گفت: فکر نمی‌کردم داشته باشم؛ چون هم ورزش می‌کنم و هم روزی 3‌لیوان شیر می‌خورم. ولی دکترها با عکسی که گرفته‌اند گفتند که پوکی استخوان خفیفی دارم که با نخستین سر خوردن کتفم شکسته است. بیمار سالمند دیگری که روی تخت اورژانس دراز کشیده می‌گوید: برای خریدن نان بیرون رفتم که افتادم و پایم شکست بچه‌هایم همه ازدواج کرده‌اند و با زنم زندگی می‌کنم. توی کوچه ما برف تلنبار شده و خبری از کامیون‌های نمک‌پاش نیست. حالا با این پای شکسته، زندگی سخت‌تر می‌شود. منتظرم بخش خالی شده و بستری شوم.

محمد، انترن بیمارستان اختر می‌گوید: از صبح 20نفر با وضعیت شکستگی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. تعداد آنها تا الان دوبرابر همیشه است. ضمن اینکه بیشتر مراجعان همیشگی این بیمارستان وضعیت دررفتگی استخوان از مفصل و یا کشیدگی تاندون دارند. ولی امروز همه مراجعان استخوانشان شکسته است. بیشتر مراجعان تا‌کنون شکستگی مچ و ساعد دست داشته‌اند. مرد و زن از درد به‌خود می‌پیچند ولی در میانشان کودکی دیده نمی‌شود. زهرا تقی‌زاده، سوپروایزر بیمارستان اختر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در روز‌های عادی اگر به‌طور متوسط ۳۰ نفر به اورژانس مراجعه کنند معمولا 4نفرشان شکستگی دارند اما امروز هر کسی مراجعه کرده با شکستگی منجر به بستری شدن روبه‌رو شده است. امروز روز شلوغی داریم. انتظار می‌رود با یخ زدگی معابر از ظهر امروز تا فردا شب مراجعات به‌مراتب بیشتر شود. وی در مورد شکستگی استخوان سالمندان می‌گوید: در این روزها انتظار می‌رود شکستگی استخوان سالمندان بیشتر شود.  به آنها و خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در روزهای پیش رو که با یخ‌زدگی معابر مواجه خواهیم شد، از تردد غیرضروری خودداری کنند. زهرا تقی‌زاده با اشاره به وضعیت پوکی استخوان در کشور گفت: پوکی استخوان به‌دلیل کمبود ویتامین دی در همه افراد کشور بسیار شایع است. وزارت بهداشت نرخ آن را بیش از 90درصد در همه اقشار جامعه اعلام کرده؛ به آن معنا که کمبود ویتامین دی، نه‌تنها در زنان که در کودکان و مردان نیز شایع است و تامین آن بیشتر از طریق نور‌خورشید صورت می‌گیرد. ما مواردی داریم که بچه از روی مبل افتاده و به‌دلیل کمبود این ویتامین، استخوانش شکسته است.

   از تردد غیرضروری خودداری کنید

توده ابری که به سمت شرق  حرکت می‌کند بر سر راه خود جاده‌های بسیاری را بسته است. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با همشهری درباره امدادرسانی در روزهای برفی اخیر گفت: پس از اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی برف در برخی نقاط کشور همه نیروها و تجهیزات در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. همه خودرو‌های امداد مجهز به زنجیر چرخ و وسایل امدادی شده‌اند؛ هرچند موتورسواران اورژانس با محدودیت تردد مواجه هستند. همچنین با شروع بارش برف، نیرو‌های امدادی که در استراحت به سر می‌بردند فراخوانده شدند و هم‌اکنون در حال امدادرسانی هستند. در این شرایط کار ما دوچندان می‌شود. خیلی از محورهای مواصلاتی از دیشب مسدود شده و هم‌اکنون نیز برخی از راه‌ها مانند تهران - کرج با ترافیک سنگین مواجه است. در نتیجه نیروهای امدادی نیز با وجود اینکه در قسمت‌های مختلف راه‌ها مستقر هستند با ترافیک مواجه شده‌اند. اگر مردم کمتر در این روزها برای کارهای غیرضروری تردد کنند، امدادرسانی با سرعت بیشتری خواهد بود. ما مشکل حادی مانند تلفات به‌دلیل ماندن در ترافیک تا‌کنون نداشته‌ایم. بیشتر مصدومان افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند و داروی همیشگی همراهشان نبوده است. دو مادر باردار نیز برای مراقبت بیشتر توسط آمبولانس اعزام شدند. وی با اشاره به اینکه بیشترین امداد رسانی در محور تهران - کرج و تهران- قم در مسیر رفت و برگشت بوده است، گفت: برخی از مردم با نیروهای امدادی همراهی نمی‌کنند مثلا وقتی راه برگشت به شهر باز می‌شد و از آنها درخواست می‌شد از سفر خود صرف‌نظر کنند؛ همچنان به راه خود ادامه می‌دادند. این در حالی است که خلوت شدن جاده‌ها به عوامل راهداری برای باز کردن راه‌ها کمک می‌کند. یخبندان روزهای آینده نگرانی اصلی نیروهای امدادی است. از مردم می‌خواهیم که با ما همکاری کنند و تردد غیرضروری نداشته باشند. برای رفت‌وآمد از کفش مناسب‌استفاده‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید