• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55933
+
-

نیر؛ مستعد اما محروم

دریچه
نیر؛ مستعد اما محروم

آنا مغانلو-  اردبیل- خبرنگار:


شهرستان نیر با وجود دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در کشاورزی، صنعت و گردشگری نتوانسته است توسعه قابل انتظاری داشته باشد. با وجود این‌که تنها شهرک صنعتی تخصصی اردبیل در این شهرستان قرار دارد و از 37 منطقه گردشگری مصوب در استان 7 منطقه در نیر واقع شده است و حتی کشاورزی آن به دلیل وجود چشمه‌های آب و رودخانه نقطه قوتی برای توسعه است، اما به دلیل قرار نگرفتن نیر در جایگاه واقعی توسعه، شاهد مهاجرت اهالی به‌ویژه جوانان تحصیلکرده و دارای استعداد آن هستیم. 
در حال حاضر نیر جزو مهاجرفرست‌ترین شهرستان‌های استان در 3 دهه اخیر به شمار می‌رود و جمعیت آن از 80 هزار نفر به حدود 20 هزار نفر رسیده است. این مساله نشان می‌دهد که تلاش مسئولان در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه این شهرستان ضروری است.

فعالیت معدن‌ها در این شهرستان می‌تواند ظرفیتی برای توسعه آن باشد. این در حالی است که جز تخریب محیط ‌زیست روستاهای نیر، از فعالیت انبوه معادن توسعه اقتصادی عاید اهالی شهرستان نیر نشده است. تدوین سند توسعه شهرستان نیر با محوریت ایجاد اشتغال پایدار در زمینه کشاورزی و گردشگری باید مورد توجه و تاکید قرار بگیرد تا با اشتغال پایدار از مهاجرت بی‌رویه جلوگیری شود. در این سند باید ظرفیت‌های پیشرفت شهرستان به دقت بررسی و مطالعه شود. 

همچنین در این شهرستان حدود 20 چشمه آبگرم از جمله بوشلی، قینرجه، تجرق، ایلانجیق، قره شیران و دماندا شناسایی اما کمترین سرمایه‌گذاری ممکن در زمینه این ظرفیت‌های خدادادی انجام شده است. به همین دلیل تامین زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه این شهرستان ضروری است. تکمیل یا اجرای طرح‌هایی مثل کمربندی شهر نیر، احداث بیمارستان نیر و استفاده درست و بهینه از آبگرم‌های معدنی موجود در شهرستان برای رونق صنعت گردشگری از جمله خواسته‌های اصلی مردم و اولویت‌های اساسی آن است.

نیر در فاصله چند کیلومتری شهر سرعین، یکی از قطب‌های گردشگری کشور، واقع شده است. هر یک از این 2 شهرستان ظرفیت‌های گردشگری متعدد و حتی مکملی دارند. طبیعت نیر و مراکز اقامتی سرعین می‌توانند مکمل یکدیگر برای توسعه بیشتر این 2 شهرستان همسایه باشند و تعامل مسئولان برای هم‌افزایی توسعه‌ای می‌تواند کمک بزرگی در جهت رفع محرومیت نیر باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید